Білорусь. Провідна тема творчості – війна, «маленька людина» (тобто звичайна, нічим не видатна, проста) на війніПерший твір опубліковано в 1962 році, коли пройшло вже 17 років після закінчення війни. Одним із перших він заявив у своїх творах , що якщо людина попала в полон, вона не є зрадником і винною в цьому (попри політики воєнних років, коли ганьбили солдатів, що з тої чи іншої причини попадали в полон)Василь Биков1924- 2003
Війна в житті В. Бикова. Завдання 1. Завдання 1 (письмово) – 1 бал. Запишіть воєнні «професії» та звання Бикова Завдання 2 (усно)Говорять, що людина, «похована» при житті, має щасливу долю і тривале життя. На обеліску біля братської могили на Кіровоградщині викарбовано ім'я Бикова. Як загиблого солдата. Знайдіть в біографії письменника, як це могло статися.
У 1963 р. з'явилася повість «Альпійська балада». У центрі її — самовіддане і зворушливе кохання, яке зазнає випробувань у пеклі війни. Воно стає основою роздумів письменника про життя людей на війні. Головними героями твору є молодий солдат-білорус Іван Терешка та дівчина-італійка Джулія. Вони тікають у гори з концентраційного табору, розташованого десь у австрійських Альпах. Героїв переслідують і наздоганяють фашисти, Іван гине, а Джулія випадково врятовується. Такий сюжет першої й останньої биковської «балади», яка багато разів перевидавалася, перекладена багатьма мовами. За мотивами цього твору написано сценарій кінофільму (1966) і поставлено балет у Білоруському театрі опери та балету. Повість поєднує, здавалося б, несумісне — лірику, романтику життя і його суворий реалізм. Повість про життя простих людей на війні
Передісторія створення повісті. Василь Биков згадував: “Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху, і тут, як повсюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств, в тому числі всіляких таборів. Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довжелезна колона артполку завмерла на вуличці. І раптом біля однієї з дальніх машин на очі потрапила дівчина – худорлява, чорноволоса, в смугастій куртці і темній спідниці, вона перебирала поглядом обличчя бійців і заперечно хитала головою. «Хто є Іван?» - запитувала вона. Звісно, Іванів у нас було багато, але ні один з них не здався їй тим, кого вона шукала. Ми запитали, якого саме Івана вона розшукує. Дівчина розповіла приблизно таке: її звати Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування воєнного заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні та холодні, перейшли гірський хребет і одного туманного ранку напоролись на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули до табору, а що сталося з Іваном, вона не знає. Я згадав про цю історію через 18 років, коли почав літературну діяльність. І тоді я написав все те, що ви прочитали в «Альпійській баладі».
Початок твору (чого не було в підручнику)Початок твору переносить на за часів середини Другої Світової війни в концтабір в Австрії. Після чергової бомбардування п’ятеро ув’язнених виявили бомбу. Замінивши пошкоджений детонатор, чоловіки стали вирішувати, хто її підірве. Гинути судилося полоненому, хворому на сухоти. Але він був зовсім знесилений. І тоді замість нього обрали Івана Терешка. Несподівано до їх групи підійшов німецький офіцер, який змусив чистити чоботи російського ув’язненого. Недалеко від них працювали російські жінки, які оцінили вчинок Івана зі зневагою і злістю.І тоді у солдата щось перевернулося всередині, він вдарив фашиста щосили, і, був би застрелений, але пролунав вибух вніс сум’яття в те, що відбувається. І солдат вирішив бігти.
Завдання 4. Прочитайте абзаци 1-3. Які ознаки того, що дія відбувається під час війни, ви знайшли. Запишіть 6-7 ключових слів. Підкресліть ті, які говорять про те, що дія відбувається у концтаборі – 2 бали. Завдання 5. Який твір нагадує сцена, коли герой (Іван Терешка) бореться з собаками? Чому він зміг перемогти? Знайдіть слова, які свідчать про остаточну перемогу людини над твариною (усно)Завдання до читання тексту
Завдання 6. Чи радий був Іван тому, що у нього з'явилась супутниця? Яким було перше їх зіткнення? У зв'язку з чим у Івана в душі «щось стрепенулося, зрушило – щось людяне заповнило його заскорузлу від горя душу…» (усно)Завдання 7. Чому Іван не покинув дівчину? (запишіть 2 докази, які ,на вашу думку, є істинними) – 3 бали. Завдання 8. Чому з самого початку ми не знаємо ні прізвища, ні імені героя? (усно). Завдання до читання тексту
Ознайомтесь з визначенням, що таке художній простір і художній час на сторінках підручника. Завдання 9 (підсумок): запишіть, який час і який простір відтворено в літературному текстіХудожній час (який час,які події)__________2 бали. Художній простір (місце подій, пейзаж, яку роль відіграють Альпійські гори у сюжеті твору )-3 бали