Нести́ свій (важки́й, тяжки́й) хрест. Терпляче зносити труднощі, все, що судилось і стало неминучим у чиємусь житті; виконувати свій обов’язок до кінця. Йому навіть приємно було уявляти себе убогим, забутим, стертим великим процесом. Він мученик і добровільно несе свій хрест (М. Коцюбинський “Коні не винні”); Проти рожна перти, Проти хвиль плисти, Сміло аж до смерті Хрест важкий нести (І. Франко “Semper idem”); Тяжкий свій хрест мовчки несло жіноцтво у війну( М. Стельмах “Правда і кривда”); Кожному дано нести свій хрест — терпіння і надію (Б. Харчук).
“Я свою душу пустив у душу народу, і там я почорнів з розпуки”, — писав В. Стефаник. Ці слова свідчать, наскільки сильно турбувала письменника доля України й українців. До Русова — батьківщини славетного нашого прозаїка – з’їжджаються люди не тільки з України, а й з цілого світу. На затишному обійсті Стефаників досі існує криниця, звідки пила воду їхня родина. З того місця можна побачити все село. А вдалині, на крутій горі видно кам’яний хрест — той самий, який дав назву одній з найкращих новел Василя Семеновича Стефаника.
Зберігся будинок Василя Стефаника. Він стоїть на околиці села, на горі, а з його ганку відкривається чудовий краєвид. Якщо уважно придивитися, то на горизонті видно один-єдиний кам’яний хрест, саме той, описаний у новелі “Камінний хрест”. Його поставив перед виїздом на еміграціюпрототип Івана Дідуха Стефан Дідух – приятель письменника. Таких хрестів за селом було багато, але за радянської влади їх знесли, лише один не наважилися чіпати. Камінний хрест, що видніється з порогу хати Стефаників
Еміграція – (виселення, переселення) – вимушене або добровільне переселення частини населення з батьківщини до іншої країни на певний час або на постійне мешкання.Іван Пилипів і Василь Єлиняк Початком української еміграції до Канади офіційно вважають 1891 р., коли на кораблі "СС Орегон" 7 вересня до порту Квебек приїхали перші два поселенці — Іван Пилипів і Василь Єлиняк із села Небилова, Калуського повіту в Галичині.
Причини еміграції населення Галичини, Північної Буковини, Закарпатської України :аграрне перенаселення;масове зубожіння українського населення;сповільнені темпи розвитку економіки;низький життєвий рівень;висока смертність та ін. Українські переселенці у США, штат Північна Дакота, кінець ХІХ ст.
«Камінний Хрест» — єдиний твір Стефаника, присвячений темі еміграції. В основу новели покладено реальний факт: Штефан Дідух (у творі Іван), односелець Стефаника, емігруючи до Канади, ставить на своїй нивці кам'яний хрест (який і донині стоїть у Русові). У трагедії героя твору по краплі зібрано горе тисяч емігрантів, долею яких переймався письменник. Не раз проводжаючи на Краківському вокзалі земляків у далеку Америку, він постійно бачив опухлі від плачу очі, спечені губи, чув захриплі від стогону голоси.Історія написання. Стефан Дідух
«…У п’ятницю приїхало їх 800 душ ранісінько, не вилізали з возів, а випадали, не сідали до поїзду, а здобували його штурмом. Жінки бігали і верещали за згубленими дітьми, урядники одного-двох мужиків силоміць пхали до воза, хоч ті молили їх , що жінка з дитиною десь пропала, а публіка дивилась на то і перестрашено питалася, що то є і хто лишився на тій землі, що емігранти покинули…» З листа О. Гаморак, дружини письменника,1899р.
Коли почуєш, як в тиші нічній Залізним шляхом стугонять вагони, А в них гуде, шумить, пищить, мов рій, Дитячий плач, жіночі скорбні стони, Важке зітхання і гіркий проклін, Тужливий спів, дівочії дисканти, То не питай: сей поїзд — відки він? Кого везе? Куди? Кому вздогін? Се — емігранти. Коли побачиш — на пероні десь Людей, мов оселедців тих, набито, Жінок, худих, блідих, аж серце рвесь, Зів'ялих, мов побите градом жито, Мужчин понурих і дітей дрібних, І купою брудні, старії фанти, Навалені під ними і при них, На лицях слід терпінь, надій марних, Се — емігранти.
«В шум, гамір, і зойки, і в жалісну веселість скрипки врізувався спів Івана і старого Михайла… Слова співу йдуть через старе горло з перешкодами, як коли би не лиш на руках у них, але і в горлі мозилі понаростали… а як подибували дуже жалісливе місце, то нахилювалися до себе і тулили чоло до чола і сумували».
Цей хрест — то пам'ятник усім українцям, що згинули на чужині, поринувши у невідомість. Стефаник нагадує на хресний шлях кожної людини. Кожний мусить нести свій хрест до останньої миті, терпіти витівки долі. Це нагадування і тим, хто сьогодні планує легко втекти від проблем у кращі країни, це пересторога: рідна земля — це пам'ять і життя, а чужа земля — це далека могила, невідомість і нові поневіряння.
Вигаданий світ примарного благополуччя манить відкритими шляхами, безмежними можливостями та розкошами "справжнього" життя... Заманює туди, де шляхи перетворюються на манівці, праця – на дим, можливості - на безвихідь. А життя...позбувається сенсу. Сповідь семи заробітчанок, відкриє правду про тисячі їм подібних. Вони шукали щастя... А можливо, щастя і сенс життя - просто бути там, де ти потрібен... Надія Семенкович “На паперті Колізею” – “Заробітчанки, або Мамо, повернись…”