Сікст IV хотів бачити таку будівлю, яка б своїм зовнішнім видом представляла військовий оплот церкви, а внутрішнім оздобленням підкреслювала б могутність Папи. Проект, розроблений архітектором Баккіо Понтеллі, передбачав використання фундаменту попередньої будівлі і третини висоти існуючих середньовічних стін.
У 1508 році Папа Юлій II доручив Мікеланджело розписати стелю Сікстинської капели, яку до того вже оформив італійський художник Пірматтео Лауро ді Амеліо (1445 - 1503), прикрасивши її золотими зірками на синьому тлі. Мікеланджело до цього часу був уже відомий як видатний скульптор, і всіляко ухилявся від розпису, пропонуючи доручити цю справу Рафаелю. Однак Папа був непохитним, і художник не посмів відмовитися.
Фреска «Створення Адама» - одна з кращих композицій всього розпису. До початку раннього Ренесансу, Бога Отця зазвичай зображали у вигляді руки, що простягається з хмари. У Сікстинській капелі Мікеланджело зобразив Бога Отця із мускулистим тілом та довгою білою бородою, що було досить новим у розвитку християнського мистецтва.
Вражаючі образи сивіл і пророків. Сім старозавітних пророків, і для кожного Мікеланджело шукає свій, особливий вираз. Напр., Ісайя задумливий і споглядальний, в фігурі Єзекеїля - енергійний порив і буря емоцій, пророк Йона - гігант, що нависає над стіною із зображенням Страшного суду, - вражає своєю грандіозністю.
Після смерті Папи Адріана VI (1523 р.) Папою був обраний Климент VII, який побажав, щоб Мікеланджело заново розписав вівтарну стіну Сікстинської капели зображенням «Страшного суду». У 1534 р., майже через чверть століття після закінчення розпису стелі, скульптор переїздить до Риму і приступає до роботи над однією з найграндіозніших фресок за всю історію світового живопису - сцену «Страшного суду».
Спочатку стіна за вівтарем, де зараз розміщений «Страшний суд», була оздоблена серією муралів, що зображали історії з життя Мойсея та Ісуса. Вони включали твори Перуджіно «Вознесіння», «Народження Христа» та «Віднайдення Мойсея», якими Мікеланджело довелось пожертвувати, за що він отримав хвилю жорсткої критики. Дві фрески Перуджіно і розписи Мікеланджело в люнетах вівтарної стіни довелося знищити, щоб дати повний простір епопеї «Страшного суду». У будівлі довелося закрити віконні прорізи, що змінило і освітлення, і сприйняття інших робіт.
Сам Христос є не милосердним викупителем, але караючим Владикою. Жест Судді пускає в хід повільний, але невблаганний круговий рух, який залучає до свого потоку лави праведників і грішників. Сидяча поруч з Христом Богоматір відвернулася від того, що відбувається. Вона відмовляється від своєї традиційної ролі заступниці і з трепетом слухає остаточний вирок.
З правого боку, біля стопи Христа зображений Бартоломей. В одній руці він тримає ніж, яким з нього заживо зняли шкіру; а в іншій – він тримає свою шкіру. Обличчя на висячій шкірі – це автопортрет Мікеланджело. Одним із пояснень цього є те, що це може відображати бунтарський дух Мікеланджело – в той час, коли він малював цю картину, він був вже похилого віку і переживав кризу віри.
«Страшний суд» викликав суперечку між кардиналом Джованні П’єтро Карафою та Мікеланджело. Через те, що картина містила оголені тіла, художника звинуватили в непристойності та аморальності. Карафа і Ніно Серніні (посол Мантуї) організували так звану «кампанію фігового листка», щоб провести цензуру фресок чи взагалі стерти їх. У 1564 р., незабаром після смерті Мікеланджело, Рада Трента засудила наготу в релігійному мистецтві.
Було прийнято рішення видалити фрески, що сприймалися як аморальні. Однак цьому перешкодила смерть папи Пія IV в 1565 р., так як Сікстинську капелу необхідно було швидко підготувати для обрання нового понтифіка. Геніталії вирішили зафарбувати, доручивши цю роботу учневі Мікеланджело, художнику Даніеле де Вольтерра, за що він отримав зневажливе прізвисько «штанописець». Сучасники були несправедливими до де Вольтерри, фігури на фресці «Страшний суд» були майстерно ним задрапіровані. Накладене драпірування було зроблене таким чином, щоб фрески жодним чином не постраждали, коли б їх вирішили привести в первинний вигляд.
Особливо праці Мікеланджело противився папський майстер церемоній Б’яджіо де Чезена. Він вважав неприпустимим, щоб таке святе місце містило зображення оголених тіл. Говорив про те, що такі картини більше підходять «для публічних купалень і таверн», але не для папської каплиці. Мікеланджело відреагував на критику, зобразивши у фресці свого наклепника як Міноса, суддю пекла, із ослячими вухами та змією, що кусає його геніталії. Кажуть, що коли Чезена поскаржився Папі, Папа відповів йому, що його влада сягає тільки чистилища, але не пекла, тому портрет має залишитись.
Фреска вражає монументальністю і розмахом. На ній зображено близько 400 фігур в різноманітних, жодного разу не повторюваних позах. Завдяки майстерності художника, кожна фігура здається тривимірною, немов вона не написана, а виліплена. Сюжету такої великої композиції цілком відповідають сила знання і сміливість уяви, багатство ліній і контурів, ефекти світла і тіні. Почуття, пристрасті, рухи думки, надія, відчай, заздрість, безсилий гнів, жах, біль і моральне падіння знаходять своє місце поруч з розчуленням, радістю і захопленням.
З плином часу кіптява свічок і бруд, що накопичилася за багато століть, настільки погіршили стан фресок, що з 1980 р. Сікстинська капела була повністю закрита на реставрацію, яка тривала до 1994 р. Видалений шар бруду висвітлив несподівано яскраві кольори, відродивши фарби, нанесені художниками в епоху Ренесансу.
Від 1870 р. тут проводять конклав – зустріч, під час якої обирають нового Папу. Коли Папу обрано, його ведуть до кімнати в Сікстинській капелі, відомій під назвою «Кімната сліз». Ця кімната розташована зліва від вівтаря під картиною «Страшний суд», а назва кімнати є такою через те, що дуже часто новообрані Папи від напливу емоцій плачуть.
Використані джерелаhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8 F_%D0%A1%D1%96%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8 C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BA%D0%B0%D0%BF%D0%B5%D0%BB%D0%B8https://www.arthuss.com.ua/books-blog/180809https://www.wikiwand.com/uk/%D0%A1%D1%96%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8 C%D0%BA%D0%B0_%D0%BA%D0%B0%D0%BF%D0%B5%D0%BB%D0%B0https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 C%D1%96%D0%BA%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%BE_%D0%91%D1%83%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%80%D1%80%D0%BE%D1%82%D1%96https://www.epochtimes.com.ua/life/art/mikelandzhelo-majster-vidrodzhennja-72307.htmlhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8%D1%81%D0%BA_(%D0%BF%D0%B0%D0%BF