Запропоновані матеріали дають змогу актуалізувати знання учнів про літературні роди, художні засоби та їх значення в літературному творі, сприяють глибокому розумінню теми та ідеї оповідання, розвивають дослідницькі вміння школярів.
До якого літературного роду належить твір Є. Гуцала «Лось»?Хто головний герой твору?
Номер слайду 5
Прочитайте уривок тексту. Як називається цей опис?Лось звівся, тепер його постать чітко вималювалася в удосвітніх сутінках. Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, із якого обнесло листя. Які художні засоби підбирає автор для портрета тварини? Як він до неї ставиться?
Номер слайду 6
Перевір себе. СтарийІз тайги. Напад вовчої зграї, буревіїВони його врятували, підгодовували
Номер слайду 7
Чого злякався лось? Знайдіть у тексті опис його втечі (с. 204). Прочитайте виразно. Як автор передає страх тварини?Як, на вашу думку, чи довго бігла тварина, із чого ви зробили такий висновок?ялинникбайрак
Номер слайду 8
Поляна. Знайдіть у тексті твору опис поляни (с. 204). Чому тут любив бувати лось?Куди він завжди спрямовував погляд на поляні?Прочитайте уривок, у якому описано вітання сонця й лося. Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, коли віття скупалося в його усміхові, то лось наче аж полегшав, ще більше пострункішав, і в очах появився золотавий сплеск, який надав їм виразу одвічного розуміння життя природи і її таємниць. Ще трохи постоявши, побачив біло-рожевий диск, який спливав на пустелі зимового чистого неба, — і гойднув розлогими рогами, — так, наче вітав його. Чому сонце заспокоювало лісового велетня?Визначте художні засоби в уривку. З якою метою автор їх вживає?
Номер слайду 9
Яке лихо трапилося з лосем?Знайдіть і прочитайте епізод, у якому описано, як лось провалився під лід (с. 205). Як ви думаєте, чому так трапилося з твариною?Про що згадував лось, перебуваючи у крижаній пастці?Знайдіть опис течії (с. 206). Який епітет використовує автор, зображуючи її.
Номер слайду 10
Хто порятував лося?Знайдіть портрет хлопчиків, прочитайте його (с. 206). Як ставиться автор до дітей? Чому ви зробили такий висновок?Чому вони були в лісі?Знайдіть опис порятунку тварини (с. 207). Чому лось не боявся хлопчиків?Яким здався хлопчикам урятований лось, коли той опинився на земній тверді (с. 207)?
Номер слайду 11
Як трапилася трагедія?У що вірили діти, коли бігли до лося, який упав?Знайдіть опис убитої тварини (с. 208). Який художній засіб використовує автор, сам не погоджуючись зі смертю велетня?
Номер слайду 12
Хто вчинив злочин?Знайдіть портрет Шпичака (с. 208). Як ставиться автор до нього? Що вам дало підстави для такого висновку?Як діти оцінили вчинок дядька?Що він обіцяв віддати дітям?Чому хлопчики не раділи такому дарункові?Про що думав чоловік, усвідомивши, що скоїв? (с.209 - 210).
Номер слайду 13
Що потрібно робити, щоб у нашому житті не траплялося подібних випадків?