Інтерактивна платформа «Вибір професії – система роботи школи в професійному самовизначенні старшокласників» Дати людині щастя улюбленої праці – означає допомогтиїй знайти серед безлічі доріг ту, на якій найяскравішерозкриваються індивідуальні творчі сили і здібності її особистості. Василь Сухомлинський
Номер слайду 2
Профорієнтацйна робота – це робота з учнями щодо озброєння підлітків визначеною сукупністю знань про соціально-економічні і психофізіологічні особливості різних професій, умов правильного вибору однієї з них, інформації про канали працевлаштування, вимог до прийому на роботу і т.п. Це напрям роботи, в якому систематизуються відомості про зміст та перспективи сучасних професій, форми й умови оволодіння різними спеціальностями, стан та потреби ринку праці. Враховуючи психологічні та вікові особливості учнів, профорієнтаційну роботу з учнями у позакласний час потрібно організовувати поетапно:· початковий етап (1-4 класи);· пізнавально-пошуковий етап (5-7 класи);· базовий етап (8-9, 10-11 класи).
Номер слайду 3
Компоненти профорієнтаційної роботи. Професійна інформація - психолого-педагогічна система формування в особистості активної профорієнтаційної позиції, що відповідає суб'єктивним і об'єктивним умовам вільного та свідомого професійного самовизначення особистості (години ПП, СП, ППС, виступи на педрадах, круглі столи для учнів, профорієнтаційні тижні, тощо). Професійна діагностика- система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей (індивідуальна або групова діагностика за методиками: Методика виявлення «Комунікативних та організаторських нахилів» Р. В. Овчарова, «ДДО» Є. О. Клімова, «Орієнтація» І. Л. Соломіна, Методика дослідження емоційної спрямованості (Б. І. Додонова), Тест на професійну орієнтацію (О. Мерзлякова) тощо). Професійна консультація надання особистості на основі її вивчення науково обґрунтованої допомоги щодо найоптимальніших для неї напрямів і засобів професійного самовизначення (за результатами обстежень учнів, за запитом). Професійний відбір- система роботи, спрямована на надання допомоги учневі у визначенні й виборі конкретної професії на основі виявлення й оцінки його загальних і спеціальних здібностей, здатностей, інтересів, потреб і об'єктивних умов професійної підготовки і працевлаштування. Здійснюють його навчальні заклади, висуваючи до вступників конкретні вимоги (співпраця з Центром зайнятості, ВНЗ, які надають інформацію про спеціальності і вимоги вступу). Професійна адаптаціяпроцес пристосування людини до професійної діяльності, її умов; досягнення бажаної продуктивності праці й відповідності між професійними намірами, інтересами, якостями особистості та вимогами до діяльності. Її здійснюють на стадії оволодіння учнем професією.
Номер слайду 4
Арт-коучингова техніка «Веселка» (Марія Юдакова)Мета: визначити актуальний стан, проаналізувати свою мету та її внутрішню організацію; осмислення конкретних потреб і бажань; аналіз рівня знань (досвіду), який вже є з даного запиту. Матеріали: лист А4, простий олівець або ручка, кольорові олівці. Алгоритм роботи:1. Сформулюйте свій запит (з учнями можна провести щодо запиту про певну бажану професію). Запишіть його. Намалюйте веселку вашої мети, використовуючи 7 кольорів веселки.2. 7 кольорів – це компоненти роботи з метою. Червоний. Які Ви зараз і як це стосується вашого запиту? Для кого буде корисно досягнення вашої мети?Помаранчевий. У чому саме ви полюєте, як мисливець, у своїй меті, що є ключовим?Жовтий. Які потреби та бажання лежать в основі вашої мети? Назвіть, чого ви бажаєте, очікуєте?Зелений. Що Ви уже знаєте про свою мету, що треба ще дізнатися? Хто може допомогти вам у цьому?Блакитний. Де Ви можете знайти ресурси, щоб досягти мети? Де і як можете реалізувати свою мету?Синій. Що заважає або може заважати при здійсненні бажаного? Що вам треба робити у цій ситуації?Фіолетовий. Уявіть, що ви досягли поставленої мети. Як будете себе відчувати? Що отримаєте від досягнення? Що у ній буде по іншому?3. Чим була цінною техніка? Що нового для вас відкрилося для досягнення бажаного?