Мета: - ознайомити учнів з особливостями риторичного ідеалу в Давньому Римі ;- окреслити роль і внесок Цицерона, Цезаря та Квінтіліана в розвиток красномовства;- розвивати мислення, комунікативні вміння, увагу, пам’ять , творчі вміння, орфографічні та пунктуаційні навички;- збагачувати словниковий запас учнів;- виховувати любов і повагу до слова, пізнавальний інтерес;- розширювати науковий світогляд учнів
«Дев’ять правил красномовства Цицерона»1. Говори зрозуміло.2. Говори легко, але не дуже багато, давай іншим можливість виступити.3. Не перебивай.4. Будь ввічливим.5. Прагни говорити вишукано.6. Ніколи не критикуй інших, коли їх немає поруч.7. Не відволікайся на другорядні справи.8. Не говори про себе.9. Завжди будь витриманим, не втрачай самовладання.
Призначення. Риторику можна визначити і як науку, і як мистецтво. Головне її завдання — переконати слухачів у чомусь за допомогою слова, донести до них через промову певну думку, змусити перейнятися якимись почуттями. Мовою, що має переконувати, називав риторику давньоримський оратор Цицерон. Отже, риторика — це наука про способи переконання та впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей. Ця наука вивчає методику творення тексту, визначає його структуру, найпридатнішу для зрозумілого й аргументованого викладення думки. Риторика як мистецтво передбачає вміння добре говорити, грамотно будувати висловлювання й уживати слова. Це зумовлює зв'язок риторики з такими розділами науки про мову, як стилістика, орфоепія, синтаксис та інші. Окрім того, ораторське мистецтво — це й уміння говорити красиво, прикрашати свою мову. Цю особливість мистецтва слова відображає одна з його назв — «красномовство». Але навіть досконало володіючи мовою, оратор перш за все повинен мати що сказати, вміти добирати інформацію. Недаремно риторика на ранніх етапах свого розвитку поєднувалася з філософією, тобто слово не відділялося від думки.
Цицерон (106-42 рр. до н.е.)Цицерона вважають батьком риторики, бо на основі багатого досвіду йому вдалося створити власну теорію красномовства. Цицерон сказав, що риторика – це істинна наука, що є практично й корисною систематизацією ораторського досвіду. Він поєднав у своєму стилі простоту, безпосередність і пишність, інтелект , почуття і логіку . Уся сила оратора – в умінні підкорити собі слухача
ЦицеронІдеальним оратором Цицерон вважав людину високої культури, яка знає історію, філософію, літературу, юриспруденцію, може володіти аудиторією, примушуючи людей сміятися або плакати. Найпершу промову виголосив у віці 25 років, останню – на 63 році. Усього виголосив понад 100 промов.
Коментоване письмо Велика могутність совісті: вона дає однаково відчувати, віднімаючи у безневинного всяку боязнь і безупинно малюючи в уяві винуватця усі заслужені ним покарання. (Цицерон) Спілкування з книгами юність плекає, старість звеселяє, щастя прикрашає, у нещасті дає притулок і розраду, вдома радує, а поза домом не заважає (Цицерон) Не знаю нічого прекраснішого, ніж уміння силою слова приковувати до себе натовп слухачів, притягати їх розташування, направляти їх волю куди хочеш і відвертати її звідки хочеш. (Цицерон)
Гай Юлій Цезар (100−44 рр. до н. е.)Видатним оратором був Гай Юлій Цезар - засновник Римської імперії, військовий полководець, політик, письменник. Його промови сягали рівня промов Цицерона, але він не надавав їм такого великого значення, як це робив Цицерон, і не зберіг їх. Увагу Цезаря більше привертали політика і державотворення.
Гай Юлій Цезар Безперечно Цезар прославився як видатний полководець, який мав величезний вплив на підопічних, силою слова міг надихнути воїнів. Ім’я Цезаря залишилося в історії зокрема і його непересічній, багато в чому неоднозначній державній, політичній діяльності, таланту полководця. Кажуть він заявив про себе і як талановитий письменник, хоча діяльність у цьому руслі була для нього не самоціллю, а мабуть одним з допоміжних методів політичної боротьби. До сьогоднішнього дня на щастя збереглися два його твори – «Записки про галльську війну», а також «Записки про громадянську війну», які вважаються класикою латинської прози. Очевидно що його перу належав трактат про граматику, кілька памфлетів і віршів, збірки листів та промов. Отже діяльність Юлія Цезаря виявилася настільки масштабною, що розвиток усієї Західної Європи під її впливом зазнав кардинальних змін в сфері політики і культури.
Квінтіліан (народився близько 35 року – помер 100 року)Марк Фабій Квінтиліан — найвідоміший із римських педагогів, ритор, автор «Повчання оратору» — найповнішого підручника ораторського мистецтва, який дійшов до нас з античності. Цю книгу вивчали в усіх риторичних школах, як давньоримських, так і середньовічних, нарівні з творами Цицерона, на неї посилалися у творах доби Відродження.
Квінтиліан став не тільки виразником уподобань римського суспільства, але й реформатором літературного стилю, дослідником проблем латинської мови. Квінтиліану належить прогресивна думка, що всі діти мають певні позитивні задатки від природи, а задача вихователя — розвинути їх. Його дід і батько були риторами, тому останній послав його до Риму вивчати риторику. Там Квінтиліан зблизився з Доміцієм Афром, оратором та адвокатом, який помер у 59 році. Афр, очевидно, став зразком для Квінтиліана; його характеризували як лаконічного, класичного промовця, що у своєму стилі скоріш наслідував Цицерона, на відміну тогочасних ораторів-прихильників стилю Сенеки. Квінтіліан
1. Оратор, на, й, на, не, лише, слова, а, багатий, думки (Цицерон). 2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою, справедливості, тямущою (Платон). 3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна, слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон).
Значення риторики в житті людини. Уміння переконувати співрозмовника, уміння правильно й красиво говорити, привертати увагу й здобувати довіру слухачів потрібне нам в усіх сферах життя. Володіння мистецтвом слова — одна з умов для досягнення успіху в багатьох професіях. Уміння складати й виголошувати промови необхідне юристові (риторика й виникла як мистецтво складання судових промов). Політик, що говорить грамотно й переконливо, викликає повагу й довіру громадян, тоді як ті політичні діячі, які не надають ваги цьому вмінню, легко потрапляють у кумедні ситуації. У навчальній діяльності студентів і школярів риторична майстерність незамінна, бо вона допомагає правильно написати й захистити реферат чи наукову роботу, цікаво побудувати усну відповідь на заняттях. Ораторське мистецтво використовується й у галузі реклами, адже її завданням є переконати можливих покупців вибрати саме цей товар чи послугу. Навіть повсякденне спілкування у колі друзів і родичів потребує певної майстерності, адже саме мова є основним засобом встановлення контактів між людьми.
«Зерна кави» Одного разу до батька прийшла дочка і скаржиться: - Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити? Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку кави. - Що змінилося? – запитав він свою дочку. - Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона. - Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися – тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють. - А кава? - Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації… Отже, бажаю Вам, шановні учні, ніколи не підлаштовуватися під обставини, а перетворювати їх на щось нове та прекрасне.
Розділові знаки при:1 однорідних членах речення;2 звертаннях;3 вставних словах;4 відокремлених означеннях;5 відокремлених обставинах. А. Дальні небокраї, і хмарки, й гаї… (В. Сосюра). Б. Усміхнеться вона, дорога і ясна,крізь холодного вітру загрози. (В. Сосюра). В. Юність, усміхаючись, кличе нас в дорогу. (В. Ящук). Г. Кажуть, мудрість приходить з літами. (О. Підсуха).Ґ. Як я люблю тебе, мій краю. (В. Сосюра). Вправа з ключем Виписати речення відповідно до зазначених пунктограм
Розділові знаки при:1 однорідних членах речення;2 звертаннях;3 вставних словах;4 відокремлених означеннях;5 відокремлених обставинах. А. Дальні небокраї, і хмарки, й гаї… (В. Сосюра).Ґ. Як я люблю тебе, мій краю. (В. Сосюра). Г. Кажуть, мудрість приходить з літами. (О. Підсуха). Б. Усміхнеться вона, дорога і ясна,крізь холодного вітру загрози. (В. Сосюра). В. Юність, усміхаючись, кличе нас в дорогу. (В. Ящук).
