Мотивація навчальної діяльностіБесіда. Як ви думаєте, усі ці речі, що були привезені до музеї – звідки взяли їх вчені (розкопали, знайшли…, передали інші люди ) Мозковий штурм Навіщо люди здавна збирали та зберігали старовинні речі та оповіді про минуле?- цікавились- щоб знати своє минуле- щоб знати про свою родину, її походження …
Мета: Навчити: працювати з доступними джерелами інформації, формувати власну думку та доводити її, розпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники; ставити запитання до отриманої інформації; розпізнавати символічний зміст пам’ятників, у залежності від епохи, в якій вони були встановлені. Розвивати навички роботи в колективі. Розвивати в учнів уміння аналізувати, виділяти головне, ставити питання, оцінювати історичні пам’ятки, працювати з текстовими та візуальними матеріалами. Розвивати критичне мислення. Виховувати в учнів повагу до національної історії, ставлення до пам’яток історії як скарбу, гордості і надбання народу.
Вивчення нового матеріалу1. Історична пам'ять. Пам’ятки історії та пам’ятники. Учитель. Україна має багатовікову історію та культуру. Свідченнямцього є пам’ятки історії та культури, які допомагають зберегтиісторичну пам’ять. Вони є в кожному регіоні України. Це справжнійскарб і гордість нашої Батьківщини. Завдяки пам’яткам місто або селостає відомим у світі. З усіх куточків земної кулі приїздятьтуристи, щоб побачити ці безцінні скарби. До наших днів збереглисязамки, фортеці, палаци та садиби, парки, монастирі й храми, промисловіпідприємства та багато інших архітектурних витворів мистецтва.Іноді із сукупності пам’яток постають цілі ансамблі, які відтворюютьатмосферу минулих часів. Найвідомішими з них, зокрема, є ансамбліпам’яток історичного центру Львова, старої частини міста Кам’янця. Подільського, Києво-Печерської лаври тощо. Проте не лише споруди є пам’ятками історії. До них належатьтакож пам’ятні місця й предмети, пов’язані з історичними подіями,розвитком суспільства й держави, твори матеріальної та духовноїтворчості, які становлять історичну, наукову, художню або іншукультурну цінність. Це можуть бути археологічні пам’ятки (залишкидавніх поселень, укріплень, поховань, кам’яні скульптури, наскельнізображення тощо).
Робота з поняттям. Скульптурна група-зображення кількох об'єктів — фігурна група, або багатофігурна композиція. Тріумфальна арка — монументальне оформлення проїзду або урочиста споруда у формі арки з одним або декількома склепінчастими проходами на честь військових перемог і знаменних подій. Статуя - різновид круглої скульптури, скульптурне зображення людини, тварини, міфологічних персонажів на повний зріст. Бюст - в скульптурі зображення людини з відображенням торсу від обличчя до грудей.
Меморіальна дошка- плита, зазвичай з довговічного каменю (мармуру, граніту) чи металевого сплаву (бронза, чавун), що увічнює пам'ять про знамениту особу або подію. Встановлюється на будівлях, де жила або працювала знаменита особ. Обеліски-величні пам’яники, прмсвячені людям, які загинули на фронтах Другої світової війни.
Робота з поняттями: Меморіал — архітектурний ансамбль, скульптурна композиція, яка є витвором мистецтва і, як правило, увічнює трагічні події. Пам'ятник — споруда, яка є витвором мистецтва, призначена для увічнення і створення образу людей, подій, об'єктів, іноді тварин, літературних і кінематографічних персонажів тощо.
У нашій державі збереженню пам’яток історії та культури приділяється значна увага. Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» цінні пам’ятки історії вносять до Державного реєстру нерухомих пам’яток. Загалом в Україні під охороною перебуває близько 130 тис. пам’яток. І цей список постійно оновлюється. Є в нашій країні також пам’ятки, які вважаються надбанням усього людства. Вони внесені до списку Світової спадщини ЮНЕСКО.