Найпоширеніші ляльки - з соломи та інших трав’янистих матеріалів створені зі жмутка сухих стебел, перев’язаних лляними нитками у місцях, що підкреслюють загальний силует та виділяють голову, тулуб, талію. Силует фігурок збагачують виплетені косичкою руки. В окремих ляльок нижня частина має форму порожнистого конуса.
Сильно розвинутий культ Предків у нашій релігії вказує на те, що душі покійних родичів та героїв обожнювалися. Бог-Род (Пращур, Прабатько) народу та Богиня-Рожаниця (Предкиня,Перегеня,Прамати народу). В українському фольклорі береза (жіночий символ) протиставляється дубу (чоловічому символу). У Карпатах жінку, яка хоче народити ,умотували червоними поясами, що із себе знімали, залишали місце тільки для обличчя. Шию обв’язували білою хусточкою. Таку дівчину звали “Перегенею”. На честь української русалки – Перегені, подекуди виготовлялося її культове зображення: солом’яна лялька в жіночому вбранні.
Мотанка є втіленням добра і лагідності,посередником між бабусею та онукою, старшим та молодшим поколінням.Тому в ній, зробленій нашвидкуруч, щоб заспокоїти, зайняти дитину, чи виготовленій старанно, як подарунок на свято, закладений родовий , етнічний фактор любові і сподівань, віри в добро та захист від злих сил.
В основі ляльки - мотанки – хрестоподібна фігура Хрест є оберегом -символом Сонця,життя і нових починань, і символізує саму людину,гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). Обов’язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.
Коли зав'язуєте вузлики, в'язати краще по 3 і на кожен вузлик нашіптувати чого ви хочете для тієї людини кому робите або свого будинку,наприклад:"На Здравiе, на Мир в сім'ї, на Лад!“ Коли зав'язують крайній (останній) вузлик, говорять "Тако бисть, тако єси, тако буди!" Лялечку зберігають у серванті, в залі, на видному місці, вона як оберіг хати від злого ока.
Екологічне дослідження Кудель - коротке плутане екологічно чисте волокно, цінна сировина текстильної промисловості. Виходить після очищення волокнистих відходів, які утворюються при переробці льняної і конопляної трести на довге волокно в тіпальних машинах. М’яке і тепле на дотик. З ним приємно працювати
Технологія створення ляльки: Матеріали та інструменти: Кудель льону або іншого природного матеріалу. Нитки товсті червоні і бежеві (сірі) лляні. Нитки вовняні або напіввовняні червоні. Тасьма різнобарвна. Тасьма хвиляста. Ножиці гострі. Голка . Тканина для одягу. Полімерна глина для намиста.
Керсетка — жіноча безрукавка, яка мала багато місцевих варіантів довжини, пропорцій, декорування. Побутувала здебільшого на Київщині, Чернігівщині, Полтавщині, частково на Півдні України. Найрозвиненіших форм керсетка набула у другій половині XIX ст., коли чітко визначилися не лише основні принципи її крою, а й локальні особливості щодо пропорцій, колориту, оздоблення.
обов’язковими атрибутами є пояс та намисто, які уособлюють достаток. Звернімо також увагу на те, що Перегеня оперезана (!) червоними поясами. Як зазначають етнографи, перев’язування червоною ниткою (а пояси плели чи ткали з ниток) завжди виконує роль оберега - захисту і магічного лікувального засобу.
Також повинен бути головний убір – очіпок, віночок, стрічка чи хустка – що символізує зв’язок з небом. Вбрання Перегень мало свої відмінності. Серед них такі: на голову часом покладають вінок з польових квіток та стрічок Цікава деталь, що вінок для Перегені виплітається у вигляді корони. Дівчина, вдягнена у цей вінок називається молодою, панною, або княгинею Врожаю.
Економічний розрахунок Для виготовлення ляльки ми використали такі куповані матеріали: № п/п Назва Кількість Вартість за 1 одиницю,грн Вартість всього, грн 1. Кудель льону 4 6 24 2. Канва 20/20 см 32 3.2 3. Тканина для спідниці залишки ------- ----- 4. Бісер для віночка 50 г 2 5 5. Стрічки 10 шт.х0,5 0.3 1.5 6. Керамічна глина для намиста 1 шт 2 2 Вартість роботи 12 год 1 12 Всього: 47.7
ОЦІНКА ПРОЕКТУ Технологічні критерії: Виріб получився оригінальний, відносно взятого матеріалу, довговічний, мало затратний. Одяг виконано у відповідності з вимогами до виконання ручних, машинних і прасувальних робіт. Конструктивні критерії: Зручний у використанні, міцний, надійний; конструкція відповідає призначенню виробу; конструкція відповідає розмірам фігури; конструкція (техніка моделювання) легка у побудові. Естетичні критерії: має оригінальну форму; композиційну завершеність; цікаве кольорове рішення; власний стиль, індивідуальність; відповідає традиціям національної культури.
Екологічні критерії: виготовляється із екологічно чистого природного матеріалу використані відходи пошиття шкільних концертних костюмів; Існує можливість повторного використання деталей виробу по закінченню строку служби. Економічні, маркетингові критерії: необхідність в даному виробі на ринку : Мотанка є втіленням добра і лагідності,посередником між бабусею та онукою, старшим та молодшим поколінням. Тому в ній закладений родовий , етнічний фактор любові і сподівань, віри в добро та захист від злих сил. можливість масового виробництва: Може виготовити будь – хто, навіть дитина молодшого шкільного віку.; собівартість проекту: при використанні відходів виробництва лялька виходить дуже дешевою; рівень продажної ціни: я вважаю, що цю ляльку не варто продавати, бо це оберег, створений оберігати родину, здоров’я. ЇЇ можна подарувати близькій людині, як сувенір, а не продавати ,бо «Наш оберег ішов з землі, Коли нас скіфами ще звали. І талісман той берегли, І щастя в доленьці шукали.»