«…Бути добрим вчителем можна, тільки будучи добрим вихователем… Я завжди прагнув переконати вчителів в тому, що, якщо ти бачиш учня лише з-за свого столу в класі, якщо він йде до тебе лише за викликом, якщо вся його розмова з тобою лише відповіді на твої питання, ніякі знання психології тобі не допоможуть. Потрібно зустрічатись з дитиною як з другом, пережити разом з нею радощі перемоги і біль втрати» В. Сухомлинський.
Потреба в екологічній освіти пов'язана з необхідністю забезпечити сприятливе середовище для життя людини, тому що якість навколишнього середовища визначає здоров'я – основне право людини й головну мету розвитку цивілізації . Без необхідних для існування й розвитку людини природних передумов всі соціальні питання втрачають сенс , тому екологічна освіта має не тільки проникнути в структуру системи освіти, а стати однією з її підвалин. Актуальність теми
Сьогодні екологічна освіта визнана одним із пріоритетних напрямів удосконалення освітніх систем. Система фахової освіти чітко вписується в екологічну програму на основі принципу безперервності екологічної освіти, тобто поступовості й етапності формування екологічного мислення особистості. Метою екологічної освіти є розвиток індивідуальної екологічної свідомості і мислення. Передумовою цього є екологічні знання, а результатом — екологічний світогляд.
Знання про довкілля, розуміння різних видів взаємозв'язків, які виникають між людиною та навколишнім середовищем, є необхідною умовою взаємного узгодження економічних, екологічних та соціальних чинників сталого розвитку, знання екологічних законів, правил, теорій, понять наукових факторів. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
О. Газман пропонує ідеї, якими можна керуватись у сучасних умовах:1. Виховання - це органічна частина цілісної "освіти особистості", воно здійснюється під впливом зовнішніх факторів соціалізації та внутрішніх процесів саморозвитку особистості.2. Процес виховання - це взаємодія дорослих і дітей (їх співробітництво) з метою створення сприятливих умов для саморозвитку всіх суб'єктів.3. "Реалізм цілей виховання" означає не всебічний, а різнобічний розвиток особистості.4. Базова культура особистості служить підставою для розробки змісту виховання.5. Ідея життєвого самовизначення особистості вихованця стає основною для гуманістичної орієнтації педагога.6. Участь дітей у позаурочній виховній роботі має бути добровільною.7. Колективна творча діяльність - це сукупність задач і методів, що забезпечують гуманістичну самоврядну спільність дітей і дорослих.
Виховання любові, чуйності, доброзичливого ставлення до об’єктів природи. Виховання потреби у спілкуванняз природою, уміння спостерігатий відчувати її красу й гармонію. Розвиток інтересу,прагнення до пізнання природи. Екологічно спрямована діяльність. Вимоги Базової програми щодо роботи з екологічного виховання. Виховання культури поведінки,відповідальності за свої вчинки в природіФормування здатності та вмінь піклуватися про природні об’єкти
проведення годин спілкування з природою;написання віршів про красу рідного краю;проведення інтегрованих занять екологічного змісту («Подорож до зачарованого лісу» тощо);проведення ігри для малюків (наприклад, «Формування екологічної культури»);агітаційно-роз'яснювальна робота (про шкідливість спалювання опалого листя, неприпустимість винищування первоцвітів тощо);анкетування населення з питань покращення екологічного стану довкілля;уроки і бесіди з елементами екологічного виховання;вивчення правил поведінки на природі;проведення екологічних ігор, захистів рефератів і проектів покращення стану природного середовища;організація виставок учнівських робіт, малюнків, творів, віршів, пісень. Види позакласної роботи, що впроваджуються мною:
Екологічна діяльність дітей у нашій школі має теоретичну та практичну направленість: діти приймають активну участь в заходах, спрямованих на ліквідацію антропогенного впливу на природу (озеленення пришкільної та шкільної території, участь у природоохоронних акціях), а пасивна – на формування екологічної культури через проведення бесід, конференцій, круглих столів, вивчення документів про охорону природи і т.д.
Я вважаю, що екологічну освіту треба здобувати не лише з книжок, а й спілкуючись із природою під час проведення лабораторних та практичних занять з біології, екології. Тому під час уроків ми з учнями ми не тільки спостерігаємо за природою, а вчимося відчувати свою відповідальність за екологію майбутнього, приналежність до того, що відбувається навколо, приймати рішення; аналізувати факти; знаходити причини та наслідки, діяти виконуючи свій борг перед природою.
Під час проведення тижня біології та екології учні 1- 7 класів готують листівки, газети, кросворди, малюнки; учні 8-11 класів готують проекти, творчі роботи, фотографії на теми: «Екологія Запорізького краю», «Мій рідний край – моя історія жива», «Природа – наш дім», «Індустріальне Запоріжжя». Проходять круглі столи з наступної тематики: «Атомна енергетика. За і проти», «Чиста Україна – чиста Земля», «Чорнобиль: наш гріх і наш біль», «Екологія і ми». Проходить конкурс «Флорист», в яких приймають участь учні 1- 11 класів.
Кожного року учні ЗНВК № 109 активно беруть участь і мають призові місця в різних біолого-екологічних заходах: «Краса землі твоєї» - лауреати міського конкурсу; «Сторінки мого краю» - лауреати міського конкурсу; «Знай і люби свій край» - лауреати обласного конкурсу; «МАН – Юніор дослідник» - переможець всеукраїнського інтерактивного конкурсу; «Природні стежини»; «Чиста Україна – чиста Земля»; «Дзвони Чорнобиля»; «Врятуймо дітей Європи»; «Природа в небезпеці»; «Заповідні території України»; акція «Допоможемо природі».
Екологічна робота протягом навчального року закінчується підбиттям підсумків проведеної роботи. На підсумковій лінійці зазначаються такі показники: засвоєння основних екологічних понять, розуміння різнобічної цінності природи, прояв інтересу до екологічних проблем, сформованість різноманітних екологічних умінь і навичок (оцінювати, прогнозувати, приймати правильні рішення, пропагувати, дотримуватись правил поведінки у природі); активність і творчість у природоохоронній діяльності; переконаність у необхідності охорони природи й особистій причетності до цієї справи.
А тому важливо вчити дітей бережливо ставитися до навколишнього середовища через єднання родин, шкіл, країн, континентів, всієї нашої Планети. Серед краси природи, ніжності, любові нехай живе Людина. Живе, насолоджується своїм життям, вдихає чисте повітря, милується красою довкілля. Майбутнє нашого суспільства – його діти. Від того, як ми їх виховуємо, залежить доля будь-якого регіону і своєї планети в цілому через кілька десятиліть.