Програма спецкурсу з екології "Екологічні проблеми сучасного міста" дає можливості учням розглянути основні екологічні питання на прикладі рідного міста.
Екологічні проблеми сучасного міста
програма спецкурсу
для учнів 10-11 класів
Бердоус Наталія
Рекомендовано науково-методичною радою Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти ( прот. №4 від 14 листопада 2005.)
Пояснювальна записка
Загострення екологічної кризи вимагає підвищення рівня екологічного світогляду якнайширших верств населення. Тому основи екологічної грамотності повинні закладатись змалку. При цьому важливим є формування у школярів життєвої позиції, у якій внутрішнє відчуття екологічної безпеки стає щоденною потребою. Для виконання цього завдання пропонується програма спецкурсу “Екологічні проблеми сучасного міста.”
Мета даного курсу:
Основною умовою ефективної роботи курсу є поєднання суто навчальної та практично-дослідницької роботи школярів, активізація їх пізнавальної активності, врахування дитячих потреб, інтересів та індивідуальних особливостей. Тому в ході роботи слід надавати перевагу інтерактивним методам навчання. Це диспути, бесіди, дискусії, семінари, конференції, вікторини, турніри, захисти проектів, експедиції, екологічні рейди, екопатруль, екодесанти та ін.
Спецкурс розрахований на учнів 10-11 класу. Дана програма розрахована на один семестр (17 годин), тому практичні заняття проводяться як фрагмент теоретичних занять. При збільшенні годин до 34 рекомендуємо практичні заняття проводити окремо.
Тематичний план курсу
«Екологічні проблеми сучасного міста»
Тема |
Всього годин |
Теоретична частина |
Практична частина |
Вступ |
1 |
1 |
|
Сучасні екологічні проблеми людства |
2 |
2 |
|
Екологічний стан України |
3 |
1,5 |
1,5 |
Урбанізація та її наслідки |
3 |
1,5 |
1,5 |
Місто як середовище життя людини |
2 |
1 |
1 |
Місто як екосистема |
4 |
2 |
2 |
Етичні аспекти природокористування |
1 |
1 |
|
Підсумкове заняття |
1 |
|
1 |
Разом |
17 |
10 |
7 |
Зміст програми
Зміст навчального матеріалу |
Прогнозований результат (вимоги до рівня підготовки учнів) |
Вступ (1 год) Історичні етапи і головні форми впливу людини на природу. Учення В.І. Вернадського про біосферу. Проблеми розвитку ноосфери. Основні екологічні закони. Закони Коммонера. Порушення рівноваги, співвідношення компонентів у природі. Методи екологічних спостережень. Екологічний моніторинг
|
Учень наводить приклади екологічних законів; характеризує методи екологічних досліджень; пояснює поняття біосфера і ноосфера; характеризує причини порушення рівноваги, співвідношення компонентів у біосфері.
|
Сучасні екологічні проблеми людства (2 год)
Екологічні проблеми: кислотні дощі, енергетики й транспорту, повної утилізації відходів, демілітаризації. Пошуки шляхів виходу з екологічної кризи. Необхідність побудови екологічно стабільного суспільства, як умови для попередження глобальної екологічної кризи. Світовий самміт зі сталого розвитку (Йоганнесбург 2002р.). Міжнародна співпраця в справі збереження довкілля. Програма "СLОВЕ". Міжнародний проект "За чисті міста". "Червона книга". Орхуська конвенція. Європейська стратегія збереження біорізноманіття.
|
Учень оцінює екологічні проблеми людства; аналізує можливі шляхи виходу з екологічної кризи; характеризує документи міжнародного зразка екологічного спрямування; наводить приклади заходів з охорони природи; обґрунтовує роль біологічного різноманіття для збереження рівноваги в біосфері.
|
Екологічний стан України (З год) Екологічний проблеми України. Медико-демографічна ситуація. Екологічна політика України.
Концепція сталого розвитку в Україні. Екологічне право. Загальнодержавна програма формування екологічної мережі України . Національна система збереження біорізноманіття. Значення заповідної справи для збереження довкілля. Громадський екологічний рух в Україні. Неурядові екологічні організації. Практичні роботи 1. Аналіз екологічних карт України 2. Ознайомлення з природоохоронними документами 3. Ознайомлення з Концепцією сталого розвитку
|
Учень пояснює екологічні проблеми України і причини їх виникнення; характеризує природоохоронні документи; аналізує екологічні карти України;
обґрунтовує пріоритети сталого наводить приклади громадських екологічних організацій; застосовує знання для прогнозування наслідків впливу людини на довкілля. |
Урбанізація та її наслідки (З год) Урбанізація – одна з причин екологічних проблем людства. Наслідки урбанізації. Міські агломерації – джерела найбільшого забруднення біосфери.
Екологічні проблеми міста.
Фізичне забруднення міста: шумове, вібраційне, електромагнітне, теплове. Заходи боротьби із шумом.
Практичні роботи 4. Ознайомлення з джерелами забруднення природи своєї місцевості. Складання екологічних карт міста. 5. Вивчення місцевих проблем питної води і міських стічних вод. Аналіз проблем утилізації відходів. 6. Вивчення екологічних проблем із використанням транспорту. |
Учень пояснює поняття урбанізація, міська агломерація; наводить приклади екологічних проблем міста; використовує знання для складання екологічних карт; аналізує причини виникнення екологічних проблем на прикладі рідного міста; робить висновки про необхідність пошуку шляхів вирішення місцевих проблем.
|
Місто як середовище життя людини (2 год)
Особливості впливу на здоров'я Практичні роботи 7. Оцінка екологічного стану своєї школи та динаміки захворюваності учнів. 8. Моделювання міста за екологічними вимогами.
|
Учень називає найтиповіші захворювання міських жителів; пояснює причини погіршення здоров'я в місті; оцінює екологічний стан своєї школи; застосовує знання для проектування дій у справі охорони міського середовища, для моделювання міста за екологічними вимогами; |
Місто як екосистема (4 год)
Урбаноекосистеми і їх, характерні Практичні роботи 9. Вивчення різноманіття екосистем міста, та їх видового складу. 10. Аналіз впливу антропогенних чинників (господарська діяльність, забруднення, витоптування...) на стан екосистем. Екскурсії
1. Парк як природно-антропогенна система.
|
Учень називає види екосистем; порівнює природні ї штучні екосистеми; наводить приклади місцевих природоохоронних об'єктів; спостерігає приклади впливу антропогенних чинників на стан екосистеми; застосовує знання для аналізу екологічного стану екосистем; дотримується правил поводження в природі під час екскурсій;
|
Етичні аспекти природокористування (1 год) Екоетика – моральні норми поведінки людини в оточуючому її природному світі.
Ставлення до природи наших Участь громадськості у природоохоронних акціях. Підсумкове заняття (1 год) Презентація і захист екологічних проектів "Місто майбутнього". |
Учень оцінює моральні норми поведінки своїх однолітків в природі; наводить приклади природоохоронних традицій; пояснює взаємозв'язок природоохоронних традицій і релігії; спостерігає красу природи у творах художників, письменників і композиторів; робить висновки про власне ціннісне ставлення до природи, про необхідність відстоювання власних прав на збереження довкілля; обґрунтовує власне бачення міста майбутнього; застосовує знання для участі у громадських природоохоронних акціях.
|
Орієнтовний перелік обладнання для організації занять
Список рекомендованої літератури
1