Програма спецкурсу з екології "Екологічні проблеми сучасного міста"

Про матеріал

Програма спецкурсу з екології "Екологічні проблеми сучасного міста" дає можливості учням розглянути основні екологічні питання на прикладі рідного міста.

Перегляд файлу

Екологічні проблеми   сучасного міста

програма спецкурсу

для учнів 10-11 класів                                                   

 

                                                                                        Бердоус Наталія

 

Рекомендовано науково-методичною радою Волинського інституту післядипломної  педагогічної освіти ( прот. №4 від 14 листопада 2005.)

 

 

Пояснювальна записка

Загострення екологічної кризи вимагає підвищення рівня екологічного світогляду якнайширших верств населення. Тому основи екологічної грамотності повинні закладатись змалку. При цьому важливим є формування у школярів життєвої позиції, у якій внутрішнє відчуття екологічної безпеки стає щоденною потребою. Для виконання цього завдання пропонується програма  спецкурсу  “Екологічні проблеми сучасного міста.”

    Мета даного курсу:

  • формування цілісного уявлення про проблеми біосфери, світоглядних знань про взаємозв’язки у системі “людина – суспільство – природа ”;
  • забезпечення розуміння сутності, причин та шляхів розв’язання екологічних проблем на глобальному, регіональному та місцевому рівнях;
  • виховання почуття відповідальності за стан довкілля на прикладі рідного міста;
  • розвиток системи інтелектуальних та практичних умінь, емоційних переживань, пов’язаних із дослідженням місцевих екологічних проблем;
  • розширення морально-етичного досвіду взаємодії з природою на основі розуміння її багатогранних цінностей та усвідомлення себе як частки природи.

Основною умовою ефективної роботи курсу є поєднання суто навчальної та практично-дослідницької  роботи школярів, активізація їх пізнавальної активності, врахування дитячих потреб, інтересів та індивідуальних особливостей. Тому  в ході роботи слід надавати перевагу інтерактивним методам навчання. Це диспути, бесіди, дискусії, семінари, конференції, вікторини, турніри, захисти проектів, експедиції, екологічні рейди, екопатруль, екодесанти та ін.

Спецкурс розрахований на учнів 10-11 класу. Дана програма розрахована на один семестр (17 годин), тому практичні заняття проводяться як фрагмент теоретичних занять. При збільшенні годин до 34 рекомендуємо практичні заняття проводити окремо.

 

Тематичний план курсу

«Екологічні проблеми сучасного міста»

 

Тема

Всього

 годин

Теоретична частина

Практична частина

Вступ

1

1

 

Сучасні екологічні проблеми людства

2

2

 

Екологічний стан України

3

1,5

1,5

Урбанізація та її наслідки

3

1,5

1,5

Місто як середовище життя людини

2

1

1

Місто як екосистема

4

2

2

Етичні аспекти природокористування

1

1

 

Підсумкове заняття

1

 

1

 Разом

17

10

7

 

Зміст програми

Зміст навчального матеріалу

Прогнозований результат (вимоги до рівня

підготовки учнів)

 

Вступ

(1 год)

    Історичні етапи і головні форми впливу людини на природу. Учення В.І. Вернадського про біосферу. Проблеми розвитку ноосфери.

    Основні екологічні закони. Закони Коммонера. Порушення рівноваги, співвідношення компонентів у природі.

Методи екологічних спостережень. Екологічний моніторинг

 

 

 

 

Учень наводить приклади екологічних законів;

характеризує методи екологічних досліджень;

пояснює поняття біосфера    і ноосфера;

характеризує причини порушення рівноваги, співвідношення компонентів у біосфері.

 

 

Сучасні екологічні проблеми людства

(2 год)

      Екологічні проблеми: кислотні дощі,
ерозія ґрунтів, "озонові діри",
запустелення планети, тепличний
ефект, вплив пестицидів на довкілля,
забруднення атмосфери, Світового
океану, ґрунтів, космічного простору,
проблема екологічно чистих

енергетики й транспорту, повної утилізації відходів, демілітаризації.

Пошуки шляхів виходу з екологічної кризи. Необхідність побудови екологічно стабільного суспільства, як умови для попередження глобальної екологічної кризи. Світовий самміт зі сталого розвитку (Йоганнесбург 2002р.). Міжнародна співпраця в справі збереження довкілля. Програма "СLОВЕ". Міжнародний проект "За чисті міста".

 "Червона книга". Орхуська конвенція. Європейська стратегія збереження біорізноманіття.

 

 

 

 

Учень оцінює екологічні проблеми людства;

аналізує можливі шляхи виходу з екологічної кризи;

характеризує документи міжнародного зразка екологічного спрямування;

наводить приклади заходів з охорони природи;

обґрунтовує роль біологічного різноманіття для збереження рівноваги в біосфері.

 

 

Екологічний стан України

(З год)

    Екологічний проблеми України.

Медико-демографічна ситуація.

Екологічна політика України.

Концепція сталого розвитку в Україні.
Природоохоронне законодавство.

Екологічне право. Загальнодержавна програма формування екологічної мережі України . Національна система збереження біорізноманіття. Значення заповідної справи для збереження довкілля.

Громадський екологічний рух в Україні. Неурядові екологічні організації.

Практичні роботи

 1. Аналіз екологічних карт України

 2. Ознайомлення з природоохоронними документами

 3. Ознайомлення з Концепцією сталого розвитку

 

 

 

 

Учень пояснює екологічні проблеми України і причини їх виникнення;

характеризує природоохоронні документи;

аналізує екологічні карти України;

обґрунтовує пріоритети сталого
розвитку;

наводить приклади громадських екологічних організацій;

застосовує знання для прогнозування наслідків впливу людини на довкілля.

 

Урбанізація та її наслідки

(З год)

     Урбанізаціяодна з причин екологічних проблем людства. Наслідки урбанізації. Міські агломераціїджерела найбільшого забруднення біосфери.

     Екологічні проблеми міста.
Проблеми стічних вод. Система каналізації. Нові системи очищення стічних вод. Проблеми питної води.
     Забруднення повітря автотранспортом.
Автостоянки й автозаправки, як забруднювачі повітря. Сучасні дослідження та нові технології створення              екологічно-чистого пального.    

    Фізичне забруднення міста: шумове, вібраційне, електромагнітне, теплове. Заходи боротьби із шумом.
     Проблеми побутових відходів. Звалища, сміттєспалювальні заводи. Реутилізація.              Нові              технології переробки відходів

 

Практичні роботи

4. Ознайомлення  з         джерелами забруднення природи своєї місцевості. Складання екологічних карт міста.

5. Вивчення  місцевих  проблем питної

води   і   міських   стічних   вод.   Аналіз проблем утилізації відходів.

6. Вивчення   екологічних   проблем   із

використанням транспорту.

 

 

 

Учень пояснює поняття урбанізація, міська агломерація;

наводить приклади екологічних проблем міста;

використовує знання для складання екологічних карт;

аналізує причини виникнення екологічних проблем на прикладі рідного міста;

робить висновки про необхідність пошуку шляхів вирішення місцевих проблем.

 

 

Місто як середовище життя людини

(2 год)

     Особливості впливу на здоров'я
людини антропогенних змін міського
середовища. Найтиповіші захворювання міських жителів. Шляхи поліпшення екологічного стану сучасного міста.         Програми вирішення основних екологічних проблем міста.

Практичні роботи

7. Оцінка екологічного стану своєї школи та динаміки захворюваності учнів.

8. Моделювання міста за екологічними вимогами.

 

 

 

 

Учень називає найтиповіші захворювання міських жителів;

пояснює причини погіршення здоров'я в місті;

оцінює екологічний стан своєї школи;

застосовує знання для проектування дій у справі охорони міського середовища, для моделювання міста за екологічними вимогами;

 

Місто як екосистема

(4 год)

     Урбаноекосистеми і їх, характерні
особливості. Різноманітність екосистем міста: природно-антропогенні та штучні. Взаємозв'язок компонентів у міських екосистемах. Природоохоронні об'єкти міста.

Практичні роботи

9. Вивчення різноманіття екосистем міста, та їх видового складу.

10. Аналіз впливу антропогенних чинників (господарська діяльність, забруднення, витоптування...) на стан екосистем.

Екскурсії

1. Парк як природно-антропогенна система.
2. Природоохоронні об'єкти міста.

 

 

 

 

Учень називає види екосистем;

порівнює природні ї штучні екосистеми;

наводить приклади місцевих природоохоронних об'єктів;

спостерігає приклади впливу антропогенних чинників на стан екосистеми;

застосовує знання для аналізу екологічного стану екосистем;

дотримується правил поводження в природі під час екскурсій;

 

 

Етичні аспекти природокористування

(1 год)

    Екоетика моральні норми поведінки людини в оточуючому її природному світі.

Ставлення до природи наших
предків (природоохоронні традиції,
звичаї, свята та обряди). Взаємодія
природоохоронних традицій і релігії.
Зображення краси природи у творах
художників, письменників, композиторів. Ціннісне ставлення до природи.

Участь громадськості у природоохоронних акціях.

Підсумкове заняття

(1 год)

Презентація і захист екологічних проектів "Місто майбутнього".

 

 

Учень оцінює моральні норми поведінки своїх однолітків в природі;

наводить приклади природоохоронних традицій;

пояснює взаємозв'язок природоохоронних традицій і релігії;

спостерігає красу природи у творах художників, письменників і композиторів;

робить висновки про власне ціннісне ставлення до природи, про необхідність відстоювання власних прав на збереження довкілля;

обґрунтовує власне бачення міста майбутнього;

застосовує знання для участі у громадських природоохоронних акціях.

 

 

 

 

Орієнтовний перелік обладнання для організації занять

 

  1. Комплекти  екологічних карт України.
  2. Комплекти  картосхем міста, яке вивчається.
  3. Набір кольорових олівців, клей, папір, скотч та ін..
  4. Фотоапарати.
  5. Комп’ютер.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список рекомендованої літератури

 

 

  1. Білявський Г.О., Фурдуй Ф.С. Основи екологічних знань. – К . Либідь 1997
  2. Білявський Г. О, Бутченко Л. І., Навроцький В. М.. Основи екології: теорія та практикум. Навчальний посібник. – К.: Лібра, 2002.
  3. Гайнріх Д., Гергт М. Екологія: dtv-Atlas: Пер. з 4-го видання. / Наук. ред. пер. В. В. Серебряков. – К.: Знання-прес, 2001.
  4. Борейко В.Е. История заповедного дела. – К. ЭКЦ 2002
  5. Дерій С.І., Ілюха В.О. Екологія. – К. Фітосоціоцентр 1998
  6. Екологічна енциклопедія: у 3 т. / Редколегія:  А. В. Толстоухов (головний редактор) та ін. – К. ТОВ «Центр екологічної освіти та інформації», 2006 -2008.
  7. Злобін Ю.А. Основи екологічних знань. – К. Либідь 1997
  8. Кучерявий В.П. Екологія. – Львів  Світ 2000
  9. Лук’янова Л.Б. Основи екології. – К. Вища школа 2000
  10.  Масляк П.О., Шищенко П.Г. Географія світу. – К. Зодіак-Еко 1998                         
  11.  Мотузний В.О. Біологія: навч. пос. / За ред.  О. В. Костильова. – 2-ге вид., стер. – К.: Світ успіху, 2009.
  12.  Посібник для вчителів “ Програма GLOBE “. – К. Аверс 2001
  13.  Савчишин Р.В. Правове регулювання природокористування і      природоохоронної  діяльності.  – Тернопіль  1999
  14.  Хижняк М.І. Нагорна А.М. Здоров’я людини та екологія. – К.  Здоров’я 1995

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, Планування
Додано
21 березня 2020
Переглядів
812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку