Мета уроку:навчальна: навчити учнів викладати продовольчі товари різними способами і прийомами; здійснювати викладку товару з урахуванням частоти попиту і зручності роботи. Оволодіти навиками викладки різних груп товарів за групами, видами, сортами з дотриманням правил мерчандайзингу та правильно оформляти цінники.виховна: виховувати в учнів повагу до обраної професії, почуття відповідальності за доручену справу, творчого ставлення до роботи і навчання, охайності під час роботи, дотримання правил санітарії і гігієни, акуратності і зібраності при виконанні роботи. розвиваюча: розвивати самостійність та дотримання техніки безпеки під час виконання практичних завдань; розвивати пам'ять, творчі здібності, естетичний смак.
Техніка безпеки при організації робочого місця продавця продовольчих товарів: Перед початком роботи необхідно:1. Звільнити робоче місце від тари та непотрібних під час роботи речей.2. Упорядкувати робоче місце, спецодяг, спецвзуття.3. Перевірити наявність та справність інструменту, інвентарю та устаткування.4. Тара та інвентар повинні мати постійні закріплені за ними місця.5. Інвентар, який береться правою рукою, розміщується справа від продавця, який знаходиться в центрі робочого місця, а той, який береться лівою рукою, розміщується зліва.6. Товари та інвентар, які використовуються частіше, розташовуються ближче до продавця, а ті, що використовуються рідше, - подалі від нього.7. Товари підвищеного та постійного попиту та інвентар, який використовується для них, розташовується в оптимальних зонах їх досягнення при роботі стоячи.8. Товари, які користуються комплексним попитом, розміщуються поряд.9. Перед початком експлуатації устаткування необхідно впевнитись в йогосправності:10. Перевірити наявність та справність захисного заземлення.11. Перед експлуатацією обладнання для нарізки гастрономічних продуктів необхідно перевірити якість заточування ножа, надійність кріплення ножа і захисного щитка.
Тест досягнень. Які товари розміщені біля робочого місця контролера – касира? +а) дрібні товари ( шоколадні плитки, жуйки, цукерки); б) товари у великій скляній тарі; в) не фасовані товари (рис, мука, гречка); Де розміщують товари з високою частотою попиту? +а) в глибині торгівельного залу ; б) біля робочого місця; в) неподалік від приміщення для зберігання товарів;Робоче місце в торгівлі це – а) місце роботи кількох працівників яке необмежене площею; б) робоче місце без усяких зобов'язань; +в) місце роботи одного чи кількох працівників яке обмежене певною площою; До робочого запасу відносять товари, які призначені? а) для демонстрації; б) для поповнення запасу; +в) для відпуску покупцям; Резервний запас це? а) запас, призначений для інформування покупців про асортимент товарів; +б) запас, який використовується для поповнення робочого запасу протягом дня; в) запас, який призначений для відпуску покупцям;
Тест досягнень.6. За якими властивостями викладають товар? а) за назвами, за кольором упаковки, за першою буквою товару; +б) за назвами, сортами, видами; в) за сортами, за формою,за кольором упаковки, за видами; 7. Для чого призначений виставковий запас?а) для поповнення робочого запасу;б) для відпуску покупцям;+в) для інформації покупців про асортимент товарів. 8. Розміщення це?+а) система розташування товарів у торговому залі;б) зони викладки товарів;в) принципи викладки товарів. 9. Товари які потребують частого поповнення розміщують:а) біля входу;+б) біля підсобного приміщення;в) в глибині торговельного залу 10. Для чого призначений виставковий запас?а) для поповнення робочого запасу;б) для відпуску покупцям;+в) для інформації покупців про асортимент товарів.
Ви звертали увагу на те, як оформлені полки з товарами в магазинах? У деяких - все так зручно розташоване, що можна за короткий час обійти всі вітрини і знайти те, що потрібно. В інших магазинах проводиш по годині, але так і не знаходиш того, за чим прийшов, навіть якщо необхідний товар там є. Здавалося б, що тут складного: розставляй продукцію на вітрини, і все. Але, виявляється, правильна викладка товару - це ціла наука . Шелвінг - від англійського слова «полку» - значить розташування товарів на полицях.
Принципи при викладенні товарів.однорідні товари викладають по вертикалі, забезпечуючи тим самим кращу їх осяжність;доцільно застосовувати прості прийоми викладення товарів (пряме укладання, навалюванням і т.д.);декоративне викладення товарів рекомендується використовувати тільки з рекламною метою;полиці гірок і інші елементи для викладення товарів не слід переповнювати товарами;у оптимальній зоні обзору (в межах 1100-1600 мм від підлоги) необхідно розміщувати товари, швидка реалізація яких переважна;викладення товарів в торговому залі повинне бути насиченим;супутні товари слід розміщувати навалом в різних місцях, використовуючи для цих цілей корзини або касети.
Види викладки. У сучасних магазинах викладка товарів може здійснюватися різними способами: вертикальна викладка за групами товару, за виробниками або торговими марками горизонтальна викладка за видами товару або за торговими марками; дисплейна викладка; блочна викладка; палетна викладка; багатотоварна викладка; викладка навалом тощо.
палетна викладка товарів - це викладка одного найменування товару у великій кількості на піддоні з обов'язковою наявністю цінника великого розміру із зазначенням ціни та найменування товару. Зазвичай палетну викладку розміщують по периметру магазину або в касовій зоні як додаткове місце продажу.
багатотоварні викладки - розміщення поряд декількох різних продуктів, частіше за все пов'язані поміж собою. Така викладка повинна плануватися таким чином, щоб забезпечувати продаж товарів у більшому обсязі, ніж при однотоварному викладенні таких товарів; включати товари, що мають високий потенціал щодо збільшення обсягів продажу всіх видів товарів, які входять до складу такої викладки;
Декоративна викладка (виконана із застосуванням засобів об'ємно-просторової композиції) застосовується для оформлення вітрин і стелажів в магазинах або відділах, де продаж здійснюється через прилавок. Викладені таким способом товари виконують демонстраційну функцію, привертають увагу покупців.
4 рівня викладання товару Рівень головних уборів. Зазвичай це розстановка товару на висоті від 1,7 метра. Тут грає момент привабливості. На цьому рівні розставляються барвисті упаковки чаю, косметики, солодощів та інше. До 10% припадає саме на товари, які працюють на «капелюшному» рівні. Рівень очей. Чи не вище 1,7 метра і не нижче 1 метра. На цьому рівні розташовують товари, попит на які виникає стихійно. Викладення товару таким способом допомагає продавати супутні товари і продукцію широкого попиту. Рівень передпліччя. Згадайте, коли ви ходите по супермаркету, то саме необхідно виявляється у вас прямо під рукою. Викладення в магазині товарів першої необхідності проводиться саме тут. Ті товари, які ви купуєте з цього рівня, становлять приблизно 30% від усього товарообігу магазину. На самих нижніх ярусах розташовуються товари, попит на які невеликий. Тут знаходиться «холодна» зона. І добре продаються товари можуть загубитися внизу.
Планограма. Під час розробки планограми рекомендовано дотримуватися таких загальних принципів оптимальної демонстрації товару:- виділяти для кожного виду товару площу, що відповідає його обсягам продажу;- надавати більші площі для розрекламованих товарів і товарів, що мають швидкі темпи реалізації;- розміщувати імпульсивні товари поряд з товарами, що користуються підвищеним попитом;- викладати товари, що користуються підвищеним попитом у "сильних" місцях торговельного залу: по периметру торговельного залу, на початку потоку покупців, у зоні кас;- групувати в одному місці, пов'язані один з одним товари. Розробка планограми відбувається в певній послідовності:
Хліб та хлібобулочні вироби Викладаючи хлібобулочні вироби в торговельному залі, особливо важливодотримуватись вимог санітарії та гігієни, оскільки це товари, які споживають без будь-якого оброблення, а відпускають у більшості випадківбез упаковки, яка могла б захистити товар від забруднень. Викладають хлібобулочні вироби на полицях спеціального обладнаннярядами, в контейнерах, у яких завозять товар, в тарі-обладнанні,дотримуючись поділу на види, сорти. Розміщення в торговельному залі хлібобулочних виробів є одночасно і викладкою. Булочні вироби—на верхніх полицях; котрі користуються найбільшим попитом—на середніх. Невелику кількість товарів можна зберігати на прилавку. Бублики, сушку, сухарі також виставляють у прибавочних вітринах, а робочий запас розміщують у шухлядах.
Кондитерські вироби Викладають відповідно до їх властивостей. Групують їх так: цукерки, глазуровані шоколадом і неглазуровані в обгортці, карамель в обгортці, шоколад, шоколадні набори і шоколадні вироби;Подарунки, зефір, пастила, мармелад, східні солодощі; Печиво, пряники,варення, цукор, торти, тістечка. Сучасне торговельне обладнання дає змогу розмістити одночасно і виставковий запас, і робочий.
Бакалійні товари Розміщуючи - бакалійні товари в торговельному залі, слід пам’ятати про товарне сусідство, тобто товари з гострим запахом(прянощі, приправи) не можна розміщувати поблизу таких, які легко вбирають запахи(чай, кава). Якщо товари розміщують на пристінних і острівних гірках, то товар служить одночасно і робочим, і виставковим запасом. Товари, що надійшли в магазин у фабричній упаковці, можна викладати декоративно(розташовуючи його рядами, колонками, пірамідами, гвинтоподібно). Розміщувати чай, каву й інші дрібні товари можна на верхніх полицях пристінного обладнання, створюючи тим самим виставковий запас, а робочий запас цих товарів можна розмістити на середніх полицях пристінних гірок, щільно укладаючи товар один біля одного етикетками до покупців.
Плодоовочеві товари Розміщують на прилавках, пристінних гірках(за продажу традиційним методом). Зелень добре викладати на решітчастих лотках, а ще краще—у вітринах зі зрошувальною системою. Помідори, огірки виставляють у лотках, корзинах; Зразки солінь, маринадів—у лотках, скляних банках. Їх можуть розміщувати на прилавках.
Плодоовочеві товари У разі продажу цих товарів методом самообслуговування їх виставляють на пристінних гірках, острівних вітринах(зелень), у контейнерах. Виставковий запас одночасно є робочим. Робочий запас коренеплодів, які призначені для зимового зберігання, засипають у дерев’яні коробки, які розміщують під пристінними гірками, і їх можна поповнити прямо з комори, або ж ці коренеплоди можуть виставляти з тарою- обладнанням( у контейнерах).