Прийом «Аналогія»Аналогія (від грецького analogia – відповідність, подібність) – це прийом, при якому між інформаційними одиницями, що запам’ятовуються, знаходять спільні ознаки, властивості, якості, тенденції розвитку тощо. Аналогія – це один з основних і найпоширеніших прийомів для обробки інформації. Робота з дітьми будується на основі:• вільних асоціацій, пов`язаних з предметними образами;• колірних асоціацій;• асоціацій, пов`язаних з геометричними формами;• тактильних асоціацій;• предметних асоціацій;• асоціацій, викликаних друдлами;• звукових асоціацій;• смакових асоціацій;• нюхових асоціацій;• графічних асоціацій.
Прийом піктограми. Піктограми – маленькі прості малюночки, значки, в яких виділяються суттєві ознаки предмета або поняття. Піктограми допомагають запам’ятовувати будь-які літературні твори, як віршовані, так і прозові. Цей прийом використовується для збагачення словникового запасу, розвитку мовної активності.
Прийом «Трансформація»Трансформація (від лат. transformatio – перетворення) – це прийом, при якому об’єкти, що запам’ятовуються, перетворюються на інші за значенням та образом, що легші для запам’ятовування. Цей метод чудово підходить для людей із добре розвиненим творчим та логічним мисленням.
Метод «Підсилення»Підсилення – це метод поліпшення ефективності сприймання, збереження та відтворення асоціативних зв’язків і образів, що були уже сформовані. Метод складається з таких прийомів: візуалізація (оживлення), стереоефект (входження), емоційний акцент, колірний акцент, тлумачення…
Прийом «Візуалізація»Візуалізація (від латинського visualis – зоровий) – це прийом, при якому для посилення запам’ятовування уявляється фізичний вплив подій, явищ та об’єктів, на відчуття (зір, слух, нюх, відчуття дотику, термочутливість, рівновагу, орієнтування, кінестезію), що надає людині відчуття максимальної реальності цієї події.
Прийом «Входження»Цей прийом ґрунтується на розвитку природних можливостей дитини до фантазування, розвитку уяви, образного мислення. Для посилення запам’ятовування об’єкти уявляються об’ємно, з усіх ракурсів. Можна уявно ввійти всередину картини, будь-якого сюжету, перетворювати його своєю фантазією. Картинка може просто оживати перед очима, або можна стати самому учасником подій.
МЕТОД "ЗБЕРЕЖЕННЯ" Збереження - це метод, призначений для збільшення тривалості зберігання та ефективного відтворення інформації, що була збережена в пам'яті, через її спеціальну активізацію. Метод складається з таких прийомів: раціональне повторення, усвідомлення, практичне застосування.
За допомогою логічних скорочень (метод абревіатури). Метод логічних скорочень – це метод зручного скорочення слів, який є елементом скорочитання. Слово скорочується таким чином, щоб за деякими його буквами можна було здогадатися про його значення. Цей метод краще застосовувати для вивчення правил, тематичних визначень тощо. Він найбільш підходить школярам, в яких погано розвинена уява.
Метод Цицерона, або метод місць. Доведено, що пригадування інформації пов’язується з місцем її виникнення. Метод місць базується на зорових асоціаціях: потрібно ясно уявити собі предмет, який необхідно запам’ятати, і поєднати його образ з образом певного місця, який легко «виймається» з пам’яті.
Колаж (від франц. «наклеювання») – аркуш картону, на якому наклеєні або намальовані від 7 до 50 малюнків. Малюнки повинні бути різноманітними, не повторюватися, різні за змістом та розмірами. В деяких колажах можна використати цифри, букви. Мета цієї гри – запам’ятати якомога більше назв зображених предметів.