Однією з моїх форм роботи є збір фотографій. Фото природи завжди гарні й неповторні, а головне вони універсальні у використанні як на уроках біології, екології та природознавства, так і в позакласній роботі. Під час екскурсій, подорожей на екологічну стежину та рідним краєм, вдома і на відпочинку я з учнями постійно поповнюю колекцію фотоматеріалів. Частину фотографій загружаю з інтернету. Мною накопичені та систематизовані колекції фотозображень до багатьох тем з курсу біології. Потім до них добираю довідковий матеріал та складаю цікаві запитання та завдання, за допомогою програми Microsoft Power Point створюю презентації. Передує добору запитань систематизація і вивчення фотографій, перевірка правильності біологічних і народних назв, бо неправильно визначений об’єкт створюватиме хибні уявлення в учнів. Робота з фотоматеріалами дуже подобається дітям, особливо під час екологічних ігор, засідань клубу екологічного виховання, підготовки учнів до предметних олімпіад з біології та екології, написання рефератів, розробки наукових та дослідницьких проектів. Діти краще пізнають живу природу, розуміють її значення в житті людини, учаться порівнювати, давати оцінку, працювати з науковими джерелами інформації, систематизувати, аналізувати, робити висновки, аргументувати свою думку. Фотоматеріали – це великий козир в руках вчителя. Їх використання на уроках дає можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти теми, що вивчається. Спектор можливостей використання фотоматеріалів на уроках широкий та доволі різноманітний. Кольорові малюнки та фото дозволяють розширити ілюстративний ряд, надати йому більш емоційну забарвленість, наблизити до реального життя. Поєднання презентацій з поясненням вчителя та створенням опорного конспекту дозволяє задіяти різні види пам’яті та збільшити відсоток засвоєння матеріалу на уроці.
Фотоматеріали я застовую на всіх етапах уроку. Дуже часто я використовую фотографії для створення проблемної ситуації, опису будови живих організмів, їхнього видового різноманіття, взаємозв’язків між видами, презентації цікавої інформації, систематизації і узагальнення знань. Велику кількість уроків я проводжу в ігровій формі. (Стараюся елементи гри викорнистовувати на кожному уроці). Особливу увагу приділяю узагальнюючим урокам. Метою таких уроків є систематизація знань, встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями з теми, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу. Використання мультимедійних технологій на таких уроках дають змогу в повній мірі реалізувати завдання уроків, тому що мають широкий спектр можливостей: інтерактивні ігри, тести, віртуальні подорожі, анімації, .творчі завдання і т.п.
Названі вони так, через свою здатність пересуватись боком. Перші дві пари ніг розвернуті передніми поверхнями вгору. Вони помітно довші ніж ноги третьої та четвертої пар. Дані павуки мають маскувальне забарвлення та іноді можуть повністю зливатися із субстратом. Види, які мешкають на квітах яскраво забарвлені, а ті, що мешкають на корі чи на землі – сірі, чи буруваті з візерунком із плям. Багато павуків-бокоходів проводять більшу частину часу на квітах, очікуючи там здобич. Представники інших родів зустрічаються на корі дерев, або в підстилці. Бокоходи не плетуть павутини, і їхні видозмінені передні ноги є головним засобом нападу. Види, які мешкають на квітах яскраво забарвлені, а ті, що мешкають на корі чи на землі – сірі, чи буруваті з візерунком із плям. Для людини вони безпечніПавуки –краби (елемент уроку )
Природні синоптики. У Японії розводять в акваріумах рибок, котрі поведінкою провіщають наближення шторму. Риба голець, коли ясно, лежить на дні, з наближенням негоди починає метушитися в акваріумі. Про рівень вологості повітря можна судити, наприклад, стежачи за польотом комах. У вологу погоду вони літають низько, бо крильця, а також волосинки на тільцях, зволожуючись, важчають. Тому ластівки полюючи на комах, літають понад самісінькою землею. За кілька днів до землетрусу змії та ящірки вилазять з нір. Білка робить великий запас горіхів – буде холодна зима. Жаби журчать – буде дощ, голосно кричать – слід чекати гарної погоди, мовчать – перед холодною погодою.
Цікаві факти про воду. Факт 1: найчистіша вода у Фінляндії ( У досліджені брало участь 122 країни. При цьому 1млрд. Людей по всьому світу взагалі не мають доступу до безпечної води). Факт 2: лід швидше отримати з гарячої води. Факт 3: є вода, що горить (в Азербайджані є вода, в якій багато метану, тому вона може загорітися, якщо піднести до неї сірник. А в Сицилії в одному з озер є підводні джерела кислоти, які отруюють усю воду в цій водоймі). Факт 4: у води є більше 3 станів (вчені виділяють 5 різних станів води в рідкому вигляді та 14 - у замерзлому)Факт 5: вода як скло( при заморожуванні води за температури нижче 135 градусів цельсія вода перетворюється в скляну воду. Це тверда речовина, в якому відсутня кристалічна структура, як у склі). Факт 5: найбільше прісної води в льодовиках;Факт 6: у воді є білок. (Морська вода дуже поживна. В 1 кубічному см такої води міститься 1,5 г білка та інших речовин. Вчені вважають, що один тільки Атлантичний океан за своєю поживністю оцінюється в 20 тис. врожаїв, які збирають за рік по всій суші)
Яких тварин вивчає наука арахнологія? (№1,6) Не мотор, а шумить, не пілот, а летить, не гадюка, але жалить. (№4)У нього вуха на ногах. (№2)У цих комах ротовий апарат гризучо-лижучого типу (№4)Мисливець за мухами, який може ловити в повітрі. (№7)Представник ряду Рівнокрилі (№9)У цих тварин на головогрудях 6 пар кінцівок (№1, 6)Хто народжується тричі (№10)Представники ряду Жорсткокрилі (№ 3,5,8)Дана комаха висмоктує соки із рослин(№9)У цих комах ротовий апарат гризучого типу( №2,3,5,7,8)Фрагмент узагальнюючого уроку з теми “Членистоногі” №1 №2 №4№3 №5 №6 №7№8 №9 №10
Назвіть видову назву та систематичне положення даної тварини. Чому ці птахи дуже вправні мисливці?Завдяки чому вони підкрадаються до своєї здобичі непомітно?Яку роль у природі та житті людини виконують ці сови?Як привабити даних птахів до людських осель?Вони рідкісні? Ці дивовижні тварини
Чому фізики вважають, що коники володіють незбагненно чутливим апаратом? Що це за апарат і що він може відчути?(Це “вухо” коника. Воно являє собою вузьку і досить довгу щілину. І воно настільки розвинене, що коник, який сидить на травинці десь під Києвом, може відчувати землетрус у Японії)
Завдяки чому птахи та метелики володіють такими гарними кольорами?(Завдяки тому, що мікроструктури пер птахів, чи крил метеликів при взаємодії зі світлом, розбивають біле світло на складові спектра, подібно до того, як це відбувається при утворенні веселки, де цю роль виконують краплини води.)
У пошуках скарбів (елемент уроку)Щоб отимати карту острова скарбів командам потрібно відповісти на запитання конкурсу “Риби рекордсмени”Завдання команді І: Найбільша риба . (Китова акула)Найбільша тривалість життя серед риб. (Білуга)Найбільш швидкі риби. (Меч-риба, марлін, парусник)Найстійкіша до морозу риба.(Далія) Завдання команді ІІ: Завдання команді ІІ: Найбільша річкова риба. (Сом)Найбільша плодючість серед мешканців океану (Риба місяць)Найбільш довгий родовід має риба . (Латимерія)Найбільш теплолюбна риба. (Луканія)
Молитва Боже, бережи нашу землю, нехай в серцях людей не вмирає любов до неї. Хай з Карпат течуть чисті джерельця і переходять у повноводні життєдайні ріки. А над річками хай ростуть ліси: соснові, ялинові, дубові, букові, березові… Нехай в цім краї буде багато-багато рослин та тварин. Хай люди зрозуміють мову природи,і хай прозріння прийде до кожного з нас не занадто пізно.
Підсумок уроку (в оригіналі у презентації повинно бути тільки фото). Учитель. Любі діти! Я впевнена, що ви багато зрозуміли і отримали під час сьогоднішнього уроку, багато над чим замислились. Сподіваюсь, що ви стали трішки уважнішими, терплячішими та милосерднішими. Пам’ятайте слова Антуана де Сент Екзюпері, які він вклав в уста Маленького принца: “Ми відповідальні за тих, кого приручили”. Тому давайте з увагою ставитися до тварин. Адже незважаючи на їхні кігті, дзьоби і лапи, всі тварини потребують нашого захисту і нашої допомоги.