1
Науменко Лариса Миколаївна,
Учитель I категорії з англійської мови
Комунальної установи Сумської загальноосвітньої школи
I – III ступенів №12 ім.Б.Берестовського м.Суми Сумської області
ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО - КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
В межах цієї статті проаналізовані основні форми та напрямки
використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання
англійській мові учнів , охарактеризовано деякі особливості використання інтерактивних методик навчання на прикладі виконання завдань на уроках англійської мови, сформульовано окремі пропозиції щодо розширення
напрямків використання ІКТ у навчальному процесі.
Ключові слова: «англійська мова», «методика навчання англійській
мові», «інформаційно-комунікаційні технології», «методи сучасного навчання іноземній мові», «мультимедійні технології».
Постановка проблеми у загальному вигляді. Сучасні учні належать до покоління 'digital natives', для якого природним є повсякденне використання різноманітних засобів інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ), що асоціюються, передусім, з персональними комп'ютерами, Інтернет і стільниковим зв'язком. Можливість здійснювати комунікацію є основною метою вивчення іноземної мови. Однак для успішного опанування іноземної мови необхідне відповідне мовне середовище, бо середовище рідної мови перетворює її на штучний засіб спілкування [5]. Тому для забезпечення природної потреби використання іноземної мови та підвищення мотивації до
2
її вивчення бажано використовувати ІКТ, які є на сучасному етапі найефективнішим засобом урізноманітнення процесу навчання.
Метою інноваційних технологій є формування особи майбутнього
фахівця, здатного самостійно будувати свою навчально-пізнавальну діяльність. У свою чергу, використання ІКТ сприяє досягненню
основної цілі модернізації освіти, тобто поліпшення якості навчання,
а також збільшення доступності освіти і забезпечення розвитку особистості.
У результаті, сформується інноваційне покоління, яке буде здатне швидше і
ефективніше освоювати систему знань, а так само розширювати, оновлювати і, повною мірою, використати її в практичній діяльності.
Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано вирішення зазначеної проблеми та на які опирається автор.
Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору є одним із пріоритетних напрямів сучасної державної політики. У «Національній доктрині розвитку освіти в Україні» зазначено, що «головною метою в контексті створення інформаційного суспільства й освітньоінформаційного простору є забезпечення доступу до інформації широкого спектру споживання; розвиток та впровадження сучасних комп’ютерних технологій у системи освіти, державного управління, науці та інших сферах; створення в найкоротші строки необхідних умов для забезпечення широкого доступу навчальних закладів, наукових та інших установ до мережі Інтернет; розвиток освітніх і навчальних програм на базі комп’ютерних інформаційних технологій» [1: 5].
Термін «інформаційно-комунікаційні технології» (від анг. information and communications technology) – часто застосовується як синонім до
3
«інформаційні технології» (ІТ). Однак, ІКТ – це загальний термін, який підкреслює роль уніфікованих технологій та інтеграцію телекомунікацій, комп’ютерів, програмного забезпечення, накопичувальних та аудіовізуальних систем, які дозволяють користувачам створювати, одержувати доступ, зберігати, передавати та змінювати інформацію. Вираз «інформаційно-комунікаційні технології» вперше було використано в 1997 році у доповіді Д. Стівенсона, голови «незалежної комісії», скликаної для вирішення проблеми використання ІКТ в школах Великої Британії [2]. Діяльність цієї комісії посприяла створенню нового Національного навчального плану цієї країни в 2000 році. Початковий етап навчання іноземної мови є надзвичайно важливим у всьому шкільному навчальному курсі. Відповідно до Концептуальних засад реформування середньої освіти «Нова українська школа» передбачається два цикли початкової освіти: 1) адаптаційно-ігровий (1-2 класи); 2) основний (3- 4 класи). Така структура зумовлює вибір особливих форм, методів і прийомів навчання учнів іншомовного спілкування. Так, у першому циклі перевага має надаватися ігровій діяльності та часу її виконання з урахуванням індивідуальних особливостей школярів; навчання іншомовного спілкування доцільно організовувати через діяльність із використанням ігрових методів; навчальна робота має вмотивовуватись і викликати зацікавленість учнів [3: 13].
Провідну роль в цьому має застосування ІКТ, які роблять урок цікавим, динамічним та продуктивним, підвищують якість навчання молодших школярів, полегшують роботу вчителя англійської мови (АМ). Питання застосування ІКТ у навчанні іноземних мов учнів висвітлено в наукових працях, а саме: досліджено використання на уроках АМ матеріалів із мережі Інтернет (Є. Г. Азімов), розглянуто підготовку майбутніх учителів до організації навчання іноземної мови на базі ІКТ (С. Ш. Канатова), проаналізовано концептуальні положення організації дистанційного навчання іноземної мови з використанням ІКТ та проблему використання Інтернету на
4
уроках АМ (Є. С. Полат). У працях вітчизняних науковців зазначається, що застосування ІКТ дає змогу формувати у молодших школярів необхідні ключові та предметні компетентності, навички практичного застосування набутих знань та розвиває творчі здібності учнів, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті [4: 38]. В початковій школі на уроках АМ перед учнями стоїть завдання опанувати певний обсяг англомовного лексичного, граматичного та мовленнєвого матеріалу згідно з навчальною програмою. Для успішної реалізації означеного завдання вчителю необхідно враховувати вікові особливості молодших учнів. У цьому віці у школярів переважає наочнообразне мислення, тому застосування наочності сприяє як розвитку творчої уяви дітей, так і розвитку їх мислення. Використовуючи Інтернет-ресурси, вчитель може створити галерею яскравих ілюстрацій, дидактичних матеріалів, зображувальних посібників з певної теми [5: 6]. Залежно від матеріалу, що вивчається, ІКТ допомагають перетворити урок АМ, або його частину, на захоплюючу гру, що особливо є важливим у першому адаптаційно-ігровому циклі. Це підвищує інтерес у тих, хто навчається до навчального матеріалу, знімає напругу та нервозність у школярів, які надто критично оцінюють свої успіхи у вивченні англійської мови [4: 40], посилює мотивацію учнів та продуктивність процесу навчання АМ на уроці.
Один з філософів сказав: "Учень не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити". Зараз, коли міняється система, цілі освіти іпідходи до навчання, ці слова, особливо, актуальні. Але запалити мало, треба зуміти
підтримувати цей "факел" таким, що горить, а для цього треба йти в ногу з часом, розвиватися разом з учнями, а іноді, навіть йти вперед і бути для них прикладом для наслідування.
Під час застосування ІКТ учителю варто враховувати те, щоб учні, захоплені яскравістю подачі навчального матеріалу, не забували про завдання, що стоять
5
перед ними в меті уроку. ІКТ не можуть виконувати ті функції, які виконує вчитель, адже тільки він може правильно організувати навчальний процес, керувати ним під час заняття, що є важливою складовою кожного уроку. Як правило, в процесі підготовки та проведення уроків англійської мови у початковій школі вчителі використовують програмний пакет Microsoft Office, що містить текстовий редактор Word, та презентації, створені у Power Point. Презентації дають можливість при незначних витратах часу підготувати наочність. Уроки, що супроводжуються презентацією, є більш видовищними та ефективними у роботі з різноманітною навчальною інформацією. Окрім ілюстрацій, схем та таблиць у презентації можуть бути використані відеофрагменти, що безпосередньо стосуються тематики уроку. Використання презентацій можливе також на будь-якому етапі уроку, як в процесі пояснення або закріплення нового матеріалу, так і під час повторення або контролю раніше вивченого матеріалу.
К. Д. Ушинский говорив: "Якщо ви входите в клас, від якого важко добитися
слова, почніть показувати картинки, і клас заговорить, а головне, заговорить
вільно". Попри те, що часи змінилися, ці слова актуальні і по цій
день, тільки картинки явно змінилися. У вчителя з'явилася можливість не за
допомогою уяви розсовувати стіни шкільного кабінету, щоб зануритися у
барвистий світ пізнання, а за допомогою ресурсів ІКТ. Таким чином, у учнів
з'являється відчуття реальності подій, а також і інтерес і бажання дізнатися
більше. Створення ефекту присутності : "Я сам це бачив!" є одним з найголовніших переваг інтерактивних уроків. Після таких яскравих і жвавих уроків, учні приходячи в школу, часто запитують "Що нового буде сьогодні?
Що цікавого?".
А це означає, що у дітей з'являється мотивація. І одне з найважливіших
6
завдань учителя - розвивати і підтримати цю мотивацію.
На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуруванню отриманих знань. Електронні тести, вікторини, анімаційні таблиці, малюнки та схеми, відеофільми сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами. Наприклад, під час роботи над монологічним висловлюванням учнів можна використовувати наочність, відтворену за допомогою комп’ютера, як засіб створення смислової опори.
Для контролю та перевірки засвоєного учнями матеріалу доцільно використати комп’ютерні тести. Для початкової школи, особливо для учнів 1-2 класів, це може бути програмне забезпечення з інтерактивними вправами, анімаціями, яскравими сюжетами та звуковим супроводом. Таким чином, учитель за короткий час має можливість отримати об’єктивну картину рівня засвоєння учнями навчального матеріалу. Але і тут також потрібно враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей.
Використання ІКТ допомагає:
Залучати пасивних слухачів до активної діяльності;
Формувати інформаційну культуру того, хто навчається;
Підвищити якість знань тих, хто навчають і учнів;
Робити заняття наочнішим і цікавішим;
Активізувати пізнавальний інтерес тих, хто навчається;
Реалізовувати особовоорієнтований і диференційований підходи в
навчанні;
7
Дисциплінувати самого викладача, формувати його інтерес до роботи;
Активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння і т. д.). Застосування ІКТ на уроках АМ в початковій школі буде ефективним, якщо вчитель враховує такі вимоги: 1) відповідність віковим особливостям молодших школярів; 2) формування алгоритмічного та логічного мислення молодших школярів; 3) розвиток творчих здібностей учнів; 4) пробудження уяви та фантазії; 5) цікавість та доступність для молодших школярів [6]. Підвищення якості навчання, формування необхідних ключових і предметних компетентностей, зокрема іншомовної комунікативної компетентності, навичок практичного застосування набутих знань, все це допомагає реалізовувати саме застосування ІКТ на уроках АМ в початковій школі. При цьому роль учителя як основного джерела інформації поступово переходить на другий план, оскільки вчитель все частіше виступає в ролі «модератора», який контролює роботу учнів у самостійному опануванні знань. Отже, правильно організована робота з використанням ІКТ сприяє розвитку комунікативних умінь та пізнавальних інтересів учнів, що значно підвищує ефективність навчання АМ на уроці.\
Висновок Ефективність вивчення іноземної мови залежить від того, наскільки часто її використовують для спілкування. Використання ІКТ допомагає заповнити прогалину у спілкуванні, на практиці застосовувати отримані теоретичні знання. Впровадження ІКТ в практичну діяльність учнів на заняттях сприяє розвитку усіх чотирьох мовних навичок – читання, письма, мовлення і аудіювання; оволодіння усним спонтанним мовленням; розвитку критичного мислення.
Застосування ІКТ у вивченні іноземної мови має велике практичне значення, оскільки є ефективним засобом візуалізації навчального матеріалу, стимулює пошукову діяльність учнів та сприяє підвищенню мотивації до вивчення предмету.
8
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. Педагогічна газета. 2016. 7 лип. С. 5.
2. Stevenson, D. The Independent ICT in Schools Commission (1997) Information and Communications Technology in UK Schools, an independent inquiry. The Wayback Machine Internet Archive. URL: https://web.archive.org/web/20070104225121/http:/rubble.ultralab.anglia.ac.u k/stevenson/ICT.pdf (дата звернення: 06.03.2020)
3. Редько В. Г. Оновлення змісту навчання іноземних мов у сучасній шкільній освіті – прерогатива нової української школи. Іноземні мови в школах України. Київ, 2018. № 4. С. 13.
4. Коваленко Ю. А. Використання інформаційних технологій у навчанні іноземних мов. Іноземні мови. Київ, 2017. №4. С. 37-41.
5. Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.метод.посібн. / за ред. О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. Київ : А.С.К., 2017. 192 с.
6. Басай Н. П. Розвиток соціокультурної компетентності учнів початкової школи на уроках іноземної мови. Педагогічні обрії. 2018. №5 С. 16-17. URL: http://lib.iitta.gov.ua/715159/1/Basai_PO518.pdf
7.Мороз І.М. Використання мультимедійних технологій у вивченні іноземної мови// Англійська мова та література.-2013.-№24 с. 14-18