ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ТА ПРИЙОМІВ ЕЙДЕТИКИ У РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ТА МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ
Номер слайду 2
. “ Навчайте дитину якимось невідомим їй п’яти словам – вона буде довго та марно мучитись, та пов’яжіть двадцять таких слів із картинками, і вона засвоїть їх вмить. ” К. Д. Ушинський
Номер слайду 3
Ейдетика – напрямок психології, освітня технологія, яка розвиває, вдосконалює пам’ять на основі образного мислення. ,, Eidos” в перекладі з грецької мови – яскравий образ. Звідси і назва одного з психічних процесів – ейдетизм. Ейдетизм – психічне явище, сутність якого полягає у здатності відтворювати яскравий наочний образ через тривалий час. Для ейдетизму характерна емоційна забарвленість образів. Ейдетика „розмовляє” з дітьми цікавою, тобто „їхньою” мовою. Нею залучаються всі аналізатори дитини при подачі нового матеріалу через добре знайомі дітям образи. Використання образів та образних фантазій відкриває нові можливості для розвитку пам’яті, уяви, творчого мислення, уваги. І тоді не потрібно ставити мету – запам’ятай! При яскравому, чіткому уявному образі запам’ятовування відбувається автоматично. Єдина вимога – асоціації і образи повинні бути позитивними та незвичними.
Номер слайду 4
простота і доступність ;методика не вимагає спеціального обладнання ;використання цікавих, нових методів сприймаються дітьми як гра ;можливість застосування її в різних галузях. Безумовними перевагами ейдетики є :
Номер слайду 5
Найбільший обсяг матеріалу забувається протягом перших дванадцяти годин, приблизно 50%Далі забування йде повільніше. Через тиждень воно поглинає ще 25 % матеріалу. З плином часу набуті знання поволі вивітрюються. І зберігаються тільки ті, які супроводжувалися яскравими образами, асоціаціями. СТАТИСТИКА
Номер слайду 6
впроваджувати методи ейдетики в роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного вікунавчати запам’ятовувати новий матеріал швидко і якісно;збільшувати обсяг пам’яті дітей;розвивати творчу уяву, фантазію, образне мислення;навчати мислити послідовно, асоціативно;розвивати просторову орієнтацію та уявлення;тренувати вміння розслаблюватись, швидко знімати втому, знаходитись у доброму настрої. Мета та завдання щодо використання методів ейдетики:
Номер слайду 7
залучення до роботи всіх аналізаторів дитини: зорового, слухового, тактильного, нюхового, смакового подання нового через позитивні та добре знайомі дітям образистворення широкого ігрового майданчика з наданням можливостей для розвитку дитячої уявинавчання дітей розмірковувати, аналізувати свої емоції, створення численних, різноманітних зв'язків з будь-яким фактом, який потрібно утримати в пам'ятідопомога дітям у розвитку асоціативного мислення та пошуках нестандартних рішень в повсякденних ситуаціяхспонукання дітей до мовленевої активності, використовуючи методи й прийоми ейдетики, розвиток інтелектуальних та творчих здібностей дітей. Шляхи реалізації мети:
Номер слайду 8
вплив на асоціативне мислення через предметні зображенняколірні асоціаціїасоціації пов'язані з графічними формами тактильні асоціаціїпредметні, просторові, та геометричні асоціації звукові, смакові і нюхові асоціаціїЕдейтичні прийоми, які використовуються у роботі з дітьми:
Номер слайду 9
Варіанти застосування ейдетичних прийомів Піктограми - маленькі прості малюночки, значки, в яких виділяються суттєві ознаки предмета або поняття. Піктограми допомагають запам’ятовувати будь-які літературні твори, як віршовані, так і прозові, а також дають можливість складати описові розповіді. Включаючи піктограми до роботи, не слід хвилюватися за рівень художніх здібностей. Адже треба зобразити лише фрагмент потрібного предмета і, головне, пояснити це дітям. Піктограми подаються чорно-білими. Відсутність кольору полегшує обробку інформації мозком. хмарадівчинкабабусядідусьвеселийсонце. ПІКТОГРАМИ
Номер слайду 10
Друдли –це чорно - білі картинки- загадки, дивлячись на які зовсім неможливо точно сказати, що це таке, у яких кожен може уявити щось своє. Найкраща відповідь - та, яка мало кому прийде в голову, але почувши її - малюнок, здається очевидним. Зміст друдлів, якнайбільше придумати варіантів бачення картинки. Простота та невизначеність друдлів створюють широкий простір для виникнення в дітей асоціативних образів, пов’язаних із будь-якою сферою навколишньої дійсності. Вони змушують мозок перелопатити тонну інформації, щоб співвіднести образ з якимось предметом. Використання друдлів допомагає активізувати творчість, розвинути фантазію, цікаво провести вільний час і, тому, є доречним у різних сферах життєдіяльності дітей упродовж дня. ДРУДЛИ
Номер слайду 11
На початкових етапах роботи слід застосовувати предметні зображення, що легко асоціюються із запропонованими друдлами. Поступово кількість картинок та їх варіативність збільшується, а коли діти легко починають добирати картинки до друдлів, робота ускладнюється - діти починають добирати асоціації до друдлів за уявними образами. Дуже важливо, щоб кожна дитина свою думку доводила і обґрунтовувала.
Номер слайду 12
Показуючи друдл можна запропонувати дитині наступне: «Подивись на цю картинку. Про що ти подумав? Домалюй образ, який ти побачив».
Номер слайду 13
Мнемотехніка - система різних прийомів, що полегшують запам'ятовування й збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення додаткових асоціацій, організація навчального процесу у вигляді гри. Суть використання мнемотехніки полягає в наступному: на кожне слово або словосполучення придумується картинка (зображення); таким чином, весь текстзамальовується. Використання прийомів мнемотехніки сприяє: розвитку ініціативності та самостійності дитини підвищує самооцінкурозвиває зв'язне мовлення та основні психічні процесирозширює творчі можливості МНЕМОТЕХНІКА
Номер слайду 14
Дивлячись на ці схеми - малюнки дитина легко відтворює текстову інформацію як віршовану так і прозову.
Номер слайду 15
Для цього виду роботи потрібно мати набір тактильних карток. Основна ідея цих карток полягає в тому, що кожна з них має свою фактуру, адже матеріал для їхнього виготовлення може бути найрізноманітніший — хутро, наждачний папір, фланель, крапельки воску, фольга, оксамит, велюр. Цей матеріал можна поповнювати своїми знахідками, урізноманітнювати його. Головне, щоб сама ідея залишалася незмінною: допомогти дітям розширити знання про предмети та отримати додаткові враження від них. Ці тактильні картки формують асоціативне мислення, а також, допомагають у розвитку тактильної пам'яті. ТАКТИЛЬНІ АСОЦІАЦІЇ
Номер слайду 16
Цей вид асоціацій передбачає встановлення зв'язків предметів між собою, або з їхніми ознаками. Для використання цього прийому потрібно мати набір різних предметів: нитку, паличку, трубочку, папірець, шматочок тканини, монету, шматочок хутра, шишку, каштан, камінчик, мушлю, ґудзик тощо . Тримаючи в руці будь-який предмет, ставиться запитання до дітей “Про що ви подумали, дивлячись на цей предмет?". Спочатку дітям треба пояснити та допомогти зробити асоціативний вибір, а потім вчити робити це самостійно. Щоб зорові образи не заважали виникненню предметних асоціацій , можна використовувати “сліпі окуляри”. Предметні асоціації"СЛІПІ ОКУЛЯРИ"
Номер слайду 17
КОЛЬОРОВІ АСОЦІАЦІЇОсобливо доречними у роботі з дітьми є використання ігрових вправ та прийомів з використанням кольорів. Колірні відчуття можуть викликати спогади та пов`язані з ними предмети, явища,образи, емоції,психічні стани. Все це має назву колірних асоціацій.
Номер слайду 18
Методи ейдетки сприяютьрозвиткові нового життєвого і художньо-естетичного досвіду дітейдозволяють швидко запам’ятовувати потрібну інформацію та відтворювати її протягом тривалого часу розширюють межі пам’яті, горизонти творчого мислення, дають можливість дітям бачити світ по-іншому – у всій його різноманітності кольорів, запахів, звуківформують впевненість в своїх силах та самоповагу, вдосконалюють навички спілкування. А головне, що пізнання дітьми нового, основане на грі та фантазії, зовсім не обтяжує дітей і тому вони вчаться з задоволенням!ВИСНОВОК