Правила для вчителя, який вирішив працювати за допомогою методу проектів. Учитель сам вибирає, чи буде він працювати за допомогою методу проектів.. При цьому всі члени класного колективу поділяють відповідальність за його роботу. Учитель повністю відповідає за дітей, які беруть участь у проекті, за їхні успіхи і за їхню безпеку. Учитель довіряє учням, вважає їх рівноправними учасниками спільної творчої роботи і постійно підкреслює своєю поведінкою цю довіру. Учитель надає учням можливість вільно й самостійно працювати. Він створює для цього всі умови. Учитель вибирає нову позицію, переходячи від ролі лектора і контролера до ролі помічника і наставника. Учитель стежить за своїм мовленням, використовуючи речення ( «Ти зробив це неправильно!», а «Чому ти це зробив так ?»). Учитель втручається в самостійну роботу дітей тільки тоді, коли цього вимагають обставини або учні самі про це просять.
Етапи виконання проектів1 етап – організаційно – підготовчий:підготовка до проектування, визначення теми, мети і завдань проекту;планування – вироблення плану дій:визначення джерел інформації;вибір способів збирання інформації;вибір способів презентації;вибір форми звіту (кінцевий результат);розподіл завдань між членами проекту.
Послідовність виконання проекту№Етапи роботи. Зміст діяльності учнів. Функції вчителя1 Підготовка до проектування. Визначення теми, мети й завдання проекту. Обговорення предмета з учителем, пошук необхідної додаткової інформації, визначення мети й завдань. Заява задуму. Характеристика методу проектів. Ознайомлення зі змістом проекту. Мотивація пошуку. Допомога в постановці завдань.
Послідовність виконання проекту№Етапи роботи. Зміст діяльності учнів. Функції вчителя2 Планування. Вироблення плану дій:визначення джерел інформації;вибір способів збирання інформації;вибір методів аналізу інформації;вибір засобів презентації результатів;формування уявлень про бажані результати (форма звіту);встановлення критеріїв оцінки результату і процесу;планування процедур;розподіл завдань між членами проекту;Планування завдань. Висловлення припущень. Висунення пропозицій, ідей. Корекція плану та завдань.
Послідовність виконання проекту№Етапи роботи. Зміст діяльності учнів. Функції вчителя3 Дослідження. Збирання інформації. Вирішення проміжних завдань. Спостереження за об’єктами. Проведення експериментів. Анкетування. Робота з літературою. Спостереження за роботою. Непряме керування діяльністю (поради, консультації тощо)
Послідовність виконання проекту№Етапи роботи. Зміст діяльності учнів. Функції вчителя4 Результати. Аналіз інформації. Формулювання висновків. Корекція підсумкових матеріалів. Спостереження за ходом обробки результатів та аналізу інформації.5 Оформлення звіту. Підготовка до презентаціїУзагальнення та класифікація зібраних матеріалів. Виготовлення ілюстративного матеріалу (фотографії, графіки, малюнки, схеми тощо). Підготовка презентаційних та інформативних матеріалів. Складання сценарію презентації. Консультування. Корекція
Послідовність виконання проекту№Етапи роботи. Зміст діяльності учнів. Функції вчителя6 Презентація. Показ результатів у формі усного звіту, звіту з демонстрацією матеріалів, письмового звіту тощо. Сприйняття звіту. Постановка доцільних запитань.7 Оцінка проектної діяльності та її результатів. Колективне обговорення. Самооцінка результатів і процесу дослідження за встановленими критеріями. Оцінка зусиль учнів, їхньої креативності, якості використання джерел, невикористаних можливостей, творчого потенціалу звіту.8 Післяпроектні діїКорекція. Використання проектних результатів. Корекція навчальної та позанавчальної діяльності.
Технологія розробки проекту. Визначення мети проекту. Визначення завдань проекту. Складання графіку реалізації проекту. Складання переліку заходів із реалізації проекту, формулювання їх очікуваних результатів. Розробка системи оцінювання проміжних і кінцевих результатів проекту. Визначення людських ресурсів, необхідних для здійснення кожного заходу. Визначення матеріально-технічних ресурсів, необхідних для здійснення кожного заходу. Складання бюджету проекту.