11 кл гео проф Ур 92 Виробництво транспортних засобів електроніки фармацевтичної продукції 4 02 2024 До провідних галузей машинобудування належить виробництво транспортних засобів. У час інтеграції та глобалізації транспорт відіграє одну з провідних ролей. 1. ВИРОБНИЦТВО ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ.
Зараз корпорація працює над створенням важкого вантажного вертольота Sikorsky СН-53 К King Stallion для Корпусу морської піхоти США (USMC). Це буде найбільший і найважчий вертоліт у США. У травні 2018 р. Корпус морської піхоти отримав перший вертоліт. Усього їх буде збудовано 200 одиниць загальною вартістю 25 млрд дол.
Світове автомобілебудування захоплює все нові країни. До списку традиційних країнви- робників долучилися Індія, Бразилія, Мексика, Таїланд, Туреччина, відбувся географічний зсув галузі до країн, що розвиваються (див. таблицю). Місце. Країна2017 р.2016 р.2015 р.1 Китай2901528119245032 США1119012198121003 Японія9694920592784 Німеччина5646606360335Індія4783448941616 Південна Корея4115422945567 Мексика4068359735658Іспанія848284827339 Бразилія27002156242910 Франція222720821972 КРАЇНИ-ЛІДЕРИ ЗА ВИРОБНИЦТВОМ АВТОМОБІЛІВ (тис. одиниць)
Це характерно й для суднобудування через значно дешевшу робочу силу. Найбільш швидкими темпами галузь розвивається в Аргентині, Мексиці та Індії. США зосереджують свою увагу на виробництві військових кораблів. Проте лідерами глобального суднобудування є Китай (45% замовлень і 42% світового будівництва суден у 2017 р.) та Південна Корея (30% замовлень, мал. 1, 2). Мал. 2. Країни-лідери суднобудування за вантажністю (2017 р.).
Лідери суднобудування Європи (Німеччина, Нідерланди, Франція) втратили світовий ринок галузі. Європейське суднобудування частково втратило свої позиції на світовій арені, здебільшого через більш високу вартість робіт та ціновий демпінг з боку конкурентів. Європейські суднобудівники роблять ставку на високі технології: впровадження цифрових технологій і технологічних новацій у суднових і вантажних системах, розвиток безекіпажних проєктів і розроблення гібридних силових установок.
Усі ці три галузі машинобудування формують глобальні ланцюги доданої вартості. Найбільшою мірою це стосується автомобілебудування, адже кожен автомобіль — це продукт кооперації різних компаній та країн. Наприклад, автомобіль «Рено» може мати двигун фірми «Ніссан» і електрообладнання турецького виробництва. Це дозволяє здешевити й наблизити до споживача кінцеву продукцію, покращити її якість.
Однак у виробництві високотехнологічної продукції з підвищеним рівнем безпеки (літаки та вертольоти, морські судна) у глобальних ланцюгах доданої вартості важливе місце належить підготовці висококваліфікованих кадрів. Значних витрат потребує технічне обслуговування літаків за участю їх розробників та виробників. В автомобілебудуванні значними є витрати на транспортування та реалізацію готової продукції.
У наш час виробництво електроніки, мікроелектроніки, комп’ютерної та робототехніки у своєму розміщенні зорієнтоване на Південно-Східну та Східну Азію (Китай, Таїланд, Сингапур), Мексику й Бразилію. 2. ВИРОБНИЦТВО ЕЛЕКТРОНІКИ, МІКРОЕЛЕКТРОНІКИ, КОМП'ЮТЕРНОЇ ТА РОБОТОТЕХНІКИ (ЗБИРАННЯ).
У виробництві гаджетів поза конкуренцією зараз перебуває Китай, де в глобальних ланцюгах доданої вартості все більшу роль відіграють транспортні витрати, а також швидкість доставки оптових партій готового товару до споживача (мал. 3). Мал. 3. Глобальні ланцюги доданої вартості на прикладі виробництва мобільних телефонів (за І. Кравцовою).
За останні п’ять років річний обсяг продажу промислових роботів збільшився на 114%, а 73% від загального обсягу продажів припадають на Китай, Японію, Південну Корею, США й Німеччину. У 2021 році у світі було встановлено понад 517 тисяч промислових роботів, всього діяло – 3,5 мільйони..
До найбільш наукоємних галузей господарства належить виробництво фармацевтичної продукції. Такі підприємства зосереджені переважно в розвинених країнах. Проте до випуску цієї економічно вигідної продукції все частіше долучаються країни, що розвиваються (Бразилія, Індія тощо).3. ВИРОБНИЦТВО ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ.
Масове використання ліків у світі, незважаючи на значні витрати, дає фармацевтичним компаніям великі прибутки, тому у фармацевтичній промисловості досить поширені глобальні ТНК. Наприклад, німецька фармацевтична компанія «Баєр» (заснована в 1863 р.) має філії в 76 країнах, де створює майже 100 тис. робочих місць.
Перетворення транспортного машинобудування на одну з провідних галузей промисловості світу зумовлене зростанням значення транспорту в розвитку глобальної економіки та суспільства загалом. Виробництво електроніки переважно орієнтується на країни Південно-Східної та Східної Азії, але наукові розробки залишаються пріоритетом високорозвинених країн. Фармацевтична промисловість — одна з найбільш наукоємних галузей, тому глобальні ланцюги доданої вартості є одними з найскладніших, що зумовлене специфікою виробництва. ВИСНОВКИ