Затверджений
Постановою КАБІНЕТУ
МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
№ 898 від 30 вересня 2020 року
Вивчаємо Державний стандарт базової середньої освіти
Підготувала заступниця директора ОЗ “Мостиський ЗЗСО №1 І-ІІІ ст. “
Галина Федак
визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на рівні базової середньої освіти;
структуру та зміст базової середньої освіти;
загальний обсяг навчального навантаження, розподілений за освітніми галузями, формує орієнтири для оцінювання навчальних досягнень учнів.
розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів;
формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії;
виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Ціннісні орієнтири на яких реалізується мета базової середньої освіти:
повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності,
підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Що таке "ключові компетентності"?
"Компетенція" в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності.
Професійно компетентна людина та, яка:
успішно розв’язує завдання навчання й виховання, готує для суспільства випускника з бажаними психологічними якостями;
досягає бажаних результатів у розвитку особистості учнів;
має й усвідомлює перспективу свого професійного розвитку;
відкрита для постійного професійного навчання;
збагачує досвід професії завдяки особистому творчому внеску;
соціально активна в суспільстві;
віддана педагогічній професії, прагне підтримувати навіть у складних умовах її честь і гідність, професійну етику;
готова до якісної та кількісної оцінки своєї праці, уміє сама це робити.
*вільне володіння державною мовою;
*здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; *математична компетентність;
*компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність;
*екологічна компетентність;
*інформаційно-комунікаційна компетентність;
*навчання впродовж життя;
*громадянські та соціальні компетентності;
*культурна компетентність;
*підприємливість і фінансова грамотність;
*читати з розумінням
*висловлювати власну думку
*критично і системно мислити
*логічно обґрунтовувати позицію
*діяти творчо
*виявляти ініціативу
*конструктивно керувати емоціями
*оцінювати ризики
*приймати рішення
*розв’язувати проблеми
*співпрацювати з іншими
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів складаються з таких компонентів:
групи результатів навчання учнів, що охоплюють споріднені загальні результати;
спільні для всіх рівнів загальної середньої освіти загальні результати навчання учнів, через які реалізується компетентнісний потенціал галузі;
конкретні результати навчання учнів, що визначають їх навчальний прогрес за освітніми циклами;
орієнтири для оцінювання, на основі яких визначається рівень досягнення учнями результатів навчання на завершення відповідного циклу.
Вимоги до результатів навчання учнів визначено за такими освітніми галузями:
*мовно-літературна;
*математична;
*природнича;
*технологічна;
*інформатична;
*соціальна і здоров’язбережувальна;
*громадянська та історична; *мистецька;
*фізична культура.
Державний стандарт визначає мету та принципи освітнього процесу в закладах базової середньої освіти, дає загальну характеристику змісту навчання, пояснює вимоги до обов’язкових результатів навчання та орієнтири для їхнього оцінювання.
Заклад загальної середньої освіти створює умови для досягнення здобувачами результатів навчання та забезпечує відповідність рівня загальної середньої освіти Державним стандартам.
На основі Державних стандартів розробляються:
Базовий навчальний план (є складовою частиною стандарту);
Типові освітні програми (затверджує МОН);
Типові навчальні плани (затверджує МОН);
Освітня програма (схвалюється педагогічною радою закладу освіти та затверджується його керівником у разі розробки документа на основі типових освітніх програм);
Робочий навчальний план закладу освіти (схвалюється педагогічною радою закладу освіти та затверджується його керівником).