Навчальна: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму та складові, які його формують; дати визначення поняттю гомеостаз, визначити функції і склад крові;
Розвивальна: продовжити формувати вміння працювати з підручником та опорними матеріалами, логічно мислити розвинути логічне і абстрактне мислення, вміння думати, висловлювати свої думки, розвивати навички зв'язного мовлення;
Виховна: виховати культуру спілкування, взаємоповагу, доброзичливість,ввічливість.
Дуже складна є рідина,по судинах рухається вона,В ритуалах використовували її,Вважали, що не горить вона в вогні. Нею на бої благословляли,І тіло людини нею окропляли, Вона – є джерело життя. Й без неї не можливе майбуття. Як називається вона?Ти відповідь скоріше дай,Оцінку гарну заробляй!
Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою», говорив: «Кров, слід знати, особливий сік». У цих словах відбиваються містичні вірування в кров як у щось таємниче. За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви, жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю», давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.
кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти існування людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.
Навчальна: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму та складові, які його формують; дати визначення поняттю гомеостаз, визначити функції і склад крові; Розвивальна: продовжити формувати вміння працювати з підручником та опорними матеріалами, логічно мислити розвинути логічне і абстрактне мислення, вміння думати, висловлювати свої думки, розвивати навички зв’язного мовлення;Виховна: виховати культуру спілкування, взаємоповагу, доброзичливість,ввічливість. Мета уроку:
Особливості кровіОб’єм крові дорослої людини становить приблизно 7% ваги тіла, у новонароджених — 10 – 19% ваги тіла, у немовлят — 9 – 12%, у дітей шкільного віку — 7%. Кров складається з рідкої частини - плазми — 55 – 60% і формених елементів — еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів - 40 – 45%. У кровоносних судинах циркулює не вся кров. Частина міститься в кров’яних депо: печінці — 20%, селезінці — 16%, шкірі — 10%. Депо крові бере участь у підтриманні постійної кількості циркулюючої крові.
Плазма кровіПлазма крові складається: з води (90 – 91%) сухих речовин: 7 – 8% білків; 0,9 – 1% мінеральних речовин; 0,12% — глюкози;0,7 – 0,8% — жирів. також азотисті сполуки небілкового характеру (сечовина, сечова кислота, амінокислоти, креатинін, аміак), гормони, ферменти, вітаміни, антитіла, розчинні гази.
Будова і функції еритроцитів. Кількість еритроцитів в одиниці об’єму крові складає:у чоловіків: 3,9 – 5,5 x 1012/л; у жінок: 3,7 – 4,9 x 1012/л. До складу еритроцита входить понад 100 хімічних сполук — 60% води і 40% сухих речовин, що складаються з гемоглобіну (85%) та інших речовин: металів – заліза, калію, натрію, магнію, міді, цинку, марганцю; вітамінів — аскорбінової кислоти, нікотинової кислоти, пантотенової кислоти, вітамінів В1, В2, В6, понад 40 ферментів.
Гемоглобін. Основною складовою частиною еритроцитів є дихальний залізовмісний пігмент крові – гемоглобін(haima - кров, від лат. globus - куля)У кожному еритроциті близько 265 млн. молекул гемоглобіну. Гемоглобін — це білок, молекула якого складається з 4 пептидних ланцюжків, до яких приєднані 4 атоми заліза.
гранулоцитинейтрофіли (60 – 70%) — фагоцитують хвороботворних бактерій; відіграють первинну роль в опірності організму до гострих інфекційних захворювань; еозинофіли (2 – 4%) — відіграють важливу роль при алергічних станах організму (підвищеній чутливості до будь-якої речовини) та у разі глистової інвазії; базофіли (0,2 – 0,5%) — містять гепарин, тобто речовину, яка запобігає зсіданню крові.
Агранулоцитимоноцити (5 – 8%) — найбільші лейкоцити, здатні до фагоцитозу. Моноцити часто збільшуються і стають макрофагами, які швидко рухаються і поглинають 100 і більше бактерій, відіграють роль в опірності організму до хронічних інфекційних хвороб; лімфоцити (20 – 30%) — найменші лейкоцити. Лімфоцити можуть перетворюватись в моноцити, макрофаги, беруть участь в утворенні антитіл. формують специфічний імунітет і здійснюють функцію імунного нагляду.
Особливості переливання кровілюдям, які мають І групу крові, можна переливати лише І групу. Кров І групи можна переливати усім (універсальні донори). Особинам, які мають ІV групу крові, можна переливати кров усіх чотирьох груп (універсальні реципієнти). Особинам, які мають ІІ і ІІІ групи крові можна переливати тільки їх групи, або кров І групи.