Перший модуль Розвиток зорово-просторових уявлень Коло питань: визначення схеми свого тіла; визначення схеми тіла стоячого навпроти; визначення правого та лівого напрямку в просторі; визначення просторових взаємовідносин об’єктів; визначення лінійної послідовності предметного ряду; визначення послідовності числового ряду; графічне позначення напрямків.
Вправа № 1 Перевірка та уточнення уявлень дітей про схему тіла Підніміть руку, якою ви тримаєте ложку (коли їсте), пишете. Це ваша «головна» рука. Назвіть її. Підніміть другу руку і назвіть її. Співвідносьте частини тіла з правою рукою та називайте їх (праве плече, вухо, бік, око, лікоть, коліно, щока, нога, брова, ...). Співвідносьте з лівою рукою частини тіла та називайте їх. Покажіть окремі частини тіла на собі.
Вправа № 2 Уточнення просторових взаємовідносин: шеренга, колона. Вправа № 3 1. Діти, сидячи за партою, визначають, де правий її край, а де – лівий. 2. Діти визначають місце сусіда по відношенню до себе, відповідно до своєї правої/ лівої руки, а потім відповідно і до руки сусіда. Вправа № 4 Учитель дає учню завдання: 1. Підійти до стільця. Повернутися направо. Зробити два кроки. Повернутися направо. Зробити три кроки. Сісти на своє місце. 2. Підійти до стільця. Обійти навколо нього справа наліво. Підійти до лавки. Обійти навколо неї зліва направо. Сісти на своє місце. Тощо. Вправа № 5 Знайомство зі схемою тіла людини, яка знаходиться навпроти.
Вправа № 6 Запропонувати учням показати олівцем на зошиті/ парті/ дошці: 1) правий верхній кут; 2) лівий нижній кут; 3) лівий верхній кут; 4) ліву/ праву частину зошита/парти/ дошки; тощо. 2. Показати в повітрі правою рукою направлення: 1) зверху вниз; 2) знизу вгору; 3) знизу вгору, наклонюючи вправо; 4) справа наліво; 5) зліва направо; тощо.
Вправа № 9 Визначити права чи ліва частина на одязі (одяг лежить спинкою вгору / спинкою вниз); визначити слід правої / лівої ноги відкарбувався на піску; визначити правий / лівий берег річки; визначити на малюнку («Сім’я») з якого боку відповідно до інших знаходиться кожен член сім’ї (справа / зліва).
Вправа № 10 Гра № 1: «Прогулянка до парку» Мета: тренувати учнів у відтворенні послідовного ряду предметів. Діти сидять за партами. Дорослий роздає їм по 4 – 6 різнокольорові коробки. Зліва від дітей умовно визначений фішкою вхід до парку. Ми йдемо по доріжці. Перша лавка на нашому шляху зелена (діти ставлять зелену коробку). Наступна лавка – жовта, а за нею синя. В кінці доріжки – червона лавка. Таким чином, діти вибудовують рядок в напрямку зліва направо. Далі, учні хором/ по черзі перераховують лавки в цьому напрямку. Ми дійшли до кінця доріжки. Повернемося назад і назвемо всі лавки в оберненому напрямку, тобто справа наліво. Вправу виконувати декілька разів, змінюючи послідовність лавок.
Гра № 2: «Де мене знайти?» Мета: тренувати учнів у знаходженні одного предмету в ряду однорідних. Попередньо діти тренуються в показі : першої лавки зліва, першої лавки справа, другої лавки справа, другої лавки зліва, третьої лавки справа тощо. Далі один із учнів - ведучий - повідомляє: Я знаходжусь на другій лавці справа. Діти кладуть свої фішки на цю лавку. Ведучий визначає, чи всі його «знайшли». Діти почергово ведуть гру, перевіряючи правильність дій товаришів.
Вправа № 11 Викладання фігур з паличок: гра «Узори» Мета: розвивати зорово – просторові уявлення, увагу. Вчити запам'ятовувати розміщення речей у просторі, розвивати моторику дрібних м'язів пальців рук. Ігровий матеріал № 1: набори лічильних паличок або кольорових смужок за кількістю учнів, картки з узорами. Вчитель пропонує дітям картку – зразок для запам'ятовування (5 – 10 секунд). Учні розглядають зразок з узором (5 – 10 секунд), після цього зразок закривається. Діти виконують завдання – узор по пам'яті. Для розвитку самоконтролю треба привчати учнів знаходити помилки самостійно, порівнюючи зразок та свою роботу. Ігровий матеріал № 2: набори мозаїки (кнопковий чи геометричний) зі зразками узорів. Вчитель роздає учням набори мозаїк та однакові зразки узорів до них. Учні одночасно починають складати узор.
Вправа № 12 Зорові диктанти на матеріалі трафаретів 1. Вчитель поміщає ряд із геометричних фігур ( фруктів, тварин, овочів тощо) (від 3 до 6 – 7). 2. Діти розглядають зразок. Перераховують фігури, запам'ятовують їх послідовність. 3. Після цього зразок закривається. 4. Діти відтворюють рядок по пам'яті. 5. Перевіряють правильність виконання роботи при повторному показі зразка. Довжина ряду поступово зростає – по мірі тренування дітей. .
Вправа № 13 Гра «Хто скоріше складе малюнок» Мета: розвиток зорово – просторових уявлень, уваги, зосередження. Ігровий матеріал: розрізані малюнки на 2 – 8 частин. Вчитель роздає учням конверти з частинами малюнків. Учні дістають ці частини й одночасно починають складати їх. Виграє той, хто швидше складе малюнок.
Вправа № 14 Гра «Що забув намалювати художник» Мета: вчити учнів утримувати в пам’яті завдання. Продовжувати розвивати у них зорове сприймання та пам'ять. Закріплювати вживання іменників у родовому (давальному) відмінку. Ігровий матеріал: картки, на яких зображені речі без якої - небудь частини. Вчитель роздає учням картки . Показує одну з карток і запитує: - Чого немає у годиннику? - У годиннику немає стрілок (род. відм.)
Вправа № 15 Гра «Домалюй букву» Мета: закріплювати знання дітей про графічне зображення букв. Вчити правильно розміщувати предмети у просторі. Виховувати самоконтроль, свідомість. Ігровий матеріал: картки, на яких букви написані без якого - небудь елемента, зошити, олівці. 1 – й варіант гри. Вчитель роздає учням по одній картці. Учні в зошитах малюють цю букву. 2 – й варіант гри. Кожному учневі дається картка, учень домальовує букву. Діти перевіряють правильність виконання один у одного. Вчитель запитує: - Яка ще буква може бути дописана з двох паличок (п, м, н, ц)?
Вправа № 16 Гра «Які тут букви» Мета: вчити учнів упізнавати букви, написані одна на одній. Розвивати спостережливість, активність. Ігровий матеріал: картки з написаними на них буквами (на окремій картці по 3 букви). Фішки. Вчитель дає кожній дитині картку та пропонує вгадати букви, написані на ній.
Вправа № 17 Гра «Порівняй та розкажи» Мета: розвивати в учнів логічне мислення, зоровий аналіз, спостережливість, уміння порівнювати букви за написанням, зорову увагу. Ігровий матеріал: картки, на яких написані дві букви. Вчитель показує одну з карток, пропонує учням роздивитись букви та розказати про них. Наприклад: буква «Б» складається з палички, півкола з правого боку унизу та рисочки зверху з правого боку; - буква «В» складається з палички з лівого боку та має два півкола з правого боку і т. д.
Вправа № 18 Гра «Яких букв більше» Мета: продовжувати вчити учнів розрізнювати схожі за написанням букви, розвивати спостережливість, зорову пам'ять, увагу. Ігровий матеріал: картки, на яких написані схожі за написанням букви. Вчитель показує картку (15 – 20 секунд). Учні дивляться, підраховуючи, яких букв більше на картці.
Вправа № 19 Гра «Склади так, як я» Мета: продовжувати розвивати зорово – просторові уявлення, пам'ять, увагу, самоконтроль. Ігровий матеріал: набір малюнків з 12 карток у всіх учнів та вчителя однакові; аркуш паперу поділений на 6 частин. Вчитель з 12 карток кладе будь - яких шість на папір, поділений на 6 частин. Учні запам’ятовують. Зразок ховається. Учні по пам’яті складають картки так, як на зразку. Знову показуємо зразок, учні самостійно шукають помилки (повторюємо 3 – 4 рази). Виграє той, хто зробить менше помилок. Вправа № 20 Гра «Відгадайте, який малюнок/ букву я заховала/ поміняла місцями» Мета: розвивати зорово – просторові уявлення, пам'ять, увагу, самоконтроль. Ігровий матеріал: набірне полотно та набір малюнків чи букв. Учитель на набірне полотно викладає 6 – 12 малюнків чи букв (залежно від підготовки дітей). Пропонує учням запам’ятати їх. Потім учні закривають очі. Вчитель: а) перекладає 2 – 4 малюнки (або букви) на другий бік. Учні по черзі вгадують, що заховане та на якому місці. Повторює кілька разів. Виграє той, хто більше вгадав. б) міняє місцями 2 – 4 малюнки (або букви). Діти вгадують, що поміняли місцями. Також повторює кілька разів. Виграє той, хто більше вгадав.
Вправа № 21 Графічне відтворення напрямку Попередньо показати рукою в повітрі напрямок: зверху вниз, знизу вгору, справо наліво, зліва направо. Помістити картку зі стрілкою, орієнтуючи її в тих же напрямках, що і в попередньому завданні. «Прочитати» напрямок. Вправа № 22 Робота в зошитах (відмічати/ ставити крапки згідно інструкції) Поставити на рядку чотири крапки. Від кожної крапки провести стрілку у напрямку: від першої крапки – вниз, від другої крапки – вправо, від третьої крапки – вгору, від четвертої крапки – вліво.
Вправа № 23 Послідовність цифрового (або буквеного) ряду 1) Числа першого десятку: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 (назвати перше число зліва; перше число справа, яке з них більше? в якому напрямку зростають числа в ряду?; прочитати ряд у оберненому порядку (тобто справа наліво); як змінюється величина чисел в цьому напрямку? Тощо. 2) Показати число 4. Чи є у нього сусіди в ряду? (3 і 5) Яке число стоїть зліва від 4? Більше чи менше воно, ніж 4? Назвати сусідів числа 4 справа, порівняти по величині (вправо числа зростають). 3) Уточнення послідовності цифр у ряду (чи букв в алфавіті). - Що раніше (пізніше) стоїть у рядку цифр: 8 чи 7, 9 чи 6 («а» чи «б»; «е» чи «о» , тощо)? 4) «Показати сусіда зліва/ справа». Ведучий називає з паузами числа: 7, 3, 9, 5 … Учні показують відповідно: 6, 2, 8, 4 …, після чого повторюється висновок про величину числа, яке стоїть лівіше/ правіше в ряду чисел. В залежності від шкільного досвіду дітей такі завдання в межах 20 і 100 можуть виконуватися письмово. 5) «Повернути число на місце». На набірному полотні демонструється числовий ряд, у якому пропущене будь - яке число, наприклад: 1 2 3 4 5 6 8 9. Зразок відповіді: - Пропущено число 7. Воно більше 6 на одну одиницю, а значить, повинно стояти справа від нього. Або: - Число 7 на одиницю менше 8, його потрібно поставити зліва від 8.
Доба (чотири періоду доби) Вправа № 1 1. Як називається прийом їжі в різний час доби? 2. Розкласти в потрібній послідовності картки з назвами частин доби. 3. Розказати про основні моменти режиму дня школяра, використовуючи слова: ввечері, вранці, вночі, вдень, спочатку, потім, раніше, пізніше, часто, рідко, рано, пізно, часто, рідше. 4. Перевірити засвоєння цієї лексики, граючи в гру з перекиданням м’яча. Наприклад: - Ти спочатку миєш тарілку, а потім обідаєш? - Я спочатку обідаю, а потім мию тарілку.
Вправа № 2 «Ранок учня» Діти по черзі розповідають, що вони роблять вранці: прокидаються, піднімаються з ліжка, умиваються, прибирають ліжко, роблять зарядку, снідають, одягаються, ідуть до школи. Всі слухають, уточнюючи, що раніше – умиваються чи снідають, тощо. Вправа № 3 «Зміна часу за добу» - Якої пори доби учні йдуть до школи? - Ранком. - Що настає за ранком? - День. - Коли закінчується день, настають сутінки, що це буде? - Вечір. - Коли ми спимо, яка це пора доби? - Ніч. Повторюємо, як змінюється час за добу: ранок, день, вечір, ніч.
Тиждень Вправа № 4 «Дні тижня» - З якого дня тижня починається навчання? - З понеділка. Називаємо послідовно дні тижня. Уточнюємо, що раніше – середа чи четвер та ін. Вправа № 5 Назвати п’ять днів підряд без дат і днів тижня. Вправа № 6 Запам’ятати по порядку назви днів тижня. - Про що говорять назви: четвер, п’ятниця?
Пори року Вправа № 8 Відгадувати загадки про пори року, давати відповідь на питання «Коли це буває?». Вправа № 9 «Пори року»: - Яка зараз пора року? - Осінь (назвати основні ознаки осені). - Що настає після осені? - Зима (ознаки зими). - Що змінить зиму? - Весна (ознаки весни). - Що настає після весни? - Літо (ознаки літа). Вправа № 10 Розмістити назви пір року в потрібній послідовності.
Вправа № 12 Запам’ятати назви місяців по порам року, вправляючись наступним чином: - підібрати картки з назвами місяців по сезонам; - у випадку правильного виконання завдання на зворотній стороні трьох карток складеться зображення - символ даної пори року. Наприклад: ГРУДЕНЬ – СІЧЕНЬ – ЛЮТИЙ (ЗИМА).
Вік і ролі в сім’ї Дідусь – батько батька (або матері) Батько – син дідуся Петрик – син батька, онук дідуся, брат Катрусі Бабуся – Мати – Катруся – Вправа № 13 Зіставити поняття: дідусь – батько – син – брат бабуся – мати – дочка – сестра Дати варіанти цих понять (хто кому ким приходиться):
Вправа № 14 Уточнення понять про вік людини - Хто старший (молодший): батько чи син? - Батько (син). - Хто молодший (старший): мати чи дочка? - Дочка (мати). - Хто найстарший (наймолодший): батько, дід, онука? - Дід (онука). - Хто наймолодший (найстарший): бабуся, мати чи онука? - Онука (бабуся). Вправа № 15 Скласти розповідь про свою сім’ю, використовуючи поняття: старший, молодший, сестра, брат, онук, онучка, син, дочка та інші.
Вправа № 16 Скласти схему складу своєї сім’ї Усно пояснити, ким ти приходишся кожному члену сім’ї. Вправа № 17 Встановити послідовність подій (що раніше, що пізніше) зображених в серіях сюжетних малюнків; уточнити, що було раніше, що буде потім. Вправа № 18 Спостереження послідовності будь-яких явищ і реальних подій; опис цих явищ або відтворення дій. Вправа № 19 Виправити помічену помилку в переліку днів тижня, літніх місяців тощо; в рядах, які диктує вчитель з наміченим переміщенням або пропуском. Вправа № 20 Повторити відображено та записати під диктовку серії з двох – п’яти цифр/ звуків/ складів (записується лише після прослуховування серії).
Список використаних джерел: Ананьев Б. Г., Рибалко Є.Ф. Особливості сприйняття простору у дітей. Навч. посібник. – СПб.: Пітер, 1998 р. – 103 с. Богула Н. П. Розвиток зорово – просторових уявлень у дітей – логопатів. – Харків, 2010. – 54 с. Малярчук А. Я. Розвиток усного і писемного мовлення молодших школярів /А. Я. Малярчук. – К.: Літера ЛТД, 2008. – 336 с.: іл. Павлова Т. А. Розвиток просторового орієнтування у дошкільнят і молодших школярів. – М., 2004. – 75 с. Стебєлєва Є. А. Корекційно-розвивальне навчання дітей в процесі дидактичних ігор: посібник для вчителя-дефектолога. - ВЛАДОС, 2008 – 256 с.