Презентація варто використовувати у 9 класі на першому вступному уроці. Підходить до підручника будь-якого автора та конспекту. Зберігає відповідну структутру уроку. Містить карти та витяги з історичних документів.
Робота з історичним джерелом. Опрацювати документ і відповісти на запитання.Із записів французького політика, сенатора К. Делямара (1869 р.)«В Європі існує народ... 12,5 млн під російським царем і 2,5 — під Австро-Угорською монархією... має свою історію, відмінну від історії Польщі і ще більш відмінну від історії Московщини. Він має свої традиції, свою мову, окрему від московської й польської, має виразну індивідуальність, за яку бореться. Історія не повинна забувати, що до Петра І той народ... звався руським, ...а той народ, який ми нині звемо руським, звався московинами, а їхня земля Московією».
Адміністративно-територіальний поділ українських земель у складі Російської та Австрійської імперій. Російська імперія. Австрійська імперія9 губерній, що утворювали 3 генерал-губернаторства: Харківська. Чернігівська. Полтавська. Малоросійське генерал-губернаторство. Київська. Подільська. Волинська. Київське генерал-губернаторство. Катеринославська. Херсонська. Таврійська. Новоросійське генерал-губернаторство. Губернії поділялись на повіти. Існувало губернське правління. Дворянські збори. Галичина утворювала Королівство Галіції та Лодомерії. На чолі намісник, що призначався австрійським імператором. Королівство поділялось на округи (дистрикти), на чолі яких були старости. Буковина як окремий округ з 1786 р. була у складі королівства Галіції та Лодомерії. Із 1849 р. — окремий коронний край. Закарпаття — під владою автономного Угорського королівства. Поділялось на 4 жупи (комітати)
Робота з історичним джерелом• Опрацюйте документ і скажіть, як ви розумієте слова Романа Шпорлюка про виникнення в другій половині XVIII ст. «нової України».Історик Р. Шпорлюк про розширення української етнічної території в другій половині XVIII ст.«Територіальні здобутки Росії в районі Чорного моря XVIII ст. революціонізували політичну й історичну географію України... Згадані геополітичні рішення створили передумови для великих міграційних процесів, а ці процеси, своєю чергою, витворили новуукраїнську етнічну територію, яка не мала прецеденту в усій попередній історії українського етносу. Зовсім серйозно можна говорити про виникнення нової України, істотно відмінної від історичної території українського поселення і від усіх державно-адміністративних структур, у яких українці жили в минулому. Важко знайти в Європі щось подібне до того, як українці змінили своє населення після 1750 р.».
Михайло Грушевський про Україну після поділів Речі Посполитої«Польща впала — та й нас задавила», — казав Шевченко. Впала польська держава, але доля українців не поправилася з того — особливо в тих українських землях, що відійшли під Росію. У тих землях, що одійшли до Австрії, нове правительство австрійське заходилося коло того, щоб поліпшити долю кріпаків українських, обмежити безграничну власть польських панів над ними. Дати більшу освіту селянам, міщанам і особливо духовенству, що зісталося єдиною освіченішою верствою серед українців. Перехід Галичини під власть Австрії був першим початком відродження українського життя в Західній Україні. Але в землях, які відійшли з-під Польщі під Росію, нічим не стало лекше українському народові. Навпаки, сильна рука нового, російського начальства надала пануванню польського пана над українським холопом ще більшої моци і певності, якої не мало воно за безсилої, розколиханої держави Польської...»
спільнота людей, що проживають на спільній території, мають однакову мову, культуру, традиціївтрата власної мови, культури і самосвідомості представниками народу, які перебувають в середовищі іншого народуполітична спільність людей, що проживає на одній території, має ознаки, характерні для етносу і можуть стати на захист своїх національних інтересівпроцес відновлення національних, політичних і культурних прав етносу, який перебував у залежності від іншої націїЕТНОСНАЦІЯАСИМІЛЯЦІЯНаціональне відродження