Актуальність упровадження громадянської освіти в Україні зумовлена тим, що формування демократичної громадськості є нагальною потребою всіх розвинених держав. Вивчення курсу «Громадянська освіта» передбачає:формування: вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям відповідальності за власну поведінку; громадянської компетентності учнівської молоді, що забезпечує її активну громадянську позицію, здатність відповідально реалізовувати свої права та обов’язки в конкретній ситуації, налагоджувати соціальне партнерство в розв’язанні суспільних проблем. Вивчення курсу «Громадянська освіта» передбачає:
виховання: 1) поваги до людської гідності, дотримання прав людини і демократичних цінностей, верховенства права, справедливості, неупередженості та рівності; 2) громадянської свідомості особистості, орієнтованої на демократичні пріоритети й злагоду в суспільстві, почуття приналежності до свого народу, спільних історичних, політичних і культурних цінностей своєї держави; 3) толерантності, інклюзії та поваги до культурного розмаїття, різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей; 4) розвиток політичної, правової, економічної, соціальної, культурної, медійної грамотності школярів, гнучкості й адаптивності, комунікабельності, готовності до співробітництва, здатності розв’язувати конфлікти й запобігати дискримінації. Вивчення курсу «Громадянська освіта» передбачає:
Основні принципи курсу «Громадянська освіта»:{5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}Демократичність. Пріоритет ідеї прав і свобод людини у громадянській освіті; виховання почуття соціальної справедливості та солідарності, вміння конструктивно взаємодіяти з суспільством та приймати рішення. Викладання курсу передбачає діалогічний характер навчання, створення атмосфери взаємоповаги у шкільному колективі, учнівське самоврядування, відкритість і зв’язок школи з сім’єю, дитячими і молодіжними громадськими організаціями, засобами масової інформації тощо. Практична спрямованість. Передбачає формування в учнів пріоритетних для системи громадянської освіти вмінь і навичок: соціальної взаємодії, самостійного аналізу різноманітних ситуацій, перш за все, з власного життєвого середовища, приймати рішення і діяти у правовому полі. Зорієнтованість на позитивні соціальні діїСпрямованість на набуття позитивного досвіду соціальних дій, формування позитивного іміджу компетентної громадянськостіПлюралізм. Формування поваги до засад політичної, ідеологічної, етнонаціональної, расової різноманітності, уникнення екстремістських поглядів і поведінки, виховання толерантного ставлення до різних світоглядних і політичних доктрин, релігійних переконань і поглядів, до діяльності різних дитячих та молодіжних громадських організацій
Пропонований вашій увазі підручник курсу громадянської освіти в 10 класі не лише надає необхідні знання про демократію, права людини, успішну комунікацію громадян між собою і з державою. Нашою метою було створення підручника, що дає змогу вам одразу застосовувати набуті уміння у повсякденному житті, вирішувати Ваші особисті й суспільні проблеми.
Сьогодні кожна молода людина має розвивати свої навички мислення вищого рівня, критично оцінювати та синтезувати інформацію, до якої відкрився безмежний доступ. Ключовим словом в курсі є Демократія. Цей курс про те, як розбудовувати і зміцнювати демократію в Україні, а також у вашому найближчому оточенні — школі, місцевій громаді. Мова йде про зміни, які кожен з нас має робити щодня, діючи усвідомлено і компетентно. Сьогодення — це час нових знань, креативних рішень, і, що найважливіше, — реальних дій.
Демократія є багатовимірним явищем, яке набуває в кожній країні свого завершеного вигляду тільки завдяки зусиллям кожного громадянина. Саме тому в основу Вашого навчання покладено сучасний формат 3 Д, що передбачає тривимірну перспективу певного об’єкта, якнайкраще відображає багатоаспектність і багатовимірність громадянської компетентності, ключових здатностей громадянина, яких Ви маєте змогу набути під час опанування курсу: ДУМАЄМО — розвиток критичного мислення — Я маю самотужки зрозуміти й оцінити!ДБАЄМО — розвиток громадянського патріотизму — Я вмію співвідносити власні інтереси з інтересами громади, суспільства, держави!ДІЄМО — формування активної громадянської позиції — Добробут моєї країни і моїх співгромадян залежить від мене і моїх дій!
Відповідно до навчальної програми зміст курсу викладено за принципом поступового розширення спектру громадянських здатностей, які забезпечують Ваше активне залучення як молодих громадян до обговорення проблем, власні судженні і думки, дослідження практичних ситуацій суспільного життя. Дизайн кожного розділу розроблено так, щоб провести Вас через дослідження важливих суспільних понять та їхньої взаємодії у різних контекстах — особистісному, місцевому, національному і глобальному. Цей курс — кожного разу нова, цікава та корисна інформація, жваві дискусії, корисний досвід для теперішнього життя та нашого майбутнього.
Запропонований підручник з громадянської освіти містить 7 розділів, кожен з яких розкриває той чи інший аспект та особливості життя і діяльності людини у демократичному суспільстві. Розділ 1 «Особистість та її ідентичність» допоможе Вам краще зрозуміти себе як особистість, індивідуальність, окреслити власні життєві пріоритети, зрозуміти інших людей та їхні цінності.
Розділ 3 «Людина у соціокультурному просторі» присвячено соціальному та культурному різноманіттю суспільства. Ви ознайомитеся з особливостями полікультурного соціуму, шляхами досягнення гармонійного співжиття різних спільнот, навчитеся долати стереотипи та упередження стосовно «інших» та досягати консенсусу.
Ознайомлення з Розділом 4 «Демократичне суспільство та його цінності» дозволить Вам краще зрозуміти сутність демократії та основних її понять, як-от: державна влада, громадянське суспільство, соціальна згуртованість тощо. Ви отримаєте можливість повноцінно долучитися до участі у демократичних процедурах на рівні вашої школи чи громади.
Розділ 5 «Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту» розкриває поняття економіки як сфери життя людини. Тут Ви зможете навчитися усвідомлювати власні економічні інтереси, ознайомитися з принципами та механізмами ринкової економіки, розпізнавати прояви корупції та протидіяти їм.
Розділ 6 «Світ інформації, мас-медіа та медіаграмотність» надає можливості для визначення особливостей ЗМІ у демократичному суспільстві, розкриває взаємозалежність понять свобода, етика та відповідальність. Ви отримаєте змогу навчитися критично сприймати інформацію, формувати власні судження в різного виду текстах і на різних медіа-платформах, протидіяти маніпуляціям мас-медіа.
Громадянська освіта - це інтегрований курс, який охоплює філософські, аксіологічні, політичні, правові, економічні, культурологічні, соціально-психологічні знання. Фундаментальними цінностями сучасного світу є демократія свобода, повага до прав людини, солідарність та участь. Базова умова демократичного розвитку суспільства — це громадяни, котрі володіють умінням) здійснювати зважений і раціональний вибір, критично мислити та аналізувати інформацію, розуміють значення права, толерантно ставляться до думок інших, активно цікавляться суспільним, політичним та економічним життям. Висновок