Запрошуємо вас у дивовижну пізнавальну подорож. На сторінках підручника ви знайдете багато цікавого про нашу країну – Україну, про наш великий спільний дім – планету Земля, про її рослинний і тваринний світ, ознайомитеся з особливостями природи різних материків, а також помандруєте просторами Всесвіту. Ви дізнаєтеся, які природні багатства є на території України і яке їхнє господарське значення, навчитеся працювати з географічною картою, орієнтуватися на місцевості, визначати основні форми поверхні Землі. У 4 класі ви продовжите спостерігати, проводити досліди, експериментувати, фантазувати творити, планувати власну діяльність. Ви навчитеся створювати нові цікаві вироби, використовуючи набуті вміння. Крок за кроком опановуватимете сучасні техніки їх виготовлення. Працюйте творчо, фантазуйте – і ви отримаєте задоволення та гарні результати. Підручник стане вашим надійним помічником і дороговказом у розмаїтому світі науки. Щоб легко в ньому орієнтуватися, ознайомтеся з умовними позначеннями. Будьте допитливі й активні під час навчання. Любіть та охороняйте природу. Поважайте тих, хто поруч. Будьте наполегливі в досягненні своїх цілей. Навчайтеся з бажанням й успіх обов'язково прийде до вас! Автори. Любі друзі!
Усе, що навколо нас, і ми самі – це предмет вивчення науки. Як же дізнатися щось нове? Для початку можна просто поспостерігати за явищем, виміряти його складові, описати. Потім на основі цих спостережень, раніше отриманих відомостей і доведених фактів науковці формулюють гіпотезу, тобто припущення, як явище себе поводитиме в певних умовах. Далі шляхом експериментів підтверджують або спростовують цю гіпотезу.
Подумайте про важливі, на вашу думку, відкриття та винаходи, які вплинули на розвиток людства (метро, літак, телефон, мікроскоп, пральна машина, ліки, вакцини, електроенергія, інтернет, нові сорти рослин та породи тварин, штучні тканини, будівельні матеріали тощо). Якими із цих винаходів ви користуєтеся у побуті? Які з них полегшують працю, навчання людини? А які рятують життя?
Перевіряємо себе. На які групи поділяють усі науки?Чим наукова робота, на вашу думку, відрізняється від інших видів діяльності людей?Чи могла наука існувати без писемності? Поясніть. Уявіть, що вам потрібно дослідити один із зображених об’єктів. Допоможіть вченому обрати прилад для дослідження.
Чи знаєте ви, що… ...науковці знайшли кістки нового виду динозавра під час розкопок в Австралії. Ця доісторична тварина мала довгу шию та була рослиноїдною. Новий вид отримав назву «саванназавр». Динозавр був завдовжки близько 15 метрів, мав довгу шию і широке кругле тіло, важив більше як 18 тис. кілограмів, а це стільки ж, скільки й загальна маса трьох африканських слонів. Велетень ходив землею близько 98 мільйонів років тому.
Завдання 1. Продовж перелік винаходів людства, які полегшили працю людей. Комп'ютер, парова машина, колесо, телефон, друкарський верстат, пральна машина, кулькова ручка, радіо, автомобіль. Визнач температуру води в кожній склянці. Запиши. Порівняй результати вимірювань. Зазнач причину відмінностей. Завдання 2. Б 22 °С38 °СА Вода в другій склянці нагрілася під дією прямих сонячних променів.
Завдання 3. Добери методи дослідження та обладнання для проведення досліджень. Заповни таблицю.{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Що потрібно дослідити. Метод дослідження. Прилади та інструменти. Які предмети притягує магніт. Яку температуру має лід. Яка форма сніжинок. Як розвивається рослина з насіниниекспериментмагнітвимірюваннятермометробстеженнямікроскоп, лупаспостереженнялінійка, блокнот, ручка