Матеріал, поданий у презентаціїї буде корисним як для вчителів, так і для батьків, які мають виховати всебічно розвинуту особистість дитини, адаптовану до вимог сьогодення.
Пам'ятка батькам школяра Щоб отримати об'єктивну оцінку навчання і виховання своєї дитини,постарайтеся самі ходити на батьківські збори; Залиште за порогом школи ваші проблеми та поганий настрій; З особистими питаннями до вчителя краще підійти перед зборами або домовитись про зустріч у інший день; Хоть би якими жахливими були гріхи дитини ніколи не “розпікайте” її в присутності вчительки; Якщо виник конфлікт –його краще вирішити по закінченню зборів;
Дитина вчиться в нас все життя Якщо постійно сварять дитину – вона вчиться ненавидіти; Якщо дитина живе в ворожнечі – вона вчиться агресивності; Якщо дитину висміюють – вона стає замкненою; Якщо дитині увесь час докоряють-вона вчиться жити з відчуттям провини; Якщо дитина росте в терпінні – вона вчиться розуміти інших; Якщо дитину хвалять – вона вчиться бути вдячною; Якщо дитина росте в доброчесності – вона вчиться бути справедливою; Якщо дитину підтримують, вона вчиться вірити у власні сили та цінувати себе; Якщо дитина живе в розумінні та доброзичливості, вона навчається знаходити любов і красу в цьому світі.
Батьківський катехізис, або Закони розумного організованого сімейного виховання школяра Навчання-один із найскладніших видів праці, а розумові сили і здібності дітей не однакові; Важливо визначити на що здатен учень на даний період навчання і розвивати його розумові здібності; Навчання не сприяє розвитку учня, якщо воно вимагає від нього зазубрювання, механічного запам'ятовування ,а не розвитку розумової активності; Розвивайте цікавість, інтелектуальні бажання, ініціативу іф самостійність дитини навчанні і в усіх її справах; Дотримуйтесь норм часу на виконання домашніх завдань дитиною. Перевіряйте виконані домашні завдання, але оцінка повинна бути”задоволений-незадоволений” Вчіть дитину вірити у свої сили, підбадьорюйте, більше уваги звертайте на успіхи,ніж на невдачі.
Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів ЗНЗ в Україні Зміст виховання Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави; Ціннісне ставлення до людей; Ціннісне ставлення до природи; Ціннісне ставлення до мистецтва; Ціннісне ставлення до праці; Ціннісне ставлення до самого себе
Дбаємо про здоров'я дитини Власним прикладом демонструйте своїй дитині повагу до здорового способу життя; Не дозволяйте дитині порушувати режим дня; Відвідуйте разом з дитиною спортивні заходи і свята; Робіть дитині подарунки, які сприятимуть збереженню її здоров'я ; Частіше бувайте на свіжому повітрі,організовуйте спільні спортивні ігри і змагання. Заохочуйте спілкування дитини з ровесниками, які займаються спортом.
Проблеми здоров'я дитини: втома та поганий сон Утома буває двох видів. Тимчасова та поверхнева втома знімається невеликим відпочинком,який відшкодовує витрачену енергію. Довготривала та глибока втома,причиною якої є розумове та фізичне виснаження вимагає не тільки тривалого відпочинку,релаксації для відновлення сил, а й медичного лікування. Причини втоми різноманітні, вони залежать від багатьох чинників: досвіду, характеру роботи,зацікавленості роботою. Утома свідчить про те,що людина не може відновити енергію жодними іншими способами, крім сну та відпочинку; Надмірні фізичні навантаження так само втомлюють та виснажують мозок дитини як і розумова праця. Однією із головних ознак перевтоми є порушення сну. Перевтомлена дитина буває надмірно збудженою, роздратованою, або млявою, сльозливою,психічно вразливою.
Виховуємо вольові якості дитини Допомагаючи своїй дитині набувати вольових якостей, памятайте: Навантаження має відповідати можливостям дитини; Якщо дитина виконує завдання без особливих зусиль треба ускладнити завдання; Необхідно поєднувати інтелектуальні та фізичні навантаження; Неможна перевантажувати дітей,щоб не отримати зворотного результату (нервові розлади і як наслідок, байдужість, апатія)
Метод заборони: що і як слід забороняти дитині Коли ви щось забороняєте дитині, пояснюйте причину заборони,поговоріть про можливі наслідки її вчинку; Розумно обмежуйте кількість заборон і давайте дитині можливість активно діяти та пізнавати світ; Дитина має засвоювати заборони послідовно та свідомо; Вимоги батьків повинні бути узгоджені; Заборони батьків щодо діяльності дитини,спілкуванняз іншими дітьми повинні бути зрозуміло пояснені дитині; Завжди пам'ятайте, що в будь-якому конфлікті як мінімум двоє учасників і що дитині з нами так само важко, як і нам із нею. Адже вона слабша,менша,та менш досвічена.
Агресія дітей: профілактика та корекція дитячої агресивності Будьте послідовними у своїх діях стосовно дітей. Пам’ятайте,що найбільш агресивними є ті діти, яким складно передбачити реакцію батьків. Уникайте невиправданого застосування сили та погроз,зловживання цими діями формує в дитини аналогічну поведінку; Допомагайте дитині вчитися володіти собою, розвивайте в неї самоконтроль; Не виявляйте грубості та жорстокості самі; Спостерігайте за іграми дитини. Якщо Ви помітили, що дитина виявляє агресію,спробуйте з'ясувати причини такої поведінки Намагайтеся бути завжди уважними до дитини, не ображати, не обзивати її; Учіться слухати та чути свою дитину; Привчайте розповідати все, що її хвилює.
Щоб дитина не була нервовою Будьте послідовними з дітьми і Ви уникнете капризів; Коли дитина вередує не намагайтеся доводити їй будь-що- це даремно Коли дитина проявляє нервовість,залишайтеся поруч, дайте їй зрозуміти,що ви її розумієте:обійміть дитину, запевніть у своїй любові і намагайтеся відволікти від капризу, що знервував її; Можна попередити розвиток нервовості в дитини, якщо підкреслено-спокійно поставитися до подій, які її лякають. Забороняйте дитині лише ті вчинки,,які справді неприпустимі в суспільстві і викликали б різкий осуд і обурення; Не допускайте дитині стримуватись і весь час гальмувати свою активність; Уникайте сварок і конфліктів у присутності дитини. Будьте з дитиною наполегливими. Якщо сказали “ні” не давайте себе переконати.
Будьмо чемними Не демонструйте своїй дитині показну ввічливість та чемність; Не грубіть – ваша звичка стане звичкою дитини; Не кажіть про чужих людей погано, з неповагою; Якщо Ви подасте в цьому приклад своїй дитині, жуже скоро вона скаже те саме Вам; Будьте тактовними з іншими людьми. Це урок добра та людяності для вашої дитини; Будьте шляхетними навіть тоді,коли вам дуже цього не хочеться;навчайте цього свою дитину;
Трудове виховання дітей в сім’ї Дитина повинна знати,де працюють її батьки та у чому полягає їхня робота; Дитина повинна знати з чого складається сімейний бюджет, чого потребує сім’я в першу чергу та навчитись заощаджувати сімейні гроші; Якщо родина не відчуває матеріальних труднощів, неможна допускати, щоб дитина хизувалася цим перед однолітками; Якщо ж родина незаможна, батьки мають піклуватися про те, щоб у їхньої дитини не виникав комплекс неповноцінності і вони не заздрили іншим дітям; Важливе значення має виховання чесності. Батьки повинні пильно слідкувати, за вихованням чесності в дитини; Якщо дитині дали доручення, обов'язково (делікатно, щоб не образити дитину) перевірте чи вона його виконала
Як зберегти працездатність дитини-школяра; Повернувшись зі школи дитині треба хоча б кілька хвилин полежати спокійно, розслабившись. Після обіду дуже добре здійснити невеличку прогулянку на свіжому повітрі. Дитині не потрібно годинами сидіти за підручниками. Під час виконання домашніх завдань слід робити невеличкі перерви (10-15 хвилин) Час, відведений на виконання домашніх завдань не повинен перевищувати санітарні норми Нічний сон дітей молодшого шкільного віку має бути не менше 10 годин.
Домашні завдання: кому, скільки і коли – державні вимоги. Обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували : у 1-му класі домашні завдання не задаються. 2-му класі 45 хв; у 3 класі - 1 год. 10 хв; У 4 класі - 1 год. 30 хв; у 5-6-му класах - 2,5 год; у 7-9 класах - 3 години; у 10-12 класах - 4 години
Все про домашні завдання. (Рекомендації МОН України) Домашні завдання не рекомендується задавати на канікули, на вихідні та святкові дні. Добір завдань для домашньої роботи, інструктаж щодо їх виконання(повний, стислий, конкретний тощо) учитель продумує завчасно і фіксує впоурочному плані-конспекті уроку. Домашнє завдання може бути задано з предметів інваріантної частининавчального плану, з будь-якого розділу програми, але тоді, коли його доцільність вмотивована.
Все про домашні завдання. (Рекомендації МОН України) Місце подачі домашнього завдання може бути на будь-якому етапі уроку. Не допускається подача домашнього завдання під час чи після дзвінка на перерву, після уроків, оскільки воно в повній мірі не фіксується дітьми; Учні позбавлені можливості ставити запитання; учитель не встигає пояснити суть завдання. Форми перевірки домашнього завдання можуть бути різними: фронтальна, індивідуальна, колективна, само-, взаємоперевірка, творча тощо. Вибір форми контролю залежить від змісту, виду і мети домашнього завдання
Подаруйте дитині любов і турботу Окрім їжі кожна дитина потребує доброти, щирості, безпечного спокою та батьківського тепла; Не слід споріднювати свої думки і почуття з потребами дитини; Якомога рідше вдавайтеся до покарань: дитина й так переймається через свої невдачі, адже саме усвідомлення провтни вже є покаранням для неї; Створіть у родині атмосферу душевного тепла і затишку, людяності та щирості; Не забувайте, що дитина повинна мати власний куточок; Заохочуйте дитину до праці і підтримуйте її навіть тоді, коли вона робить помилку; Намагайтеся завжди поводитись врівноважено, навіть тоді, коли ви гніваєтесь на свою дитину; Коли звертаєтеся до дитини з проханням щось зробити,не забувайте пояснити їй,як само треба виконати ваше прохання.