Заняття "Конфлікти та здоров'я. Їх профілактика.

Про матеріал

Заняття для старшокласників. У ході заняття надається можливість усвідомлення старшокласниками власних стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях і формування ефективних навичок поведінки в конфлікті.

Завданнями :
• ознайомити з теорією конфлікту: види, функції, стадії і формули конфлікту;
• виявити власний стиль поведінки в конфликной ситуації;
• сприяти формуванню навичок конструктивного спілкування.

Перегляд файлу

         Ямпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

 практичний психолог

Покотило Т.Ю.

 

 

 

 

2013-2014 н. р.

Мета:усвідомлення старшокласниками власних стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях і формування ефективних навичок поведінки в конфлікті.
Завдання:
• ознайомити з теорією конфлікту: види, функції, стадії і формуликонфлікту;
• виявити власний стиль поведінки в конфликной ситуації;
• сприяти формуванню навичок конструктивного спілкування.
Обладнання:комп'ютер, мультимедійна презентація заняття, роздатковий матеріал
Роздатковий матеріал: аркуші формату А4, пам'ятки "Як вирішувати конфлікти", "Стилі реагування в конфліктних ситуаціях", бланки для самодіагностики.

Хід заходу

Вправа «Знайомство». Учасники по черзі передають м’яку іграшку зі словами: «Привіт! Мене звуть…Мій друг сказав би про мене, що я…»
Організаційна частина. (Слайд 1)
Ведучий:
- Вітаємо Вас на занятті, тема якого "Конфлікти та їхпрофілактика". Погодьтеся, що дана тема дуже актуальна, адже в повсякденному житті ми є свідками, а часто і учасниками різних конфліктів. На думку соціологаВ.А.Ядова: "Конфлікт – це нормальний стан суспільства; в будь-якому суспільстві завжди, у всі часи існували, існують і будуть існувати конфліктні ситуації". Конфлікти неминучі, навіть якщо взаємини з іншими людьми будуються на  гармонії. Для того, щоб тканина суспільного життя не рвалася із-за конфліктів, а навпаки, міцніла внаслідок зростання вміння знаходити і розвивати спільні інтереси, кожна розсудлива людина повинна володіти умінням визначати момент зародження конфлікту, ефективно улагоджувати суперечки і розбіжності. Конфлікт можна використовувати як джерело життєвого досвіду, самовиховання і самонавчання. Такі знаннядопоможутьухвалити правильнее рішення в майбутньому і уникнути конфлікту. На сьогоднішньомузанятті ми розглянемотеорію конфлікту і способи виходу з нього, визначимо свій тип поведінки в конфліктній ситуації, це в подальшому дозволить нам більш конструктивно вирішувати конфлікт. (Слайд 2).

Теоретична частина
Ведучий:
- І так, перейдемо до самого поняття конфлікт. Конфлікт (від лат. conflictus) означає зіткнення. Або ж конфлікт можна розуміти як протистояння суб'єктів з приводу виниклогопротиріччя, дійсногочиуявного. (Слайд 3).
Що ж є джереломвиникненняконфліктів: (Слайд 4).Насампередце – невміння контролювати свій емоційний стан; скритність; непорозуміння; агресивність; відмінністьцілей, інтересів і т.д.
А тепер Вашій увазі, ми пропонуємо розглянути теорію конфлікту в незвичній інтерпретації. Перегляд фрагмента мультфільму "Контакти. Конфлікти" випуск 1, автори: Е.Гамбург, А.Еегидес, текст М.Жванецкого, кіностудіяСоюзмультфільм, 1984. (Слайд 5 ).

(Слайд 6 )Види конфліктів різноманітні, виділяють:
• Внутрішньоособистісний, де учасниками конфлікту є не люди, а різні психологічні фактории внутрішнього світу особистості, часто здаються або є несумісними: потреби, мотиви, цінності, почуття. Це так зване вміння "жити в злагоді з самим собою".
• Міжособистіснийконфлікт – це найпоширеніший тип конфлікту. представлений двома сторонами. Найчастіше – це боротьба за обмежені ресурси: матеріальні засоби, виробничі площі, час використання  устаткування, робочу силу і т.д. Кожен вважає,що в ресурсах потребує сааме він, а не інший.
• Міжгруповий конфлікт. Учасниками є різні групи, між якими можуть виникати конфлікти. Наприклад, між керівництвом і виконавцями.
• Міжособистістю і групою. Група встановлює свої норми поведінки та спілкування. Кожен член такої групи повинен їх дотримуватись. Відступ від прийнятих норм группа розглядає як негативнее явище, виникає конфлікт міжособистістю і групою.
• Соціальний конфлікт – це ситуація, коли сторони (суб'єкти) взаємодії переслідують якісь свої цілі, які суперечать чи взаємно виключають один одного.

(Слайд 7)Функції конфлікту:
Позитивні:
• розрядка напруженості міжконфліктуючими сторонами;
• отримання нової інформації про опонента.
Негативні:
• великі емоційні, матеріальні витрати;
• погіршення відносин;
• втрата контактів.
Таким чином, конфлікт не можна розглядати тільки як негативнее явище.


Які ж стадії конфлікту? (Слайд 8)
• стадія - виникнення конфлікту (поява суперечності)
• стадія - усвідомлення даної ситуації як конфліктної хоча б з одного боку. У конфліктній ситуації сторони упереджено сприймають реальність і бачать тільки факти, що підтверджують їх інтерпретацію конфлікту. Наведемо приклад з старокитайської літератури: "Пропав у однієї людини сокира. Подумав він на сина свого сусіда і став до нього придивлятися: ходить, як вкрав сокиру, дивиться, як вкрав сокиру, каже, як вкрав сокиру. Словом, кожен жест, кожен рух видають у ньому злодія. Але незабаром той чоловік став копати землю в долині і знайшов свою сокиру. На інший же день він подивився на сина сусіда: ні жестом, ні рухом не схожий на того злодія".
• стадія – конфліктна поведінка.
• стадія - результат конфлікту (конструктивний, деструктивний, замороження конфлікту)
Існують кілька формул конфліктів.

Розглянемо першу формулу (Слайд 9)


КС + ІНЦИДЕНТ = КОНФЛІКТ


Конфліктна ситуація (КС) – накопичені протиріччя, що містять справжню причину конфлікту.
Інцидент – це збіг обставин, що є приводом для конфлікту.


(Слайд 10)Вирішити конфлікт по цій формулі - це значить:
• Усунути конфліктну ситуацію;
Вичерпати інцидент.
(Слайд 11) Друга формула конфлікту
КС+КС1+КС2 = КОНФЛІКТ
Кожна з конфліктних ситуацій своїм проявом грає роль інциденту для іншої.
(Слайд 12)Вирішити конфлікт по цій формулі - це значить: усунути кожну з конфліктних ситуацій КС, КС1, КС2
(Слайд 13)Самодіагностика.

Тест "Розумінняприслів'їв"
Мета:визначення способу поведінки в конфлікті.
Кожному старшокласнику надається бланк відповідей з текстом прислів'я <Додаток 1>.
Ведучий зачитує кожне прислів'я, а учні в бланк відповідей заносять відповідний бал.Можливий варіант самостійної роботи з даною методикою.
Інструкція:уважно прочитайте запропоновані прислів'я. За 5-ти бальною шкалою визначте своє особисте ставлення до кожного прислів'я та його використання в своїй звичайній поведінці:
• 5 балів - типово для поведінки;
• 4 бали - часто;
• 3 бали - іноді;
• 2 бали - рідко;
• 1 бал – зовсім нетипово;
• 0 балів - не зрозумівсенсприслів'я.

 

Список пословиц:

  1. Худой мир лучше доброй ссоры.
  2. Если вы можете заставить другого думать так, как вы хотите, заставьте его делать так, как вы думаете.
  3. Мягко стелет, да жестко спать.
  4. Рука руку моет.
  5. Один ум хорошо, а два - лучше.
  6. Из двух спорщиков умнее тот, кто первым замолчит.
  7. Кто сильнее, тот и прав.
  8. Не подмажешь - не поедешь.
  9. С паршивой овцы - хоть шерсти клок.
  10. Правда - то, что мудрый знает, а не то, о чем все болтают.
  11. Кто ударит и убежит, тот может драться и на следующий день.
  12. Слово "победа" четко написано только на спинах врагов.
  13. Убивай врагов своей добротой.
  14. Честная сделка не вызывает ссоры.
  15. Не у кого нет полного ответа, но у каждого есть что добавить.
  16. Держись подальше от людей, которые не согласны с тобой.
  17. Сражение выигрывает тот, кто верит в победу.
  18. Доброе слово не требует затрат, а ценится дорого.
  19. Ты мне - я тебе.
  20. Только тот, кто откажется от своей монополии на истину, сможет извлечь пользу из истин, которыми обладают другие.
  21. Кто спорит - гроша не стоит.
  22. Кто не отступает - тот обращает в бегство.
  23. Ласковый теленок двух маток сосет, а упрямый - не одной.
  24. Кто дарит, друзей наживает.
  25. Выноси заботы на свет и держи с другими совет.
  26. Лучший способ решать конфликты - избегать их.
  27. Семь раз отмерь, один раз отрежь.
  28. Кротость торжествует над гневом.
  29. Лучше синица в руках, чем журавль в облаках.
  30. Чистосердечие, честность и доверие сдвигают горы.
  31. На свете нет ничего, что заслуживало бы спора.
  32. В этом мире есть две породы людей: победители и побежденные.
  33. Если в тебя швырнули камень - брось в ответ кусок ваты.
  34. Взаимные уступки прекрасно решают дела.
  35. Копай и копай, без устали: докопаешь до истины

 

Обробка тесту:
Отримані оцінки додати по стовпцях. Найбільша сума вказує на індивідуальні особливості поведінки(Слайд 14).
Ведучий просить підняти руки тих, учнів, які набрали найбільше балів за I шкалою і роздає їм картинки із зображенням черепахи;

по II шкалою - картинки  із зображенням акули;

 по III шкалою - картинки із зображенням ведмедика,

за IV - лисиці,

 за V - сови. <Додаток 2>.


Ведучий: "На думку психолога Э.Фромма, у кожної людини життєва стратегія зосереджена на вирішенні двох основних питань: досягнення своїх особистих цілей - матеріальних, духовних, престижних і т.д. і створення добрих взаємовідносин з іншими людьми. Між цими полюсами можливі різні поєднання з переважною орієнтацією в ту або іншу сторону. Вони і складаютьзапропонованунижчетипологію. (Учням роздаються пам'ятки "Стилі реагування в конфліктних ситуаціях"). <Додаток 3>.

(Слайд 15 )Тип I "Черепаха" - ховання під панцир, відмова від досягнення мети і від участі у взаємовідносинах з іншими учасниками, один з варіантів самодостатності (уникання).
(Слайд 16)Тип II "Акула" – силова стратегія мети, конфлікт вирішується перемогою тільки для себе (домінування).
(Слайд 17)Тип III "Ведмежа" – згладжування кутів: такі люди люблять, щоб їх розуміли і цінували, за для чого жертвують успіхом (поступливість).
(Слайд 18)Тип IV "Лисиця" – стратегія хитромудрого компромісу, при хороших взаєминах домагається здійснення своїх цілей (компроміс).
(Слайд 19)Тип V "Сова" - мудра птиця, цінує і цілі, і взаємини, відкрито визначає позиції та шляхи виходу в спільній роботі по досягненню цілей, прагне знайти рішення, що задовольняють всіх учасників (співробітництво)".


На дошку з вкладеними зображеннями тварин заноситься кількість стилів поведінки за кожною шкалою і робиться висновок про переважній у даній групі стилі поведінки в конфліктній ситуації.
Тепер визнаєте свій стиль поведінки у конфліктній ситуації.


А вирішити конфлікт Вам допоможе наступний алгоритм: (Слайд 20)

1 крок:Чому?
Дізнатися, чому учасники конфлікту хочуть того, чого вони прагнуть.
2 крок:Навіщо?
Встановити потреби  учасників, а не тільки їх цілі
3 крок: Як?
Які варіанти рішення?
4 крок:Що?
Яке рішення влаштує всіх.
Щоб не допустити виникнення конфлікту необхідно знати правила безконфліктного спілкування: (Слайд 21)

1. Не вживайте конфліктогени: це слова, дії (абобездіяльність), якіможутьпризвести до конфлікту.
2. Не відповідайте конфліктогеном на конфліктоген.
3. Проявляйте емпатію (емоційну сприйнятливість) до співрозмовника.
4. Робіть якомога більше доброзичливих жестів, рухів.
 

Якщо все ж конфліктназрівіснуютьефективніспособийогорозв’язання:

(Слайд 22)
1. Не можна відкладати вирішення назрілого конфлікту.
2. Якщо конфлікт неминучий, самі виступайте його ініціатором.
3. Прагніть щиро і серйозно зрозуміти точку зору іншого.
4. Свою помилку, невірний крок визнавайте швидко, випереджайте можливу критику.
5. Тримайте за собою ініціативу, диктуючи емоції, в першу чергу - спокій.
Таким чином, рішення конфліктів не в примиренні позицій, а в проясненні інтересів, які дозволяють перебирати варіанти вирішення ситуації.

Перейдемо до практичного завдання. (Слайд 23).

Саморефлексія "Моїможливості"
1. На аркуші паперу намалюйте власну долоню.
2. В центрі долон інапишіть найголовнішу причину, яка заважає вам конструктивно вести себе в конфліктних ситуаціях.
3. У контурі кожного з пальців напишіть те, нове, що видізналися і що, може вам стати в нагоді для вирішення можливих конфліктів.
Старшокласники протягом 5 хвилин виконують запропоноване завдання. Після цього бажаючі озвучують свої відповіді.


Заключначастина.
У висновку хочеться Вам запропонувати перегляд фрагмента мультфільму "Контакти. Конфлікти". Вихід з конфлікту. (Слайд 24).
Висловіть будь ласка свою думку про заняття(Слайд 25 ).
Що нового Ви дізналися про конфлікт?
Що Вас зацікавилонайбільше?
Щобуло для Вас найскладнішим?
Щонайбільшесподобалося?
Чи є питання, щозалишилисябезвідповіді?
Загальна думка про занятті?
Дякую Вам за увагу (Слайд 26 ).
В кінці заняття старшокласники отримують пам'ятки "Як вирішувати конфлікти" <Додаток 4>.

Литература.

  1. Алберти Р., Эммонс М. Самоутверждающее поведение. - СПб., 1998.
  2. Анн Л.Ф. Психологический тренинг с подростками. - СПб., 2003.
  3. Баркли Р., Кэйпл Д. Теория и практика тренинга. - СПб., 2002.
  4. Бурнард Ф. Тренинг межличностного взаимодействия. - СПб., 2001.
  5. Горбушина О.П. Психологический тренинг. Секреты проведения. - СПб., 2007.
  6. Грецов А.Г. Тренинг общения для подростков. - СПб., 2005.
  7. Евтихов О.В. Практика психологического тренинга. - СПб., 2004.
  8. Изард К.Э. Психология эмоций. - СПб., 1999.
  9. Осипова Е., Чуменко Е. Конфликты и методы их преодоления. Социально- психологический тренинг. Москва Чистые пруды, 2007.
  10. Справочник по групповой психокоррекции. Под ред. О.И. Истратовой, Т.В. Эксокусто. - Феникс, 2011.
  11. http://festival.1september.ru/articles/621561/
  12. http://lib5.podelise.ru/docs/105600/index-6041-1.html
  13. http://vashpsixolog.ru/correctional-work-school-psychologist/45-trainings/683-psychological-training-training-of-communication-preventing-and-resolving-conflicts
  14. http://www.km.ru/referats/D1852CC1ABEA4F35AE3AAC214F007A06#

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
1070
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку