Заняття для старшокласників. У ході заняття надається можливість усвідомлення старшокласниками власних стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях і формування ефективних навичок поведінки в конфлікті.
Завданнями :
• ознайомити з теорією конфлікту: види, функції, стадії і формули конфлікту;
• виявити власний стиль поведінки в конфликной ситуації;
• сприяти формуванню навичок конструктивного спілкування.
Ямпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Підготувала:
практичний психолог
Покотило Т.Ю.
2013-2014 н. р.
Мета:усвідомлення старшокласниками власних стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях і формування ефективних навичок поведінки в конфлікті.
Завдання:
• ознайомити з теорією конфлікту: види, функції, стадії і формуликонфлікту;
• виявити власний стиль поведінки в конфликной ситуації;
• сприяти формуванню навичок конструктивного спілкування.
Обладнання:комп'ютер, мультимедійна презентація заняття, роздатковий матеріал
Роздатковий матеріал: аркуші формату А4, пам'ятки "Як вирішувати конфлікти", "Стилі реагування в конфліктних ситуаціях", бланки для самодіагностики.
Хід заходу
Вправа «Знайомство». Учасники по черзі передають м’яку іграшку зі словами: «Привіт! Мене звуть…Мій друг сказав би про мене, що я…»
Організаційна частина. (Слайд 1)
Ведучий:
- Вітаємо Вас на занятті, тема якого "Конфлікти та їхпрофілактика". Погодьтеся, що дана тема дуже актуальна, адже в повсякденному житті ми є свідками, а часто і учасниками різних конфліктів. На думку соціологаВ.А.Ядова: "Конфлікт – це нормальний стан суспільства; в будь-якому суспільстві завжди, у всі часи існували, існують і будуть існувати конфліктні ситуації". Конфлікти неминучі, навіть якщо взаємини з іншими людьми будуються на гармонії. Для того, щоб тканина суспільного життя не рвалася із-за конфліктів, а навпаки, міцніла внаслідок зростання вміння знаходити і розвивати спільні інтереси, кожна розсудлива людина повинна володіти умінням визначати момент зародження конфлікту, ефективно улагоджувати суперечки і розбіжності. Конфлікт можна використовувати як джерело життєвого досвіду, самовиховання і самонавчання. Такі знаннядопоможутьухвалити правильнее рішення в майбутньому і уникнути конфлікту. На сьогоднішньомузанятті ми розглянемотеорію конфлікту і способи виходу з нього, визначимо свій тип поведінки в конфліктній ситуації, це в подальшому дозволить нам більш конструктивно вирішувати конфлікт. (Слайд 2).
Теоретична частина
Ведучий:
- І так, перейдемо до самого поняття конфлікт. Конфлікт (від лат. conflictus) означає зіткнення. Або ж конфлікт можна розуміти як протистояння суб'єктів з приводу виниклогопротиріччя, дійсногочиуявного. (Слайд 3).
Що ж є джереломвиникненняконфліктів: (Слайд 4).Насампередце – невміння контролювати свій емоційний стан; скритність; непорозуміння; агресивність; відмінністьцілей, інтересів і т.д.
А тепер Вашій увазі, ми пропонуємо розглянути теорію конфлікту в незвичній інтерпретації. Перегляд фрагмента мультфільму "Контакти. Конфлікти" випуск 1, автори: Е.Гамбург, А.Еегидес, текст М.Жванецкого, кіностудіяСоюзмультфільм, 1984. (Слайд 5 ).
(Слайд 6 )Види конфліктів різноманітні, виділяють:
• Внутрішньоособистісний, де учасниками конфлікту є не люди, а різні психологічні фактории внутрішнього світу особистості, часто здаються або є несумісними: потреби, мотиви, цінності, почуття. Це так зване вміння "жити в злагоді з самим собою".
• Міжособистіснийконфлікт – це найпоширеніший тип конфлікту. представлений двома сторонами. Найчастіше – це боротьба за обмежені ресурси: матеріальні засоби, виробничі площі, час використання устаткування, робочу силу і т.д. Кожен вважає,що в ресурсах потребує сааме він, а не інший.
• Міжгруповий конфлікт. Учасниками є різні групи, між якими можуть виникати конфлікти. Наприклад, між керівництвом і виконавцями.
• Міжособистістю і групою. Група встановлює свої норми поведінки та спілкування. Кожен член такої групи повинен їх дотримуватись. Відступ від прийнятих норм группа розглядає як негативнее явище, виникає конфлікт міжособистістю і групою.
• Соціальний конфлікт – це ситуація, коли сторони (суб'єкти) взаємодії переслідують якісь свої цілі, які суперечать чи взаємно виключають один одного.
(Слайд 7)Функції конфлікту:
Позитивні:
• розрядка напруженості міжконфліктуючими сторонами;
• отримання нової інформації про опонента.
Негативні:
• великі емоційні, матеріальні витрати;
• погіршення відносин;
• втрата контактів.
Таким чином, конфлікт не можна розглядати тільки як негативнее явище.
Які ж стадії конфлікту? (Слайд 8)
• стадія - виникнення конфлікту (поява суперечності)
• стадія - усвідомлення даної ситуації як конфліктної хоча б з одного боку. У конфліктній ситуації сторони упереджено сприймають реальність і бачать тільки факти, що підтверджують їх інтерпретацію конфлікту. Наведемо приклад з старокитайської літератури: "Пропав у однієї людини сокира. Подумав він на сина свого сусіда і став до нього придивлятися: ходить, як вкрав сокиру, дивиться, як вкрав сокиру, каже, як вкрав сокиру. Словом, кожен жест, кожен рух видають у ньому злодія. Але незабаром той чоловік став копати землю в долині і знайшов свою сокиру. На інший же день він подивився на сина сусіда: ні жестом, ні рухом не схожий на того злодія".
• стадія – конфліктна поведінка.
• стадія - результат конфлікту (конструктивний, деструктивний, замороження конфлікту)
Існують кілька формул конфліктів.
Розглянемо першу формулу (Слайд 9)
КС + ІНЦИДЕНТ = КОНФЛІКТ
Конфліктна ситуація (КС) – накопичені протиріччя, що містять справжню причину конфлікту.
Інцидент – це збіг обставин, що є приводом для конфлікту.
(Слайд 10)Вирішити конфлікт по цій формулі - це значить:
• Усунути конфліктну ситуацію;
• Вичерпати інцидент.
(Слайд 11) Друга формула конфлікту
КС+КС1+КС2 = КОНФЛІКТ
Кожна з конфліктних ситуацій своїм проявом грає роль інциденту для іншої.
(Слайд 12)Вирішити конфлікт по цій формулі - це значить: усунути кожну з конфліктних ситуацій КС, КС1, КС2
(Слайд 13)Самодіагностика.
Тест "Розумінняприслів'їв"
Мета:визначення способу поведінки в конфлікті.
Кожному старшокласнику надається бланк відповідей з текстом прислів'я <Додаток 1>.
Ведучий зачитує кожне прислів'я, а учні в бланк відповідей заносять відповідний бал.Можливий варіант самостійної роботи з даною методикою.
Інструкція:уважно прочитайте запропоновані прислів'я. За 5-ти бальною шкалою визначте своє особисте ставлення до кожного прислів'я та його використання в своїй звичайній поведінці:
• 5 балів - типово для поведінки;
• 4 бали - часто;
• 3 бали - іноді;
• 2 бали - рідко;
• 1 бал – зовсім нетипово;
• 0 балів - не зрозумівсенсприслів'я.
Список пословиц:
Обробка тесту:
Отримані оцінки додати по стовпцях. Найбільша сума вказує на індивідуальні особливості поведінки(Слайд 14).
Ведучий просить підняти руки тих, учнів, які набрали найбільше балів за I шкалою і роздає їм картинки із зображенням черепахи;
по II шкалою - картинки із зображенням акули;
по III шкалою - картинки із зображенням ведмедика,
за IV - лисиці,
за V - сови. <Додаток 2>.
Ведучий: "На думку психолога Э.Фромма, у кожної людини життєва стратегія зосереджена на вирішенні двох основних питань: досягнення своїх особистих цілей - матеріальних, духовних, престижних і т.д. і створення добрих взаємовідносин з іншими людьми. Між цими полюсами можливі різні поєднання з переважною орієнтацією в ту або іншу сторону. Вони і складаютьзапропонованунижчетипологію. (Учням роздаються пам'ятки "Стилі реагування в конфліктних ситуаціях"). <Додаток 3>.
(Слайд 15 )Тип I "Черепаха" - ховання під панцир, відмова від досягнення мети і від участі у взаємовідносинах з іншими учасниками, один з варіантів самодостатності (уникання).
(Слайд 16)Тип II "Акула" – силова стратегія мети, конфлікт вирішується перемогою тільки для себе (домінування).
(Слайд 17)Тип III "Ведмежа" – згладжування кутів: такі люди люблять, щоб їх розуміли і цінували, за для чого жертвують успіхом (поступливість).
(Слайд 18)Тип IV "Лисиця" – стратегія хитромудрого компромісу, при хороших взаєминах домагається здійснення своїх цілей (компроміс).
(Слайд 19)Тип V "Сова" - мудра птиця, цінує і цілі, і взаємини, відкрито визначає позиції та шляхи виходу в спільній роботі по досягненню цілей, прагне знайти рішення, що задовольняють всіх учасників (співробітництво)".
На дошку з вкладеними зображеннями тварин заноситься кількість стилів поведінки за кожною шкалою і робиться висновок про переважній у даній групі стилі поведінки в конфліктній ситуації.
Тепер визнаєте свій стиль поведінки у конфліктній ситуації.
А вирішити конфлікт Вам допоможе наступний алгоритм: (Слайд 20)
1 крок:Чому?
Дізнатися, чому учасники конфлікту хочуть того, чого вони прагнуть.
2 крок:Навіщо?
Встановити потреби учасників, а не тільки їх цілі
3 крок: Як?
Які варіанти рішення?
4 крок:Що?
Яке рішення влаштує всіх.
Щоб не допустити виникнення конфлікту необхідно знати правила безконфліктного спілкування: (Слайд 21)
1. Не вживайте конфліктогени: це слова, дії (абобездіяльність), якіможутьпризвести до конфлікту.
2. Не відповідайте конфліктогеном на конфліктоген.
3. Проявляйте емпатію (емоційну сприйнятливість) до співрозмовника.
4. Робіть якомога більше доброзичливих жестів, рухів.
Якщо все ж конфліктназрівіснуютьефективніспособийогорозв’язання:
(Слайд 22)
1. Не можна відкладати вирішення назрілого конфлікту.
2. Якщо конфлікт неминучий, самі виступайте його ініціатором.
3. Прагніть щиро і серйозно зрозуміти точку зору іншого.
4. Свою помилку, невірний крок визнавайте швидко, випереджайте можливу критику.
5. Тримайте за собою ініціативу, диктуючи емоції, в першу чергу - спокій.
Таким чином, рішення конфліктів не в примиренні позицій, а в проясненні інтересів, які дозволяють перебирати варіанти вирішення ситуації.
Перейдемо до практичного завдання. (Слайд 23).
Саморефлексія "Моїможливості"
1. На аркуші паперу намалюйте власну долоню.
2. В центрі долон інапишіть найголовнішу причину, яка заважає вам конструктивно вести себе в конфліктних ситуаціях.
3. У контурі кожного з пальців напишіть те, нове, що видізналися і що, може вам стати в нагоді для вирішення можливих конфліктів.
Старшокласники протягом 5 хвилин виконують запропоноване завдання. Після цього бажаючі озвучують свої відповіді.
Заключначастина.
У висновку хочеться Вам запропонувати перегляд фрагмента мультфільму "Контакти. Конфлікти". Вихід з конфлікту. (Слайд 24).
Висловіть будь ласка свою думку про заняття(Слайд 25 ).
Що нового Ви дізналися про конфлікт?
Що Вас зацікавилонайбільше?
Щобуло для Вас найскладнішим?
Щонайбільшесподобалося?
Чи є питання, щозалишилисябезвідповіді?
Загальна думка про занятті?
Дякую Вам за увагу (Слайд 26 ).
В кінці заняття старшокласники отримують пам'ятки "Як вирішувати конфлікти" <Додаток 4>.
Литература.