Чинники впливу на розвиток уроку як форми організації навчального процесу. Урок. Особистість учня. Особистість учителя. Педагогічні концепції, технології, методикиІнтеграція, інтеграційні зв’язки. Особливості розвитку суспільства. Замовлення суспільства. Стандарти,програми,навчальна література
Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні. Має вирішувати ряд завдань. Це зокрема:підвищення рівня мотивації учнів;використання суб’єктивного досвіду набутого учнями;ефективне та творче застосування набутих знань та досвіду на практиці;формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;здійснення організаційної чіткості та оптимізації кожного уроку;підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;створення умов для інтенсифікації освітнього процесу;наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю за процесом навчання;формування моральних цінностей особистості;розвиток соціальних та комунікативних здібностей учнів;створення ситуації успіху.
Використання наочності під час уроку збільшує запам'ятовування матеріалу від 14 до 38%. Експеримент, проведений американськими дослідниками, показав, що використання візуальних засобів під час вивчення слів на 200 % поліпшує результати. Крім того, така презентація матеріалу забирає на 40 % менше часу, вона підсилює усну подачу матеріалу. Наочність варта не тільки сотень слів, а й утричі ефективніша за одні лише слова
Типологія уроків№Автор. Класифікація1 Ю. Зотов. Комбінований урок. Урок засвоєння нових знань. Урок закріплення нових знань, їх систематизації, формування умінь, навичок. Урок контролю та оцінювання знань учнів.2 В. Онищук. Урок засвоєння нового матеріалу. Урок засвоєння навичок і умінь. Урок використання знань, умінь, навичок. Урок узагальнення та систематизації. Урок контролю, корекції знань, умінь, навичок.3 М. Махмутов. Урок вивчення нового матеріалу. Урок удосконалення знань, умінь, навичок. Комбінований урок. Урок контролю та корекції знань, умінь, навичок.r
4І. Лернер, М. Скаткін,В. Краєвський. Урок, у якому наявні всі етапи засвоєння знань (комбінований). Урок, у якому випущені один або декілька етапів засвоєння знань.5 Ю. Конаржев-ський. Комбінований урок. Урок засвоєння нових знань. Урок закріплення вивченого матеріалу. Урок повторення. Урок узагальнення та систематизації навчального матеріалу. Урок перевірки та оцінки знань.6 О. Савченко. Урок вивчення нового матеріалу. Урок закріплення та застосування знань, умінь, навичок. Урок повторення та узагальнення знань, умінь. Урок перевірки та контролю результатів навчання. Комбінований урок.
Типи уроків за компетентностями:1. Урок формування компетентностей2. Урок розвитку компетентностей: А. Урок розвитку компетентностей (використання на уроці теоретичного матеріалу)Б. Урок розвитку компетентностей (Лабораторна, практична робота)3. Урок корекції основних компетентностей4. Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей5. Комбінований урок(урок перевірки раніше засвоєного матеріалу й засвоєння нових знань)6. Комбінований урок(Урок засвоєння знань, навичок і умінь, творче застосування їх на практиці в нестандартних умовах)
Алгоритм компетентнісного уроку. Вибір форм організації навчальної діяльностіРефлексія. Конкретизація мети. Визначення компетентностей. Вибір методів навчання. Поділ змісту уроку на навчальні ситуаціїМотивація навчадбної д-тіФормулювання цілей і очікуваних результатів. Алгоритм компентнісного уроку
Цікавість і її роль у навчальному процесі розглядається і вчителями, і вченими по-різному. М. А. Данилов, бачив у цікавості роль збудника школяра до навчання; М. І. Гамбург використання цікавості вважав спорідненістю підвищенні якості навчання. Г. І. Щукіної цікавість виступає важливим стимулом порушення безпосереднього інтересу до предмету
В навчальному процесі елементи цікавої фізики використовують при 1. Поясненні нового матеріалу;розв’язуванні задач (експериментальні задачі, поставлені в цікавій формі; нетрадиційна подача умови задачі; задачіпарадокси) Повторенні і узагальненні; Виконанні лабораторних робіт; В домашньому завданні.