Презентація з біології для учнів 8 класу "Умовні рефлекси" складена за матеріалами підручника В.Соболя та допоможе пояснити і проілюструвати питання: особливості та біологічну роль умовних рефлексів, набута поведінка людини
Установіть відповідність між найбільшими науковими відкриттями та їх авторами: Чому вчення І. П. Павлова про умовні рефлекси є також одним із найбільших досягнень науки?{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}А. Вчення про природний добір1. Дмитро Менделеєв. Б. Періодична система хімічних елементів2. Михайло Ломоносов. В. Загальна теорія відносності3. Чарльз Дарвін. Г. Закон збереження речовини4. Ісаак Ньютон. Д. Закон всесвітнього тяжіння5. Альберт Ейнштейн
Номер слайду 3
План. Особливості умовних рефлексів. Біологічна роль умовних рефлексів. Набута поведінка людини. Рефлекс Бабінського
Номер слайду 4
Особливості умовних рефлексів{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}І. П. Павлов звернув увагу на те, що вища нервова діяльність пов’язана не лише з упливом безумовних подразників, а й залежить від умов, що супроводжують ці подразнення; наприклад, у собаки слиновиділення починається не лише тоді, коли їжа потрапляє в рот, а й на вигляд та запах їжі. І. П. Павлов пояснив це явище, розробивши теорію умовних рефлексів. {3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}Іван Петрович Павлов (1849-1936)
Номер слайду 5
Особливості умовних рефлексів{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}умовні рефлекси виникають у відповідь на дію умовних подразників (попередньо байдужий подразник, що став сигнальним подразником для певної набутої реакції);ці реакції є набутими, тобто можуть виникати на основі безумовних та нижчих умовних рефлексів;умовні рефлекси є індивідуальними пристосувальними реакціями, що проявляються по-різному в різних особин виду;це тимчасові реакції, тобто постійно утворюються та зникають залежно від конкретних умов;
Номер слайду 6
Особливості умовних рефлексів{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}умовні рефлекси власних рефлекторних дуг не мають і тому здійснюються через функціональні тимчасові нервові зв’язки, що виникають між кірковими центрами життєвих функцій та центрами сенсорних систем, пов’язаних із дією умовного подразника;утворюються і здійснюються за участю вищих відділів ЦНС (кори й підкірки), у яких і відбувається утворення тимчасових нервових зв’язків;можуть об’єднуватися в складні ланцюги умовних рефлексів - динамічні стереотипи, які є фізіологічною основою умінь, навичок, звичок і способів діяльності
Номер слайду 7
Різноманітність умовних рефлексів{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}Група. Суть і приклади За проявом рефлекторної відповіді Вегетативні пов'язані з діяльністю внутрішніх органів (наприклад, дихальні рефлекси під час фізичного навантаження);Соматоруховіпов'язані з діяльністю скелетних м'язів (наприклад, рухові рефлекси під час бігу з перешкодами);Залежно від умовних подразників. Штучні виробляються на подразники, що не стосуються безумовного (наприклад, слиновидільний рефлекс на світло лампи);Натуральні виробляються на природні безумовні подразники (наприклад, рефлекс апетитного соковиділення на запах їжі)
Номер слайду 8
Біологічна роль умовних рефлексів{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}забезпечують пристосовуваність організмів до конкретних умов існування, а для людини - навчання й різноманітність інтелектуальної діяльності; забезпечують відповідь на безумовний подразник ще до початку його дії, тобто мають сигнальне значення; є основою для формування умовних рефлексів вищого порядку і ВНД людини
Номер слайду 9
Набута поведінка людини{3 B4 B98 B0-60 AC-42 C2-AFA5-B58 CD77 FA1 E5}сукупність складних набутих індивідуальних поведінкових реакцій, пов’язаних у своєму виникненні здебільшого із соціальними потребами та вищими емоціями
Номер слайду 10
Особливості набутої поведінки людини{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}1. Функціональною основою набутої поведінки людини є умовні рефлекси та динамічні стереотипи {BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}динамічний стереотип — складна система послідовних стабільних умовних рефлексів, що полегшує виконання багаторазово повторюваних дій; прикладом динамічних стереотипів є різноманітні рухові навички: ходьба, біг, плавання, катання на лижах, гра на музичних інструментах, уміння писати та ін.; ці системи умовних рефлексів є основою для навичок та звичок; динамічні стереотипи дають змогу людині виконувати певні дії без значного напруження нервових центрів кори великого мозку
Номер слайду 11
Особливості набутої поведінки людини{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}2. Провідну роль у виникненні проявів набутої поведінки відіграють соціальні потреби (іншими словами, вищі мотивації). {BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}провідними соціальними потребами для людини є ті, що необхідні для життя в суспільстві. Це потреби в безпеці, любові, визнанні, самоствердженні та ін.{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}3. Набута поведінка потребує попереднього научіння{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}научіння людини - це способи накопичення індивідуального досвіду; основними видами научіння є звикання, наслідування (соціальне научіння), закарбування, научіння шляхом спроб та помилок, осяяння, вироблення умовних рефлексів тощо;вищою формою научіння в людини є пізнавальне (когнітивне) научіння, що робить можливим прогнозування результатів дій. Це складний спосіб пізнання, що вимагає високого розвитку аналітико-синтетичної діяльності мозку
Номер слайду 12
Особливості набутої поведінки людини{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}4. Набута поведінка індивідуальна, тобто має набуті реакції, що є різними в усіх представників виду5. Набуті реакції формуються в процесі індивідуального розвитку залежно від досвіду людини{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}розрізняють минулий культурний досвід людини, накопичений попередніми поколіннями, та індивідуальний досвід, набутий упродовж життя; культура - це сукупність усіх матеріальних і духовних цінностей, створених упродовж історії людства;у формуванні досвіду велику роль відіграє навчання (учіння) - специфічна форма індивідуальної активності, спрямованої на засвоєння знань, умінь, навичок та способів діяльності
Номер слайду 13
Особливості набутої поведінки людини{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}6. Основні центри, що контролюють виникнення проявів набутої поведінки, розташовані в корі та підкірці півкуль великого мозкуструктури беруть участь у регуляції умовно-рефлекторної діяльності організму та вищих емоцій, що виникають за наявності певного рівня інтелекту та є продуктом соціального впливу; це моральні, інтелектуальні, практичні й естетичні почуття
Номер слайду 14
Особливості набутої поведінки людини{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}7. Основною відмінністю набутої поведінки людини від умовно-рефлекторної діяльності тварин є наявність проявів розумової діяльності, що формується в суспільстві за участю праці, мови й абстрактного мисленняпродуктом мислення є свідомість, що забезпечує особливе відображення людиною навколишнього світу, себе та інших людей у ньому; завдяки свідомості людина пристосовується до умов життя в суспільстві.
Номер слайду 15
Висновки. Умовні рефлекси - це набуті індивідуальні реакції на дію подразників, що дають змогу людині пристосуватися до змінних умов середовища. Набута поведінка людини має виражений соціальний характер, складається з умовних рефлексів та динамічних стереотипів, проявляється комплексом розумових дій та забезпечує соціальну пристосовуваність до змінних умов середовища життя
Номер слайду 16
Домашнє завдання. Опрацювати §50;стор. 221-222 (виконати завдання «Навчаємось пізнавати» письмово, відповідати на питання усно) Переглядати презентацію на сайті «Дистанційне навчання»
Номер слайду 17
Діти МаугліВ історії зафіксовано чимало випадків, коли діти виростали поза соціуму, виховані тваринами. Якщо з малого віку дитина позбавлена соціального впливу і спілкування, вона більше не здатна сформуватися в повноцінну людину. Дитина переймає звички і навички тварин, пересувається рачки, спілкується за допомогою звуків, які видають тварини, і не здатна соціалізуватися. Звичайно, порушується розвиток. Такі діти не можуть навчитися говорити, ходити на двох ногах і користуватися столовими приладами. Їм не вдається соціалізуватись. Навіть, якщо на самоті діти провели небагато часу, психологи кажуть, що така ситуація трагічно позначається на психіці і розвитку дітей, і що прогнози на подальше життя можуть бути дуже невтішними.