Формувальне-Неформальне. Формувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і “для навчання” (англ. – “assessment for learning“). Для успішного застосування формувального оцінювання навчальний процес має бути організований у такий спосіб, щоби спонукати кожного учня бути активним його учасником, а не пасивним “отримувачем” знань і оцінок. Має бути створена така атмосфера навчання, за якої учні не бояться “йти на ризик” – ставити запитання, робити помилки й показувати, чого вони ще не вміють або не знають“Формувальне” (англ. – “formative“) – має на меті формування (або форматування) навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень.
Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання можна представити у вигляді такої послідовності дій. Певні елементи формувального оцінювання3. Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання2. Створення ефективного зворотного зв'язку.4. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання. Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.1. Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей5. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія). Формувальне оцінювання вимагає системності
Техніки формувального оцінювання Техніка «Перевірка помилковості розуміння» або « Завдання пастки» Педагог навмисно дає учням типові помилкові поняття або передбачувані помилкові судження, а потім просить учнів висловити свою згоду або незгоду зі сказаним і пояснити свою точку зору. Техніка «Формувальне опитування» Це форма перевірки знань учнів, коли педагог задає додаткові уточнюючі питання, що дозволяють дитині проаналізувати, узагальнити, зробити висновки з пройденого матеріалу. Наприклад: Як _________ схожі або відрізняються від ________?Що неправильно в ___________________________________?Який висновок ти можеш зробити _______________?Що ти пропонуєш зробити ___________________?Які критерії ти б використовував для оцінки ___________________________________? і т.
Техніки формувального оцінювання Техніка «Мовні зразки (підказки)»Допомагають будувати відповідь. Наприклад: Основною ідеєю (принципом, процесом) є _____________, тому що___________ Техніка «Світлофор»Техніка «Дві зірки й побажання»(взаємооцінювання)Застосовується для оцінювання творчих робіт учнів, проектів. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання»Техніка «Знаю! Вмію! Аналізую!Досліджую!»
Створення самоосвітньої програми « Юний біолог»Девіз самоосвітньої програми : «Хочеш бути розумним-навчися розумно запитувати,-уважно слухати,-спокійно відповідати та замовкати, якщо сказати більше нічого» Дж. Пол Гілфрод. Самооцінювання передбачає не лише оцінювання учнем власної роботи, але й визначення проблем і способів їх вирішення. Взаємооцінювання, однак без надмірного захоплення цією формою. Використання освітніх платформ з використанням ІКТПортфоліо-папка досягнень. Створення інтелект-карти( систематизація знань у вигляді опорної схеми, створення термінологічних питань, виявлення опорних термінів теми, розділу…)
Креативні техніки формувального оцінюванняІлюстрація / Ескіз / Скетч / Комікс / Скрайбінг. Використання візуальних зображень для встановлення зав’язків та їх пояснення. Реклама / Памфлет / Мультимедійний плакат / Інфографіка. Панельна дискусія. Учні обирають певну роль (як варіант, їм присвоюється роль учителем, не беручи до уваги їхню власну думку). Діти мають аргументувати обрану або присвоєну позицію, а потім обговорити її під час панельної дискусії. Також обговорення може відбуватися у форматі дебатів.
ЦІННІСТЬ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯФормувальне оцінювання сприяє розвитку в учнів метакогнітивних навичок, тобто вміння планувати, регулювати, аналізувати власну навчальну діяльність, визначати причини труднощів та можливі шляхи їхнього подолання, що, зі свого боку, розвиває внутрішню мотивацію. Концентрація уваги на процесі та цілях навчання, орієнтація на результат, застосування технік самооцінювання і взаємооцінювання. Підвищується мотивація, розвиток вміння вчитися та досягнення кращих результатів навчання