Біологія 8 клас
Тема. Запліднення. Вагітність
Цілі:
Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Формування предметних компетентностей: продовжити формувати знання учнів про зміни в організмі жінки під час вагітності та пологів; ознайомити із термінами вагітності та процесом народжування дитини; розвивати уміння порівнювати зміни в організмі жінки та появи нового життя; уміння спостерігати за організмом вагітної жінки (мами, сестри, знайомої), уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до жінки – як носія нового життя та етичне ставлення до вагітної жінки в загальному.
Обладнання й матеріали: роздатковий матеріал, таблиці, відео, мультимедійне обладнання
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.
Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.
Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт. А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.
Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.
Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.
І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:
-Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш, не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.
Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив першик крок...
Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...
Це просто казка, казка, яку можливо колись ви будете розповідати вже дорослим своїм дітям, коли вони проситимуть розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?
Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Ембріональний розвиток
Момент зачаття. Дві гамети зливаються: після цього 15 хвилин майбутня людина – одноклітинний організм, як амеба. Через 15 хвилин організм уже складається з 4 клітин і дуже нагадує маленьку водорость – гліконапсу. Коли дроблення закінчується, зародок нагадує колоніальний вольвокс. На стадії утворення двох шарів клітин зародок – зовсім як гідра. Але гідра після цього народжується, а зародок людини продовжує розвиток. У нього закладається мезодерма, хорда, нервова трубка… На п’ятому тижні закладаються зябра, три мозкових міхури. Серце спочатку – розширення кровоносної трубки, потім воно розподіляється на дві половини, потім верхня ділиться ще на дві частини, і тільки врешті-решт серце складається з 4-ох камер…. А що буде далі?
Як же розвивається плід?
Уже на третьому тижні зароджується нервова система і починає працювати серце. Розпочинається період зародження всіх внутрішніх органів – легенів, шлунка, підшлункової, ендокринних залоз, а також з’являються зачатки очей і вух. Це називається другим критичним періодом ембріонального розвитку.
П’ятий тиждень розвитку характеризується швидким розвитком головного мозку, бронхів та легень, зароджуються нирки, пряма кишка, сечовий міхур. Довжина зародка – 6 мм.
На шостому тижні формується обличчя і пальці рук, починається утворення зовнішнього вуха і очного яблука. Формуються статеві органи.
На сьомому тижні формуються верхні і нижні кінцівки і через деякий час зародок починає ними рухати. Довжина зародка – 2 см.
У 9 тижнів зародок повною мірою стає маленькою людиною. Він смокче пальчик, відчуває біль. Його розміри – 6 см.
В 11-12 тижнів дитина реагує на світло, тепло, шум, дотик. Довжина – 8 см. Всі органи починають функціонувати. Після цього основне завдання – рости і набрати вагу.
На 7 місяці розвитку у плода встановлюється ритм сну і бадьорості. Наприкінці 7-го і на початку 8-го дитина починає бачити і чути.
На 9 місяці відбувається підготовка до народження. Зазвичай ембріональний період триває 280 днів і після цього дитина може жити поза організмом матері, звичайно, з її допомогою.
Місяці |
Характеристика |
Розміри, см |
Маса, г |
1 - й |
|
|
|
2 - й |
|
|
|
V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі
Розгляд і порівняння невагітної та вагітної жінок.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
VІІ. Рефлексія
VIІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати § 61, відповісти на запитання, виписати терміни в словник;
2) Скласти пам’ятку «Майбутній мамі».