Конкуренція – це суперництво, змагання. Між ким? – між виробниками однотипних товарів, послуг. За що? – за залучення якомога більшої кількості покупців. Для чого? – для отримання максимального прибутку.
Номер слайду 3
Конкуренція Цінова Нецінова Зниження цін на товари та послуги у порівнянні з суперниками. Інші (нецінові) міри залучення покупців.
Номер слайду 4
Ознаки, за якими класифікують ринкові структури кількість покупців та продавців; тип товару (однорідний, диференційований); доступність інформації для всіх учасників ринку про ціни всіх продавців та їх зміни; наявність вхідних бар'єрів для вступу в галузь (юридичні, чи економічні); ступінь впливу продавців (покупців) на ціну товару.
Досконала конкуренція- ринок з безліччю рівноправних продавців, що пропонують однорідну продукцію, де відсутні вхідні бар'єри в галузь і продавець практично не впливає на ринкову ціну.
Номер слайду 7
Монополістична конкуренція – ринок з безліччю виробників, що пропонують схожі, але не однакові (диференційовані) товари і послуги.
Номер слайду 8
Олігополія – ринок, де панує кілька великих фірм, вхід в галузь для суперників вкрай утруднений. При олігополії можлива цінова змова або орієнтування на ціни лідера.
Номер слайду 9
Монополія - ринок де є тільки один виробник, який повністю контролює обсяг виробництва і дуже сильно впливає на ціну. Монополія -головний ворог конкуренції.
Номер слайду 10
У країні з ринковою економікою з монополізмом ведеться боротьба на державному рівні. Однак, є сфери, де монополія просто необхідна: виробництво атомних бомб, емісія грошових знаків, електричні і теплові мережі та ін. Подібні підприємства відносять до природної (державної, легальної) монополії.
Номер слайду 11
Природні монополії - це монополії, що дозволені державою. До них відносяться: комунальні служби, залізні дороги, телефонні компанії, постачальники газу, електрики. Конкуренція серед них може тольки зашкодити суспільству. Вони підлягають громадському регулюванню. Зокрема, ціни або тарифи на їхню продукцію дуже часто визначаються федеральними або регіональними держ.службами, відомствами.
Номер слайду 12
Монопсонія - монополія покупця
Номер слайду 13
Экономічні бар’єри для конкурентного ринку низькі витрати виробництва за рахунок збільшення масштабу виробництва; закритий доступ до матеріальних ресурсів та інших факторів в силу відсутності їх на вільному ринку; реклама.
Номер слайду 14
Юридичні бар’єри (нездоланні, бо пов'язані з кримінальним покаранням) Виробництво товару захищено патентом, авторським правом, ліцензією, товарним знаком. Виключне право займатися даним видом діяльності (виробництво алкогольних напоїв, тютюну, монополія зовнішньої торгівлі). Державна реєстрація окремих видів діяльності.
Номер слайду 15
Словник Ліцензія – офіційний дозвіл на право займатися певним видом діяльності (наприклад, дозвіл на експорт, імпорт). Видається органами державного управління. Як правило, вона є платною. Патент – документ, що видається на певний термін компетентним органом, засвідчує якесь право. Він дає патентовласнику виключне право виробляти, використовувати, і продавати його винахід протягом терміну дії патенту. Товарний знак - товарна марка (символ, рисунок) або її частина, забезпечена правовим захистом. Авторське право – виключне право розпоряджатися продажем і розмноженням (тиражуванням) своїх витворів.