Презентація з громадянської освіти на тему:"Соціокультурна багатоманітність" для учнів 10 класу.Розкриває питання: у чому проявляється характер полікультурного суспільства? Містить 17 слайдів.
Соціокультурна багатоманітність. У чому проявляється характерполікультурного суспільства
Номер слайду 2
Суспільство та соціальна взаємодія. Соціальна взаємодія є невід’ємним аспектом життя кожної людини. Адже існування людини поза суспільством, а суспільства без людей — неможливе. З огляду на це, кожна особистість є одночасно і «продуктом» суспільства, і його «творцем». Термін «суспільство» є багатогранним і має низку значень та характеристик. Як і будь-яка складна категорія, суспільство має певні рівні, тобто підсистеми. Серед таких — економічна, політична, духовна, культурна, освітня складові. Часто термін «суспільство» замінюють запозиченим із латинської мови словом «соціум», яке має аналогічне значення.
Номер слайду 3
спільна територія, на якій проживають та взаємодіють члени суспільства; рівень культурного розвитку, система норм і цінностей, які лежать в основі взаємозв’язків між людьми;здатність відтворювати та підтримувати міцні внутрішні зв’язки;сталість існування протягом тривалого часу. Характерними ознаками суспільства є:
Номер слайду 4
Важливим аспектом суспільства є соціальні взаємини його членів. Адже у повсякденному житті ми перебуваємо у постійній взаємодії: наприклад, спілкуємося з друзями чи вчителями, здійснюємо покупки, навчаємося у школі, відвідуємо громадські місця.
Номер слайду 5
У чому проявляється характер полікультурного суспільства. Сучасність характеризується інтенсивними цивілізаційними процесами, серед яких: глобалізація, масові міграції, стрімкий розвиток інформаційних технологій, соціальна мобільність та ін. Це впливає на посилення культурного розмаїття різних суспільств. Поруч з нами можуть жити представники інших етносів, релігій тощо. Історія свідчить, що успішний і гармонійний розвиток будь-якого суспільства можливий лише за умови мирного співіснування різних спільнот, незалежно від їхніх культурних відмінностей чи рівня економічного розвитку.
Номер слайду 6
Світ як на долоні Якщо умовно зменшити масштаб всього людства до розмірів населеного пункту, що налічує сто мешканців, з урахуванням усіх пропорційних співвідношень, то воно матиме такий вигляд: 60 азійців, 12 європейців, 5 північних американців (США й Канада), 8 латиноамериканців, 14 африканців, 1 житель Океанії. 49 з них будуть жінками, 51 — чоловіками. 82 будуть не білими, 33 будуть християнами, а 67 сповідуватимуть інші релігійні погляди. Окрім того:
Номер слайду 7
5 людей володітимуть 32 % всього світового багатства;у 80-ти не буде достатніх житлових умов;25 людей будуть жити на 1 долар на день;50 будуть голодувати, а 1 людина буде помирати від голоду;у 33-х людей не буде доступу до чистої питної води;у 24-х людей не буде електрики
Номер слайду 8
67 будуть неграмотними;1 людина матиме вищу освіту1 буде ВІЛ-інфікованим;1 помре і 2 народяться (до 2025 р. населення села досягне 133 людей);лише 7 людей матимуть доступ до Інтернету;10 будуть залежними від алкоголю (4 жінки й 6 чоловіків).
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Які характеристики з перелічених вище будуть стосуватися вас? Кого б ви хотіли бачити (не бачити) своїми сусідами / сусідками? Чому?Хто б очікував від вас прихильного ставлення чи допомоги?Чи потребували б ви прихильного ставлення до себе від інших? У чомусаме?Уявіть себе мешканцем описаного вище населеного пункту
Номер слайду 11
Якщо сьогодні вранці ти прокинувся здоровим, ти — щасливіший, ніж 1 мільйон людей, які не доживуть до наступного тижня. Якщо ти ніколи не переживав війну, самотність тюремного ув’язнення, агонію тортур чи голод, ти щасливіший, ніж 500 мільйонів людей у цьому світі. Якщо ти можеш піти до церкви, костелу, мечеті чи синагоги без страху чи загрози ув’язнення і смерті, ти щасливіший, ніж 3 мільярди людей у світі. Якщо у твоєму холодильнику є їжа, ти одягнутий і взутий, у тебе є дах над головою та постіль, ти багатший за 75 % людей у цьому світі. Якщо ти є власником рахунку у банку, маєш гроші в гаманці та у скарбничці, ти належиш до 8 % забезпечених людей у цьому світі. Якщо ти читаєш цей текст, ти щасливий двічі, бо хтось дбає про тебе і ти не належиш до тих 2-х мільярдів людей на планеті, які не вміють читати.
Номер слайду 12
Поруч із нами проживає багато людей, різних за етнічним походженням, соціальним статусом, статтю і віком, мовою, віросповіданням. Ми були і є різними, проте усіх нас об’єднує одна земля, її історія, а також відповідальність за спільне майбутнє України. З огляду на це для всіх нас важливо акцентувати увагу на спільному, на тому, що об’єднує усіх нас, незалежно від етнічної, релігійної чи іншої приналежності. Такими спільними категоріями є загальнолюдські цінності, а саме: повага до прав людини, взаєморозуміння, солідарність, свобода, громадянська відповідальність та ін. Разом на одній землі. Україна багатокультурна
Номер слайду 13
Коли жили ці люди? Завдяки чому вони стали відомими? Якою була етнічна ідентичність перелічених осіб? Чи можна назвати їхвеликими українцями? Який внесок зробили ці люди у розвиток української культури, науки,техніки, спорту та інших сфер суспільного життя?Яких представників інших культур, що жили і творили в Україні,вашому населеному пункті, регіоні, ви ще знаєте? Доповніть список. Відомі українціОзнайомтеся з нижченаведеним переліком відомих в Україні людей,представників різних культур. Пошукайте в Інтернеті, підручниках, довідкових виданнях інформацію про них. Дайте відповіді на запитання.
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Україна є багатокультурною державою. Упродовж століть на теренах нинішньої України мешкали різні народи, які у непростій взаємодії під час різних історичних періодів, через конфлікти та компроміси, у співпраці чи протистоянні створили унікальну палітру її нинішнього соціокультурного простору. Джерело 1 Появу Змійових валів пов’язують із потребами захисту порубіжжя Київської Русі від печенігів, а згодом — від половців. Та понад столітнє сусідство русичів із печенігами не зводилося до самої лише конфронтації. Наприклад, у 943–944 рр. князь Ігор, ідучи походом на Візантію, вів зі собою печенізький загін, а в самому Києві в другій половині Х ст. вже мешкали вихідці з Печенігії. Наталя Яковенко «Нариси історії середньовічної України»Джерело 2 На початку XV ст. більшу частину населення в місті Львові становили німці,про що свідчить переважання німецьких імен та прізвищ у податкових реєстрах.<...> За даними фінансових книг другої чверті XVI ст., етнічне обличчя Львовавизначали п’ять національних груп: поляки (38 %), українці (24 %), німці (8 %),євреї (8 %) та вірмени (7 %). Капраль М. Демографія Львова XV — першої половини XVI ст. // Львів. Історичні нариси. Львів, 1996 Про які періоди в історії України йде мова? Яка ідея об’єднує ці джерела?
Номер слайду 16
Джерело 3 Навіть незважаючи на те, що вона (Одеса) знаходилася в Росії і за мого часубула русифікована мовно, Одеса насправді не була російським містом. Вона небула і єврейським містом, хоч євреї й були, очевидно, найбільшою етнічноюспільнотою, особливо, якщо зважити на те, що половина так званих росіян насправді були українцями, тобто людьми, що відрізнялися від росіян як американці від англійців або англійці від ірландців. Спогади Володимира Жаботинського, відомого єврейського громадсько-політичногодіяча, про Одесу початку ХХ ст. (Герлігі П. Одеса. Історія міста, 1794–1914. Київ : Критика,1999). Джерело 4 Український вірменин Сергій Нігоян у 2014 р. став символом боротьби заукраїнську свободу й демократію.«У нашому класі він був єдиним вірменином, але й найбільшим українцему класі…» — пригадували його однокласники. Напередодні загибелі на вулиціГрушевського, 20-річний Сергій Нігоян продекламував уривок з поеми «Кавказ»видатного українця Тараса Шевченка: «Борітеся — поборете, вам Бог помагає!»Джерело: http://n-v.com.ua/virmenin-yakij-narodivsya-v-ukra%D1%97ni-za-ne%D1%97-u-den-zluki-i-zaginuv-vichna-pamyat-geroyam-ukra%D1%97ni/Про які періоди в історії України йде мова? Яка ідея об’єднує ці джерела?
Номер слайду 17
Дякую за увагу. Презентацію підготувала Гірна У.Є. Список використаної літератури1)Громадянська освіта. 3 D Демократії: думаємо, дбаємо, діємо : методичний посібник до курсу громадянської освіти для 10-го класу закладів загальної середньої освіти : в 7-ми частинах / П. Вербицька, О. Волошенюк, Г. Горленко та ін. ; за ред. П. Кендзьора. — Львів : ВД «Панорама», 2018. 2)Матеріали із загальнодоступної вільної багатомовної онлайн-енциклопедії-Вікіпедії.3)Фото, плакати,карикатури з всесвітної системи сполучених комп'ютерних мереж інтернет, що заходяться у вільному доступі.