Основи здоров’я 8 клас Тема “Соціальні аспекти статевого дозрівання”Спілкування хлопців і дівчат. Принципи рівноправного і ненасильницького спілкування. Право на фізичну недоторканість і приватність. Неприпустимість небажаних дотиків, образливих натяків та сексуальних домагань. Практичне заняття. Відпрацювання правил рівноправного та ненасильницького спілкування (створення пам’ятки)Підготувала вчитель основ здоров’я Першолиманського НВК Шуть Тетяна Володимирівна
Мета уроку. Розширити уявлення учнів про соціальні аспекти статевого дозрівання, почуття дружби, приязні, кохання. Ознайомити з принципами рівноправного і ненасильницького спілкування між статями. Розвивати вміння працювати в команді, навички активного діалогу між учасниками навчально- виховного процесу. Виховувати почуття поваги до осіб протилежної статі.
«Диспут»Хто з вас вважає, що знання про соціальні аспекти статевого дозрівання, спілкування хлопців і дівчат у підлітковому віці є неважливими для сучасної людини? Аргументуйте свою позицію.«Шкала актуальності»Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5 – бальною шкалою: 0 – эзовсім не важлива, ..., 5 – саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.
Соціальні аспекти статевого дозрівання. Зміни в організмі у підлітковий період зачіпають не тільки статеву функцію, а й впливають на фізичний і психічний розвиток. У період статевого дозрівання виникають певні зміни в стосунках між підлітками: з’являється інтерес до протилежної статі, прагнення сподобатися одне одному. Підлітки починають дружити, разом проводити вільний час, слухати музику, ходити в кіно тощо. Проводячи разом дозвілля, більше дізнаються одне про одного. Хлопець чи дівчина відчуває симпатію до когось одного протилежної статі. Якщо ця симпатія взаємна, молоді люди мають схожі погляди та інтереси, між ними виникає емоційна близькість, яка з часом може перерости в глибоке й прекрасне почуття — кохання. Дівчата починають розуміти, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат. З досягненням біологічної і соціальної зрілості закохані можуть створити родину. Диспут «Спілкування хлопців і дівчат»Порівняйте спілкування хлопців і дівчат у різні вікові періоди. Чим вирізняється цей процес у підлітковому віці?
Рівноправне спілкування. У спілкуванні з дорослими підліток завжди перебуває в позиції молодшого, певною мірою підкореного, а за таких умов не всі морально-етичні норми можуть бути ним засвоєні та апробовані. І лише в стосунках з ровесниками він рівноправний, виконуючи ролі організатора та виконавця, приятеля і суперника, друга, що зберігає чиюсь таємницю і довіряє свою іншим. Спілкування в підлітковому віці ґрунтується на висловленні почуттів дружби, приязні, кохання. Якщо люди відчувають потребу у спілкуванні й сумують, коли змушені розлучатися на певний час, можна говорити про те, що між ними склалися здорові (рівноправні стосунки). Нерівноправні (нездорові) стосунки характеризуються підозрами, егоїзмом, бажанням контролювати і підкорювати. Якщо прагнете мати рівноправні стосунки з батьками, друзями чи коханою людиною, ви повинні пам’ятати золоте правило моральності — «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставился до тебе». Принцип рівноправного спілкування можна описати за допомогою формули трьох «К»:
Притча про картоплини Один чоловік прийшов до старця і попросив: — Ти такий мудрий. Ти завжди в гарному настрої, ніколи не злишся. Допоможи і мені бути таким. Старець погодився і попросив чоловіка принести картоплю і прозорий пакунок. — Якщо ти на кого-небудь розлютився чи затаїв образу, — сказав учитель, — то візьми картоплину. Напиши на ній ім'я людини, з якою стався конфлікт, і поклади цю картоплину в пакунок. — І це все? — здивовано запитав чоловік. — Ні, — відповів старець. — Ти повинен завжди цей пакунок носити із собою. І щоразу, коли на кого-небудь образишся, додавати до нього картоплю. Чоловік погодився. Минув якийсь час. Його пакунок поповнився багатьма картоплинами і став досить важким. Його дуже незручно було завжди носити із собою. До того ж, та картопля, що він поклав на самому початку, почала псуватися. Вона покрилася слизьким гидким нальотом, деякі картоплини проросли. Тоді чоловік прийшов до старця і сказав: — Це вже неможливо носити із собою. По-перше, пакунок занадто важкий, а, по-друге, картопля зіпсувалася. Запропонуй щось інше. Але старець відповів: — Те саме відбувається і в людей у душі. Просто ми це одразу не помічаємо. Вчинки перетворюються на звички, звички — на характер, який народжує смердючі вади. Я дав тобі можливість поспостерігати весь цей процес ізбоку. Щоразу, коли ти вирішиш образитися або, навпаки, образити когось, подумай, чи потрібен тобі цей вантаж... Висновок. У стосунках слід дотримуватися принципів толерантності, рівноправного спілкування.
Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Воскова фігура» Сядьте у зручній позі. Заплющте очі. Дихайте спокійно, глибоко. Ви прийшли на виставку воскових фігур, повільно рухаєтесь від одного експонату до іншого. Зупиніться біля одного з них. Це — ваша копія, а точніше, це ви. Дуже цікаво на якийсь час стати восковою фігурою. Ваші ноги торкаються підлоги. Підлога дуже тепла, вона стає дедалі теплішою. Ваші ступні відчувають тепло, і віск починає танути... Ви навіть бачите, як краплини воску стікають з ваших ніг... Вам приємно. Тепло підіймається вище, і поступово починає танути все тіло... Останні краплини падають із пальців рук. Ви відчуваєте приємне розслаблення, спокій, упевненість у собі. Але що це? Ноги. Ваші ноги у воді. Вона дедалі прибуває. Прохолодна, від неї йде свіжість і бадьорість. Вона підіймається дедалі вище. З кожним видихом відчуваємо, як вона піднімається знизу вгору — від ніг до голови. Ваше тіло занурюється у воду. Ви легко відштовхуєтесь і пливете до берега. З кожним рухом відчуваєте приплив сил і заряд бадьорості. Це цілюще відчуття свіжості. Почніть зворотний відлік від 10 до 0. Закінчивши рахувати, ви пливете до берега. Усміхніться: ось берег — виходьте.
Неприпустимість небажаних дотиків, образливих натяків та сексуальних домагань. На жаль, ми живемо у світі, де існує таке явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Постійно відбуваються війни, напади на людей, приниження та дискримінація. І ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ми повинні задуматись, що це порушення наших прав, приниження честі та гідності людини. І коли насильство чиниться поруч з нами, у нас в домі, школі, на вулиці, не будьте байдужими, зупиніть його. Навчіться протидіяти, або хоча б не провокувати його своєю поведінкою або вчинками.
Вправа «Мозковий штурм». Що таке насильство?Які його прояви?Робота в групах. Пропоную учасникам поділитися на дві групи, розрахувавшись на день та ніч. Кожна із груп отримує завдання у конвертах. Група 1. Скласти правила, які зможуть запобігти небажаним дотикам. Група 2. Скласти правила, які допоможуть образливим натякам. Групи озвучують результати своєї праці.
Сексуальні домагання- небажані пропозиції сексуального характеру. Уміння протистояти - важливий крок у розбудові рівноправних стосунків з протилежною статтю. Іноді такі домагання є ознакою готовності до насилля. Щоб не стати жертвою злочину, потрібноуміти протидіяти, уміти і відмовлятися. Однак той, хто робить такі пропозиції, не завжди припинить одразу домагання, він буде старатися використати різні методи впливу. Давайте їх пригадаємо. Вправа «Маніпуляції»Учасники стають у коло. Двоє учнів є «злочинцями». Використовуючи усі прийоми впливу, вони повинні потравити у середину кола. Гра триває, поки хоча б один із «злочинців» не проникне в коло або, якщо цього не сталося, через 2—3 хвилини просто зупиніть гру.
Отже, лише особисто від вас залежить, чи проявиться віктимна поведінка у ваших діях. Тільки вам вирішувати, як, де і з ким проводити час, але ви повинні завжди думати на три кроки уперед про те, які наслідки можуть бути, та намагатися не дати жодного шансу тим, хто шукає собі жертву як в психологічному, так і у фізичному аспектах.
Практичне завдання. Відпрацювання правил рівноправного та ненасильницького спілкування (створення пам’ятки) Мета: відпрацювати навички рівноправного та ненасильницького спілкування. Порядок виконання роботи І. Прочитайте інформацію до вправи. Ненасильницьке спілкування (або спілкування співпереживання, або спілкування співпраці) — це процес або метод спілкування, розроблений американським психологом доктором Маршалом Розенбергом на початку 1960-х років. Цей метод допомагає людині навчитися висловлювати свою думку, почути й зрозуміти іншого. Принцип ненасильницького спілкування простий — людей навчають об’єктивно описувати ситуацію й висловлювати почуття щодо неї, а також формулювати бажаний результат спілкування та передбачати реакцію партнера. У моделі ненасильницького спілкування чотири ступені: опис, почуття, потреби, прохання. 1) Опишіть ситуацію об’єктивно, утримуючись від особистих суджень. 2) Відчуйте й висловте свої емоції, що є основою конфлікту. 3) З’ясуйте і сформулюйте, чого ви хочете від спілкування. 4) Сформулюйте свої бажання у вигляді конкретного прохання. Ненасильницьке спілкування ґрунтується на емпатії, умінні психологічно стати на бік іншої людини. Ви можете навчитися усвідомлювати свої власні почуття й потреби, а потім ототожнювати себе з іншою людиною, що допоможе вам краще зрозуміти її. Ненасильницьке спілкування спрямоване на усвідомлення власного досвіду, сприйняття іншого з глибоким співпереживанням та вираження самого себе. Цей метод є корисним для вирішення конфліктів, встановлення контакту та порозуміння з іншими людьми.
Правила ненасильницького спілкування:• безоціночні спостереження; • усвідомлення своїх почуттів;• усвідомлення почуттів співрозмовника; • визначення потреб, пов’язаних із цими почуттями; • висловлювання конкретних прохань. Треба спілкуватися так, щоб співрозмовник зміг нас почути і зрозуміти, а ми змогли почути і зрозуміти співрозмовника.
ІІ. Проаналізуйте таблицю, де розглянуто дві моделі спілкування {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Модель 1: Агресивна поведінка Модель 2: Доброзичливість Негативне світосприйняття та прогнозування майбутнього Позитивне світосприйняття та прогнозування майбутнього Опір, захист, оцінювання Налаштованість на контакт Маніпуляція Задоволення своїх потреб та оточення Домінування Чуйність, емпатія Нав’язування своєї позиції Розуміння себе і бажання зрозуміти іншого Негативна інтерпретація фактів Безоціночне сприйняття фактів Автоматичне реагування на ситуацію Співчутливий аналіз ситуації
ІІІ. Дайте відповіді на запитання Чи траплялися вам такі моделі спілкування? Наведіть приклади. Яку модель ви найчастіше використовуєте? Як, на вашу думку, яка модель є більш ефективною? Чому?Яка модель більш придатна для встановлення довготривалих стосунків? Чи потрібно опанувати навички ефективного спілкування? Поясніть свою думку. ІV. Створіть пам’ятку «Правила рівноправного й ненасильницького спілкування». Презентуйте її класу. V. Зробіть висновки щодо необхідності формування навичок рівноправного й ненасильницького спілкування.
Рефлексія «СМС» Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного уроку. Учитель звертається із пропозицією скласти йому СМС-повідомлення із 13 слів, яке б містило відповіді на такі запитання: Що ви думаєте про сьогоднішній урок?Що було для вас важливим?Чого ви навчилися?Що вам сподобалося?Що не вдалося з’ясувати? Далі він збирає записи, прикріплює їх на плакат «СМС» і зачитує. Учасники, прослухавши всі повідомлення, обирають те з них, яке їм найбільше сподобалось.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Обов’язкове:- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 16, с. 81-83) Додаткові (на вибір, за бажанням):- підготувати інформаційне повідомлення «Спілкування хлопців і дівчат у підлітковому віці», опрацювавши додаткові інформаційні джерела;- скласти постер «Підлітки і спілкування за принципом рівноправності».
Список використаних джерел. Бойченко Т.Є., Василашко І. П. та ін. Основи здоров’я: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2016. – 144 с. Жадан О. М. Основи здоров’я.7 клас. – Х.: Вид. група “Основа”, 2015. – 98 с. – (Серія “Мій конспект”)Садкіна В.І. 101 педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група “Основа”, 2008. – 208 с. – (Серія “Золота педагогічна колекція”)http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9-klas 2017.htmlnarodna –osvita.com.uasamorozvytok.snfo.uasubjekt.com.uapsycheja.infollt.multycourse.com.uavidomosti.ua.com