Презентація до теми "Уживання числівників з іменниками"
Містить цікаві завдання для учнів 6-го класу, завдання різнорівневі з урахуванням здібностей учнів.
Розбір числівника як частини мови Послідовність розбору Частина мови. Початкова форма (називний відмінок). Група за значенням (кількісний, порядковий). Розряд за значенням (для кількісних: ціле число, дробовий, збірний). Група за будовою (простий, складний, складений). Відмінок. Рід, число (якщо є). Синтаксична роль. Зразок письмового розбору Три - числ., п. ф. три, кільк., ціл., прост., Н. в., підмет. Три години я простояв під дощем.Із двома найкращими друзями ми ходили в кіно. Я забула про твій дванадцятий день народження. Я випила півтори склянки молока.
Із числівниками два, три, чотири в називному відмінку іменники вживаємо в називному відмінку множини (два метри, три місяці)Із числівниками п’ять і більше в називному відмінку іменники вживаємо в родовому відмінку множини (п’ять метрів, десять місяців). У непрямих відмінках іменник уживаємо в тому самому відмінку, що й числівник (семи учнів, сімом учням, сімома учнями) Із числівниками тисяча, мільйон, мільярд іменники незмінно вживаємо в родовому відмінку (тисяча тонн, тисячею тонн, тисячі тонн)При дробових числівниках, які означають кількість частин одного предмета, іменники вживаємо тільки в родовому відмінку однини (півтора гектара, дві треті кілограма, двом третім кілограма)Якщо до складу числівника входять слова з половиною, із чвертю, то іменник пов’язуємо із цілим числом. НАПРИКЛАД: два з половиною кілограмиІменники при складених числівниках вживаємо в тому відмінку, якого вимагає останнє слово: двадцять три дні, двадцять п’ять днів.
Розкрийте дужки, ставлячи іменник у потрібній формі. Обґрунтуйте вибір форми. Два (комп’ютер), три (місяць), чотири (урок), півтора (зошит), півтори (зміна), два (кролик), шість (кролик), три (апельсин), дві п’яті (метр), два з половиною (кілограм), сорок з половиною (процент), п’ять десятих (відсоток), півтора (місяць), півтора (рік), двадцять чотири (трактор), чотири (планшет), три (сантиметр), два (коктейль), чотири (учень).
Запишіть послідовно, розкриваючи дужки, словосполучення у дві колонки: 1) у яких іменники вживаємо в називному відмінку; 2) у яких іменники вживаємо в родовому відмінку. Одна (слива), п’ять (картина), два (кілометр), шість (автобус), три (ананас), вісім (ожина), п’ять (удав), два (килим), півтора (пиріг), десять (острів), чотири (светр), п’ятнадцяте (квітень), вісім (лящ), сім (стебло), три (колесо), два (смайлик), дев’ять (колір), чотири (будинок).
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯЖИТТЄВА СИТУАЦІЯ. Уявіть, що ви прийшли в магазин, щоб купити шкільне приладдя. Зверніться до продавця і замовте товар відповідно до поданого списку, вживаючи іменники в правильній формі.3 (олівець) 2 (альбом) 22 (зошит) 2 (маркер) 10 (обкладинка) 5 (ручка) 4 (стержень) 25 (файл)2 (циркуль)