Конспект уроку української мови для 6 класу на тему "Творення прикметників"

Про матеріал

Пропоную ознайомитися з конспектом уроку української мови для 6 класу на тему "Творення прикметників", цікавинками якого є органічне використання українознавчого матеріалу про українську вишивку в різних регіонах нашої країни як змістової та виховної складової уроку, а також яскравий ігровий матеріал (ребуси, кросворд), створений мною особисто, для легкого усвідомлення мовознавчої теми уроку.

Перегляд файлу

ХАРКІВСЬКА ГІМНАЗІЯ №144

ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВОРЕННЯ ПРИКМЕТНИКІВ

Відкритий урок української мови в 6-А класі

 

 

 

 

 

Яценко Ганна Володимирівна, учитель української мови та літератури,

спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

 

 

 

 

 

 

 

 

Харків

2018

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 6-А КЛАСІ

 

Тема: Творення прикметників.

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, ознайомити з основними способами творення прикметників, формувати вміння правильно визначати спосіб творення, добираючи твірне слово до похідного;

розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, кмітливість, пам'ять, уяву учнів;

виховна: виховувати повагу до здобутків матеріальної та духовної культури українського народу, народних оберегів, любов до найріднішої людини – матері.

Соціокультурна змістова лінія: наші обереги — матеріальна та духовна культура слов’ян  (текст).

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: проблемний виклад; частково-пошуковий (робота в парах з текстом); евристичний (бесіда); дослідницький (ребуси, кросворди).

Внутрішньопредметні зв'язки: словотвір: основні способи словотворення; орфографія: орфограми у префіксах, суфіксах та при написання складних прикметників; лексикологія: лексичне значення прикметників.

Міжпредметні зв’язки:  трудове навчання, мистецтво, література, народознавство, географія.

Обладнання: підручник, картки з ребусами, кросворди, тексти, мультимедійна презентація.

Очікувані результати:

учні знають, якими способами можуть утворюватися прикметники;

учні вміють правильно визначати спосіб творення прикметника, добирати твірне слово до похідного, пояснювати свою думку.

 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Емоційне налаштування.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Перевірка домашнього завдання.

Вправа 372

Зробити морфологічний розбір двох прикметників на вибір.

Лелечому – прикм., п.ф. – лелечий, присвійний, с. р., одн., М. в., тв. гр., означ.

Пізнього – прикм., п.ф. – пізній, якісн., повна форма, ч. р., одн, Р. в., м. гр, означ.

Молодими – прикм., п.ф. – молодий, якісн., повна стягнена форма, мн.,Ор. в., означ.

Безкрайньому - прикм., п.ф. – безкрайній, відносний, с. р., одн., М. в., м. гр., означ.

 

2. Бесіда:

  • Що таке прикметник? Які морфологічні ознаки? Яка синтаксична роль?
  • На які групи за значенням поділяються?
  • Які особливості якісних прикметників ви знаєте?
  • Які ступені порівняння виділяють у якісних прикметників?
  • Які форми утворюються у кожного ступеня порівняння?
  • На які групи за типом відмінювання поділяються прикметники ?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель. Так багато ми всього повторили про прикметник, що нам здається, ми знаємо про нього все. А чи так це насправді? Послухайте вірш Лідії Романівни Гречухи «Вишиванка». Коли почуєте прикметник, піднімайте руки, ми назвемо їх і запишемо, а далі поговоримо. (Текст супроводжує мультимедійна презентація)


Народ мій на Голгофу йшов з хрестом,
бо так у нас віддавна повелося:
хрестом розходились дороги за селом,
навхрест снопи стояли із колосся.

У шлюбному вінку, як доля, зеленів
таки отой барвіночок хрещатий.
Таки хрестом сорочки для синів
одвіку шила українка-мати.

Бо скільки раз при світлі каганця
вона нитки на полотні хрестила,
то стільки раз ріднесеньке дитя
в далекий шлях життя благословила

Той мамин з оберегами рушник,
та мамина сорочка-берегиня
на всіх шляхах, кривавих та страшних,
нас сотні раз хрестами осінила


Німіє світ, зомлівши від краси
червоно-чорних українських взорів.
А там – хрести, хрести, хрести...
молитвами за нашу долю й волю.



Бесіда:

  • Про що цей вірш?
  • Які почуття він у вас викликав?
  • А які прикметники ви виписали?
  • Чи вони відрізняються лише за змістом?
  • А за формою?
  • Чому, як ви думаєте?

 

ІV. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ.

Учитель. Отже, усі ці прикметники різні за формою, тому нам потрібно визначити завдяки чому так трапилося. Тож тема нашого уроку «Творення прикметників».

А яка мета? Що, зважаючи на тему, ми маємо знати в кінці уроку, а що вміти?

Орієнтовні відповіді учнів:

Знати: як утворюються прикметники, чому саме таким способом, якими способами;

Уміти: визначати спосіб творення прикметника, добирати твірне слово до похідного, використовувати утворені прикметники в мовленні;

 Учитель. Подивіться на слайд, ось ми визначили мету, а ще ми звернемо увагу на ті орфограми, які з’являються у знов утворених прикметників.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розгадування ребусів.

Для визначення одного із способів творення прикметників пропоную розгадати ребуси. Хто відгадує, піднімає руку, записуємо слово, добираємо до нього твірне, пояснюємо, за допомогою чого вони утворені.

 

Прадавній, праслов’янський, премудрий, пречудовий, приголосний, пригорілий,

безкрилий, безвусий, невеликий, недобрий, зависокий, задушевний.

 Учитель. То яким способом утворені ці прикметники? (префіксальним)

Які орфограми ви помітили? (е та и у префіксах пре-, при-, написання не- разом, буква з у префіксі без-).

Розгадування кросворду.

Відгадайте кросворд, запишіть прикметники-відповіді в його сітку, у виділених клітинках прочитайте спосіб творення.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Головна вулиця  м. Харкова
  2. Той, який живе поряд
  3. Той, який має відношення до нафти
  4. Притаманний певній нації
  5. Хата батьків
  6. Вулиця біля ХАТОБу, назва якої походить від  давнього ремесла римарів (виробництва з вичиненої шкіри-сириці дрібних шкіряних речей (кінської збруї, ре́менів, гаманців, рукавичок тощо).)
  7. Той, який відбувається негайно, в один момент
  8. Той, який діє по правді, справедливості
  9. Колектив, у якому танцюють
  10.  Композиція на пам’ятнику із декількох образів-скульптур
  11.  Клуб шанувальників літератури
  12.  Берег Дніпра
     
  • Який спосіб вийшов? (суфіксальний)
  • Доведіть, що всі відповіді кросворду утворені суфіксальним способом. Доберіть твірні слова, виділіть суфікс (прямо в кросворді)
  • Яку орфограму ви помітили у суфіксах?

Проблемна ситуація.

  • Яке слово не відповідає названому способу? Чому?
  • За допомогою чого воно утворилося?

Справедливий ← правда (одночасне приєднання префікса с- та суфікса –ив-)

Визначте, який це спосіб творення? (префіксально-суфіксальний)

Визначте спосіб творення прикметників прикордонний, сучасний. Аргументуйте свою відповідь.

Учитель. То якими способами ми вже утворювали прикметники? (префіксальним, суфіксальним та префіксально-суфіксальним). Молодці! Ну що заморилися? Трошки відпочинемо.

► Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд

 

Робота в парах.

На кожній парті є текст, у якому ви маєте знайти складні прикметники. А які це складні? (Ті, що складаються з двох або більше основ). Випишіть ці прикметники.

№1 Протягом багатьох віків безпосередній конкретний зміст символів на вишивках втрачався, але традиції використання їх не зникли. На основі стародавніх космологічних символів у народі створена своя система назв. Це «баранячі ноги», «кучері», «гребінчики», «кривульки», «сосонка», «перерва» тощо.

 

№2 У процесі соціально-економічного і культурного розвитку на Україні сформувалися локальні особливості народної вишивки кожного етнографічного регіону — Середнього Подніпров'я, Полісся, Поділля, Карпат і Прикарпаття, Півдня України. Це виявилось у характерних орнаментальних мотивах і композиціях.

 

№3 Вишивкам Київщини властивий рослинно-геометричний орнамент із стилізованими гронами винограду, цвітом хмелю, ромбами, квадратами. Основні кольори білий, коралово-червоний, трапляється жовтий і голубий.

 

№ 4 Для вишивок Закарпаття характерний мотив «кривуля» у різних техніках виконання. Кольорова гама вишивок широка: червоне поєднується з чорним, при цьому виділяється один з кольорів; поширені як білі, так і багатокольорові орнаменти.

 

№ 5 Техніка вишивання Харківської, Луганської областей має багато спільного з установленими формами вишивки центральних областей України, але їй властиві й цілком своєрідні поліхромні орнаменти, що виконуються півхрестиком чи хрестиком.

 

№ 6 Вишивки Полісся прості й чіткі за композицією. Ромболамана лінія геометричного мотиву повторюється кілька разів. Вишивка червоною ниткою по біло-сірому фону лляного полотна графічно чітка.

 

№7 В орнаментах подільських вишиванок переважає один колір – чорний з більшим чи меншим вкрапленням червоного, синього, жовтого чи зеленого. Найбільш поширені одноколірні (червоні та чорні) вишивані сорочки, значно рідше – дво- та триколірні.
 

 

Хто вже впорався? Назвіть прикметники. Яким способом вони утворені? (складанням основ). Як пишуться ці слова? (разом і через дефіс).

  • Про що розповідалось у текстах?

Якщо поєднати зміст кожного з уривків тексту про вишивки різних регіонів України, вийде ось така мальовнича картина.

  • Що ви можете сказати дивлячись на це зображення?
  • Чи подобається воно вам?
  • Складіть речення за цим зображенням, використавши складні прикметники.

► Зачитування складених речень.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

► Добре, дякую. Тож підсумуємо все, що вивчили. Повертаємось до нашої мети, що ми мали знати і вміти.

  • За допомогою яких способів утворюються прикметники?
  • Наведіть приклади.
  • Доведіть свою думку, дібравши твірне слово.
  • Зверніть увагу на ті прикметники, які ми виписували на початку уроку з вірша. Яким способом вони утворені? Які орфограми ви в них помітили?

► Оцінювання роботи класу та окремих учнів учителем.

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  §45 с. 145 (вивчити правила)

(НА ВИБІР) 

  на 4-6 балів – дібрати по 2 приклади прикметників, утворених різними способами.

  на 7-9 балів – вправа 376 (утворіть від поданих слів, зазначеним способом прикметники).

  на 10-12 балів – напишіть твір-мініатюру на тему «Українські обереги», використовуючи прикметники, утворені всіма чотирма названими сьогодні способами.

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
5225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку