Матеріал до уроку української мови в 6 класі містить завдання, спрямовані на формування лексичної компетентності учнів у міжпредметному зв'язку з природничо - математичними дисциплінами.
Лексикологія. Фразеологія
Підібрати термін до визначення
1. Наука про значення й уживання слів
-----------------------------------------------------------------------------------------------
2. Жартівливий, переважно римований вислів, що вплітається в розповідь чи текст твору.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
3. Слова, що запозичені з інших мов.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
4. Слова, які мають вік. Деякі з часом відходять у минуле, старіють.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
5. Слова розрізняються за територією їх поширення. Деякі з них характерні лише для місцевої говірки
-----------------------------------------------------------------------------------------------
ЦІКАВА АНАТОМІЯ. «У кого? У чого?»
1. Є мова (язичок), але немає рота?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
2. Є шийка, але немає шийки?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
3. Є зуби, але немає мови і рота?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
4. Є вушко, але немає голови?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
5. Є кисті, але немає рук?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
6. Є спинка, але нема животика?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
7. Є ніс (носик), але немає особи?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
8. Є особа, але немає голови?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Перевір себе
Прочитайте речення, добираючи з довідки замість крапок потрібні за значенням слова. Вкажіть, до якої групи лексики за походженням вони належать? Поясніть лексичне значення виділених слів.
1.І колись в країні тій був на троні цар… (В. Симоненко). 2. Ти думаєш, я люблю отих…, боягузів, пристосовників? (Н. Рибак). 3. Хлопець стрибнув десь згори просто в золоту кучугуру соломи, з радісними вилясками став товктися в ній та перекидатися, тішачи дорослих своїми телячими… (О. Гончар), 4. Серед гурту заробітчан-українців вибухнув сміх, хоч було в цьому більше гіркоти, ніж… (І. Цюпа). 5. Піднявся гомін та… ; парубки ловили дівчат, жартували (Панас Мирний). 6. Широке суспільне визнання принесла Сергієві… головна роль у фільмі “Тарас Шевченко”.
Довідка: біганина, Бондарчук, веселощі, Плаксій, пустощі, крутій.
Образотворення
Розгляньте ілюстрацію картини С. Ю. Шишко «Осінь». Якою є осінь у вашому місті (селі). Передайте враження на папері за допомогою фарб