Українська мова
8 клас
№42
• Пригадайте, що таке дієприкметниковий і дієприслівниковий звороти.
Проблемне запитання
Порівняйте два речення.
Вони передають однакову інформацію про події чи різну ??
Плід червоний, соку повен, Плід червоний, що соку повен, рвуть маленькі руки. рвуть маленькі руки.
(В. Сосюра)
Сьогодні ми з`ясуємо функції відокремлених другорядних членів у реченнях, навчимося
правильного інтонування таких речень.
Прочитайте теоретичний матеріал
§ 31 с. 144-145
Зверніть увагу!
Відокремлення – це смислове та інтонаційне виділення другорядних членів речення
(означень, обставин, додатків)
з метою надання їм більшої самостійності.
Вода, виблискуючи на сонці, падає вниз на каміння, піниться, сердито клекотить. (Ю. Збанацький) Повернувшись із вирію, весна усміхнулась барвистою веселкою квітів, буянням трав, гомоном дібров.
Усі дерева парку, за винятком кількох старих дубів, уже вкрилися зеленим листям.
в усному мовленні: інтонацією
Гілки дерев мокро блищали, /зволожені по-весняному /.
(О. Гончар)
на письмі : комами або тире
Усяка пташечка, радіючи, співала. (Л. Глібов)
Дзвіночок сміху – мій син – прокидається вранці
Виділення відокремлених членів речення |
(Є. Гуцало).
Для наукового та офіційноділовогостилю відокремлення– це засіб виявлення основного і другорядногов реченні, оформлення довідкових повідомлень,встановлення логіки.
У художньому стилі відокремлення допомагає створюватихудожній образ, найбільш чітко передавати висловленудумку, лаконічно доповнювати, розширювати її.
Коли море, заколисане невимовною красою, спить – уже ніяка сила його не розбудить
Море – частина океану, (Ю. Збанацький). відділена від півостровами чи природними утвореннями.
(З підручника)
1. Опрацювати теоретичний матеріал §31
2. Виконати вправу 312 (І,ІІ)
3. Запишіть умови, які на ваш погляд, забезпечать збереження природи. Що кожний з нас повинен робити, щоб зберегти природу для нащадків? Використовуйте дієприслівникові та дієприслівникові звороти ( 6 - 8 речень)
4. Домашнє завдання відіслати на мою пошту.