Презентація з української мови для 7 класу на тему: "Дієприкметник - особлива форма дієслова".

Про матеріал
Презентація з української мови для 7 класу на тему: "Дієприкметник - особлива форма дієслова". У цій презентації подано теоретичні відомості про значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Теоретичні відомості можна закріпити за допомогою тренувальних вправ. Завдання допоможуть навчити учнів відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак, складати текст- опис природи, використовуючи дієприкметники.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала учитель української мови і літератури. Дніпровської гімназії № 92 Черняк Надія Григорівна. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Номер слайду 2

Мета уроку:дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль),формувати вміння знаходити дієприкметники у реченнях;навчити відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак; розвивати усне й писемне мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу.

Номер слайду 3

«Я знаю, що..»Дієслово – це.. ;Дієслово має такі граматичні категорії… ;Дієслова бувають ….виду;До І дієвідміни належать дієслова…До ІІ дієвідміни належать дієслова…У реченні дієслово найчастіше виконує роль…Прикметник – це…Прикметник змінюється …

Номер слайду 4

Пригадайте!Форми дієслова{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Форма. Загальне значення. Питання. Приклади. Неозначена(інфінітив)Дія предмета без вказівки на час, число, особущо робити?Що зробити?писатинаписати. Особова. Дія ( стан) предметащо роблю?що зроблю?пишунапишу Дієслівна на но-, то-Дія, яку сприймаємо як результатщо зроблено?написанопомито. Дієприкметник. Ознака предмета за дієюякий? яка? яке? які?написанийпомитий. Дієприслівник. Додаткова дія предметащо роблячи?що зробивши?пишучинаписавши

Номер слайду 5

Робота в групах1група – неозначена форма;2 група – особові дієслова;3 група- дієприкметники;4 група – дієприслівники. Забув, пишучий, прочитавши, копати, їхати, сміюся, зрубаний, розв’язуючи, думати, читають, скопаний, заспівавши, политі, відпочиваємо, міркувати, перегукуючись, вискочити, посміхаючись, спинились, доглянуті.

Номер слайду 6

Поміркуйте!Жовте листя. Морозний день. Пожовтіле листя. Заморожені фрукти. У якій колонці наведено словосполучення з прикметником, а у якій – з дієприкметником?Ознака, яку виражає прикметник - постійна чи непостійна?У яких словосполученнях названо ознаку предмета за дією?Спробуйте визначити час і вид слів «пожовтіле», «заморожені»Зробіть висновок. Від яких слів утворене слово «дієприкметник»?

Номер слайду 7

Дієприкметникце форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією відповідає на питання який? яка? яке? які?Ознаки дієслова:вид (доконаний і недоконаний),час (теперішній, минулий)Ознаки прикметника:змінюється за родами, числами, відмінками. У реченні найчастіше буває означенням, рідше – частиною присудка

Номер слайду 8

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ДІЄПРИКМЕТНИКАУ реченнях найчастіше виступають у ролі означень. Ніжить вухо притишена музика. Дієприкметники можуть виступати частиною присудка: З дитинства я закохана в слова

Номер слайду 9

Тренувальні вправи. Прочитати речення. Довести, що виділені слова дієприкметники. Виписати, визначити їхній рід, число.1. Як тополя стала в полі, при битій дорозі.2. І на оновленій землі врага не буде, супостата (Т. Шевченко).3. Дівка заплетена, а хата не метена. 4. Розуму палата, а ключ від неї загублений. 5. Згаяного часу і конем не доженеш (Народна творчість).

Номер слайду 10

Творча лабораторія. Утворити дієприкметники, визначте їх граматичні категорії. Яблуко, яке очистили –очищене яблуко. Задача, яку розв’язали -Вірш, який вивчили – Квіти, які полили – Ділянка, яку скопали - Тема, яку зрозуміли -

Номер слайду 11

Розподільний диктант. Робота в парах Один учень виписує прикметники, інший - дієприкметники. Взаємоперевірка. Жовтий, сильний, пожовтілий, пишучий, світлий, освітлений, чистий, мокрий, намочений, темний, очищений, зелений, зеленіючий, позеленілий, смачний, чорний, почорнілий.

Номер слайду 12

Синтаксичний практикум. Записати речення, розкриваючи дужки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити синтаксичну роль дієприкметників.1. Око знов ваблять блукаючі вогні (М. Коцюбинський). 2. Струмує теплий дим по коліях розмитих (М. Рильський). 3. Дарований хліб швидко черствіє. 4. До доброї криниці стежка утоптана( Народна творчість).

Номер слайду 13

Творча п’ятихвилинка. Написати твір-опис за картиною (5-6 речень), використовуючи дієприкметники ( посріблені, засипані, розфарбовані, залиті, освітлені, протоптані, засніжені …)

Номер слайду 14

«Капелюх запитань»Учні пишуть запитання по темі і кидають в шапку. Учитель перемішує питання і учні дають на них відповідь.

Номер слайду 15

Рефлексія. Вправа «Веселка»Я не міг, не хотів це робити. Я це робив, але не вдалося. Я це робив із допомогою. Я це робив, хоча були помилки. Я це робив, але не відразу. Я це зробив. Це було дуже просто!

pptx
Додано
27 грудня 2024
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку