Презентація з української мови для 8 класу на тему: "Прикладка як різновид означення».

Про матеріал
Презентація з української мови на тему: «Прикладки як різновиду означення» ” дає змогу в цікавій формі провести урок. Учні вправлятимуться в знаходженні прикладок в реченнях, текстах, ознайомляться з правилами написання прикладок. Завдання спрямовані на розвиток кмітливості, розширення словникового запасу, вихованню поваги до рідного слова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Прикладка як різновид означення. Підготувала учительукраїнської мови і літератури. Дніпровської гімназії № 92 Черняк Надія Григорівна

Номер слайду 2

Сьогодні на уроціознайомимося з прикладкою як різновидом означення; навчимося правильно вживати лапки і дефіс при прикладках; удосконалюватимемо вміння знаходити прикладки в тексті та доцільно вживати їх у зв'язному мовленні;

Номер слайду 3

Пригадайте!Назвіть другорядні члени речення. Додаток – це.. Навести приклади прямого додатка. Означення – це.. Означення бувають…Узгоджені означення виражаються…Навести приклади узгоджених означень. Неузгоджені означення виражаються …Навести приклади неузгоджених означень.

Номер слайду 4

Прочитайте речення. Випишіть означення у дві колонки: у першу- узгоджені, у другу – неузгоджені.1. В моє серце задивились твої очі синім ранком (Б. Олійник). 2. Година для праці настала( Леся Українка). 3. До мене підходить людина середнього віку (О. Довженко).4. Ніколи не минеться мода на хустки. 5. Хай на ньому цвіте росяниста доріжка, і зелені луги, й солов’їні гаї ( А. Малишко) 6. Властивість виділяти аромат мають не всі квіти (М. Шевчук).{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Узгоджені означення. Неузгоджені означення

Номер слайду 5

Прикладкарізновид означення, виражене іменником, що стоїтьу тому самому числі та відмінку, що й означуване слово.одночасно визначає, характеризує предмет, даючи йому іншу, конкретнішу назву. Планета Юпітер, магазин «Спорттовари», футболіст Андрій Шевченко. Прикладка уточнює значення означуваного слова (це слово є ширшим поняттям, а прикладка — вужчим): трава чистотіл — у цьому словосполученні трава є означуваним словом (ширшим поняттям — трав є багато), а чистотіл — прикладкою (вужчим поняттям — яка саме трава). ЗВЕРНИ УВАГУ!Прикладки бувають непоширені( виражені одним словом) і поширені ( виражені кількома словами)

Номер слайду 6

Значення прикладок{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}Професія, рід занятьфутболіст Роналду, художник-мариніст     вік людини, статьбабуся Маринанаціональність, місце проживання поляк Вацлав, киянка Тетянаназви міст, сіл, річок, гір, планет тощогора Говерла, місто Дніпро, річка Південний Бугназви творів, торгівельних марок, продуктів харчування казка «Мудра дівчина», цукерки «Ромашка», масло «Фермерське» назви установ, закладіваеропорт «Бориспіль», кінотеатр «Січ»якісна характеристика дівчина-красуня, хлопчик-мізинчик

Номер слайду 7

ЗАПАМ’ЯТАЙ!Прізвище, ім’я по батькові людини не є прикладкою. Журналіст Дмитро Комаров. Власна назва завжди є прикладкою. Ріка Дніпро. Назви міст, сіл, річок узгоджуються в усіх відмінках із загальною назвою. До міста Києва, Прикладка за змістом конкретніша, ніж означуване слово. Дівчина-санітарка

Номер слайду 8

«Не помились!»Прочитайте, поставте питання від головних слів до залежних. Укажіть прикладку, визначте її значення. Лікар-терапевт, дідусь-пенсіонер; дівчина-українка ; жінка-львів’янка ; хлопець-підліток; дівчата-сестри ; Київ-град, місто Харків; берізка-красуня; річка Південний Буг; повість «Захар Беркут», гори Карпати, готель ’’Козацький’’, газета ’’Голос України’’, місто Чернівці, Шевченко-художник, бульвар Тараса Шевченка, магазин ’’Сільпо’’, учитель-математик, село Семигори, воїн-герой, роман ’’Чорна рада’’, співачка Джамала, собака Заливай, серіал ’’Друзі’’.

Номер слайду 9

Написання прикладок{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Прикладки пишуться окремо: Прикладки пишуться через дефіс:а) Якщо спочатку йде родове (ширше), а потім видове (вужче) поняття. Риба карась, гриб мухомор.а) Якщо спочатку йде видове (вужче), а потім родове (ширше) поняття. Карась-риба, мухомор-гриб.б) Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна. Ріка Дніпро, гора Говерла.б) Якщо спочатку йде власна назва, а потім загальна. Дніпро-ріка, Говерла-гора.в) Якщо близька до прикметника прикладка стоїть перед означуваним словом. Хвалько (хвалькуватий) Павло, нечема (нечемний) сусід.в) Якщо спочатку стоїть означуване слово, потім прикладка, близька до прикметника. Павло-хвалько, сусід-нечема.г)Якщо означуваний і означальний іменники можуть мінятися місцями, але означальну роль виконує другий іменник (він характеризує предмет чи особу за віком, фахом, національністю, заняттям). Дівчина-вірменка і вірменка-дівчина, учитель-фізик і фізик-учитель, поет-початківець і початківець-поет.г)Якщо прикладкою є загальноприйняті в побуті назви людей. Добродій Степан, добродій лікар, пан професор.

Номер слайду 10

Пишемо в лапках. Назви газет, журналів, установ, творів мистецтва, продуктів пишемо з великої літери і в лапках. Журнал «Дивослово», завод «Арсенал», оповідання «Федько-халамидник», торт «Київський». Прикладки, що приєднуються словами імені, на ім'я, пам'яті, у лапки не беремо: Львівський національний університет імені І. Франка.

Номер слайду 11

Розподільний диктант. Брати/слов’яни, трава/звіробій, поет/романтик, місто/Дніпро, очі/волошки, Симоненко/поет, дослідники/археологи, українець/Петро, книга/реліквія, замок/фортеця, гриб/мухомор, красуня/ дівчина, острів/Зміїний, школяр/Франко, хатинка/маяк, хитрюга/лисичка.{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Окремо. З дефісом

Номер слайду 12

Перевірте{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Окремо. З дефісом. Трава звіробій. Брати-слов’янимісто Дніпропоет-романтикукраїнець Петроочі- волошкикрасуня дівчина. Симоненко-поетгриб мухомордослідники-археологиострів Зміїнийкнига-реліквіяшколяр Франкозамок-фортецяхитрюга лисичкахатинка-маяк

Номер слайду 13

Редагування. Перепишіть приклади, виправляючи, де потрібно, помилки. Риба- короп, короп-риба, квітка- ромашка, ромашка-квітка, цукерки пташине молоко, повість Климко, конкурс імені Яцика, учитель-фізик, пароплав Тарас Шевченко, фільм Захар Беркут, дерево смерек, льон довгунець, Полтава місто.

Номер слайду 14

Творче моделювання. До поданих означуваних слів дібрати прикладки, які б: а) писалися через дефіс; б) уживалися в лапках або окремо. Зразок. Пісня-заклик, пісня « Ой у лузі червона калина». Картина, словник, художник, вірш, салон, конкурс, театр. Навести власні приклади означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в лапках.

Номер слайду 15

Синтаксичний практикум. Визначити в реченнях прикладки. Від яких слів вони залежать? Поставити до них запитання. Указати прикладки поширені й непоширені, узгоджені та неузгоджені. Пояснити правопис.1. Село Привільне розкинулося в долині.2. Сильний вітер промчав над Десною-рікою. 3. А вночі вересень- чарівник трусив з неба зорі. 4. Я передплачую газету «Голос України»5. Альпіністи підкорили вершину гори Еверест. 6. Найточніший час показують годинники на центральному поштамті на станції метро Хрещатик і на вежі Будинку профспілок (П. Загребельний).

Номер слайду 16

Творче завдання. Дібрати до іменників Київ, юнак, повість, пароплав, журнал прикладки і скласти з ними речення.

Номер слайду 17

Рефлексія «Мій настрій». Обери смайлик, який відповідає твоєму настрою в кінці уроку. Я з усім упорався!Мене урок засмутив. Було складно й нічого не зрозуміло. Все було легко і просто. Було не цікаво. Свій настрій залишу в секреті.

pptx
Додано
27 грудня 2024
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку