Проблемне завдання. Записка Про яку частину мови ми продовжимо розмову?Він казав, щоб хтось із вас Після уроку зайшов до нього. Якщо його не буде у своєму кабінеті-зачекаєте. У нього дуже важлива справа до вас. Так наче все написав. Нічого не забув? Не забудьте: Це дуже важливо для кожного з вас! Діти, а ви зрозуміли, кому і до кого треба прийти після уроку? Що було відсутнім у повідомленні?
Колись, дуже давно в сирій печері жила зла чаклунка, яку дратував сміх і веселощі, працелюбство та життєрадісність жителів Морфології. Вона довго думала над тим, як нашкодити своїм сусідам. І, нарешті, придумала. Вона взяла свою чарівну палицю, вдарила тричі об землю і промовила: "Я хочу, щоб вони забули свої імена, імена своїх знайомих, їхні ознаки і кількість." Так і сталось. Імена втратили свої назви. КАЗКА
Та ось у Морфологію потрапив добрий мудрець. Жителі розповіли йому просвоє горе, попросили допомогти-повернути їм життя, повне радощів, веселощів. "Я допоможу вам повернути імена, але це буде не одразу, - пообіцяв мудрець. - Поки що я дам вам слова замість імен та назв, які забрала у вас чаклунка. Ці слова будуть вказувати на особу чи предмет, їхню ознаку чи кількість. Наприклад, кожен з вас про себе говоритиме "Я".- А якщо вас буде багато, як скажете? ("ми")- Звертаючись до кого-небудь говоріть "ти", "ви".- Розповідаючи про когось або про щось ,як скажете? (він, вона, воно )- А якщо їх багато? (вони)" - Які слова з'явилися у мові?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Групи займенників за значенням. Займенники1. Особові1-ша особа: я, ми;2-га особа: ти, ви;3-тя особа: він, вона, воно, вони2. Зворотний. Себе3. ВідносніХто, що, який, чий, котрий, скільки4. ПитальніХто? що? який? чий? котрий? скільки?5. НеозначеніХтось, щось, хто-небудь, щось, небцдь, будь-який, абищо, казна-що, деякий, дехто, хтозна-який, хтозна-що6. ЗаперечніНіхто, ніщо, ніякий, нічий, ніскільки7. ПрисвійніМій, твій, свій, наш, ваш, їхній, його, її, їх8. ВказівніТой, цей, такий, стільки9. ОзначальніВесь, усякий, кожний, самий, сам, інший, жодний. РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ
Мовна гра «Коректор»Прочитайте приказки. Відновіть їх текст,поставивши на місці крапок відповідні займенники.…травичка на …корені росте. Щастя знає,…шукає. То лиш курка від … гребе. Син…,а розум в ….. Милується… ….,як чорт писанкою. У … стільки правди,як у решеті води. Довідка: Всяка,кого,своєму, мій,себе,свій,нього,кого,сам,собою,нього
Відновити й записати прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки. Знайдіть займенники. Навчай інших-………………………..того за плечима не носити. Хто багато робив,……………то вона од тебе на сажень. Хто знання має,……….що на обидві руки куєЧого навчишся-………..того й Іван не буде знати. Добре тому ковалеві,………і сам навчишся. Як одступиш від грамоти на аршин,….тому треба мало спати. Хто хоче багато знати,….той і багато знаєЧого Івась не навчився,…той мур зламаєТворче моделювання
Жарти-загадки Які два займенники псують дороги?Що треба зробити з руками,щоб утворилися три особові займенники?Хто швидше назве займенники з двома буквами е? Я-спереду-Я вкінці,а посередині назва породи маленького коня. Разом буде назва країни. Додавши до особового займенникаІ ос.мн. одну букву,перетворіть його на антонім до слова «війна». Яке жіноче ім’ я складається з 30 займенників?Вимити. Мир. Зоя. Мене,себе. Японія. Ями
Орфоепічна хвилинка Замініть у поданих реченнях виділені слова займенником.1. Цілий день потім Артемові батько не сходив з думки.2. Одного вечора ми всі зібралися біля школи 3. Одні учні поливали город , другі носили воду 4. Всі пішли додому -і Марійка залишилась одна.5. На це запитання може дати відповідь перший-ліпший учень з присутніх . 6. Вийшло по два яблука на брата.
Гра “Так – ні” 1. Займенник – це частина мови, що означає предмет? 2. Займенник – це частина мови, що вказує на предмет 3. Займенники відповідають на питання що робити? 4. Займенники відповідать на питання Хто? Що? Який? Чий? Скільки? 5. Слово “учень” – займенник? 6. Слово “перший” – займенник? 7. Слово “він” – займенник?
Тести 1. Займенник – це..а) частина словаб) частина мовив) службове слово. 2. Займенник – а) вказує на предмет, але не називає його,б) називає предмет.3. Які займенники належать до ІІ особи?а )я, миб) ти, вив) він, вона, воно, вони.4. Визначити початкову форму займенника нима) вінб) яв) ми.5. Займенники з прийменниками пишутьсяа) разомб) окремо. 6. Познач речення , де займенники є підметома) Ми посіяли горох.б) Дівчинка пильно дивилася на нього.