6 клас Українська мова
Тема: Іменники- назви істот і неістот. Іменники загальні і власні. Велика буква і
лапки у власних назвах
Мета: розширити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню
навичок визначати іменники – назви істот і неістот, розрізняти загальні та
власні назви,вживання великої літери та лапок у власних назвах;формувати
загальнопізнавальні вміння знаходити істоти та неістоти, власні та загальні
назви, велику букву і лапки у текстах, визначати їх роль у реченнях;
розвивати творчі уміння використовувати різні категорії іменників у
власних висловлюваннях; розвивати увагу та спостережливість; культуру
усного та писемного мовлення; виховувати повагу до української мови, до
материнства, до родини.
Очікувані результати: учні правильно визначають морфологічні ознаки
іменника, належність його до певної категорії іменників; знають правила
вживання великої букви й лапок у власних назвах.
Правопис : велика буква і лапки у власних назвах
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота біля дошки
Напис на дошці:
Хто не любить рідну мову,
Матері не любить.
Той, хто матері не любить,
Свій народ не любить.
А хто свій народ не любить,
Вітчизну не любить.
Петера Ейзін ( чуваський поет)
2. Бесіда. ( Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»)
1) Який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови?
2) Що означає іменник ?
3) На які питання відповідає ?
4) Які має морфологічні ознаки ?
5) Яку синтаксичну роль виконує ?
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу
1. Робота з підручником
- Самостійне опрацювання учнями § 19 і складання плану § підручника О.Глазової.
2. Вправа «Мовна дуель»
Дібрати запитання до вивченої сьогодні теми. Обмінятися ними. Увага! Запитання і відповіді ілюструвати прикладами.
3. Доповнення вчителя:
До істот належать назви осіб, тварин :
міфологічні образи ( демон, чорт, мавка, домовик, відьма тощо);
померлих ( мрець, небіжчик, покійник тощо).
До неістот – назви сукупності осіб ( загін, натовп, гурт, клас, група тощо);
назви мікроорганізмів ( бацила, мікроб, вірус, бактерія тощо ).
4. Вибірковий диктант
Виписати у дві колонки : 1 – назви істот , 2 – назви неістот.
Вийся, хмелю, зелено і зложно по в’юнкій та молодій лозі.(А.Малишко).
Неси ж мене ,коню, по чистому полю, (І.Франко). А сторож і собі десь на соломі комарика придавив. ( М. Рудь). Пішов козак світ за очі. (Т.Шевченко).
У недоброї людини життя немиле.(Народна творчість).
5. Словниковий диктант
Марія, Дніпро, зошит, село, Марс, Коваленко, озеро, журнал, весна, Терн.
6. Дати письмові відповіді на запитання ( один учень біля дошки) :
1) В якій країні ти живеш ?
2) В якому селі ?
3) Яку назву має річка в нашому селі ?
4) Як називається ваша вулиця ?
5) Які газети і журнали ви передплачуєте ?
6. Бесіда за таблицею (с. 97 підручника О.Глазової. Українська мова, 6 клас) з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів
Велика буква у власних назвах
3 великої букви пишуться |
Приклади |
Імена, по батькові, прізвища, псевдоніми; назви дійових осіб у байках і казках |
Ігор, Лариса Петрівна Косач(Леся Українка); «Лебідь, Рак та Щука» |
Клички тварин |
Собака Барсик, корова Марфа, папуга Кеша |
Власні географічні назви (назви частин світу, країн, міст, сіл, річок, морів, озер, гір) |
Північ, Італія, Херсон, Дніпро, Чорне море, Біла Церква |
Назви найвищих державних посад |
Президент України, Генеральний прокурор України |
Назви історичних подій, свят, постів |
Новий рік, Великдень |
Назви вищих державних установ та організацій |
Президія Верховної Ради України, Академія наук України |
Назви книг, журналів, пароплавів |
Газета «Голос Посулля», журнал «Соняшник» |
7. Вправа 203
8. Додати до поданих іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви:
місто - полководець - річка –
гори - поет - країна -
9. Додати до поданих іменників, що означають власні назви, іменники – загальні назви.
Карпатські - Польща - Суми –
Київ - Дмитрик - Дніпро –
10. З’ясувати , яке значення має вживання лапок у власних назвах ( газет , журналів ).
На небі світить зірка. (Небесне світило ).
На лузі пасеться Зірка. (Тварина ).
На столі лежить «Зірка». (Газета).
11. Диктант з коментуванням
Газета «Голос Посулля», журнал «Пізнайко», твір Олександра Довженка «Зачарована Десна», фабрика імені Івана Франка, печиво «Нива», гора Казбек, Ярослав Мудрий.
12. Запишіть прописом назви цих календарних свят.
1 вересня - (День Знань )
1 січня - (Новий рік )
13. Чи правильний запис ?
8 березня , 8 – Березня , Восьме березня.
14. Вправа 206.
15. Запишіть і запам’ятайте написання великої букви.
Золоті ворота, Києво – Печерська лавра, Різдво, Великдень, Біблія,Бог, Мати Божа, Верховна Рада України, Західна Україна, Президент України.
VІ. Закріплення матеріалу
Лінгвістичні ігри
Деркачівка – Актюбінськ…..
Мир - ( сир, пир, жир, вир…).
У слові, що означає місце де молотять, перестав літери так, щоб одержати хатню тварину. ( Неістота – істота ).
Тік - Кіт
Він у життя нас веде.
З «у» розумнішими робить,
Він у нас зараз іде. ( Крок – урок ).
VІІ. Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
VІІІ. Домашнє завдання
1.Знати теоретичний матеріал з теми
2. П. і С.р. - Вправа 207.
3. Д.і В.р. Створити фантастичний твір у формі розповіді на тему: «Мандрівка до космосу», використовуючи власні назви.