6 клас Українська мова Тема: Іменники- назви істот і неістот. Іменники загальні і власні. Велика буква і лапки у

Про матеріал
Тема: Іменники- назви істот і неістот. Іменники загальні і власні. Велика буква і лапки у власних назвах Мета: розширити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначати іменники – назви істот і неістот, розрізняти загальні та власні назви,вживання великої літери та лапок у власних назвах;формувати загальнопізнавальні вміння знаходити істоти та неістоти, власні та загальні назви, велику букву і лапки у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі уміння використовувати різні категорії іменників у власних висловлюваннях; розвивати увагу та спостережливість; культуру усного та писемного мовлення; виховувати повагу до української мови, до материнства, до родини. Очікувані результати: учні правильно визначають морфологічні ознаки іменника, належність його до певної категорії іменників; знають правила вживання великої букви й лапок у власних назвах. Правопис : велика буква і лапки у власних назвах Тип уроку: комбінований Перебіг уроку І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Актуалізація опорних знань 1. Робота біля дошки Напис на дошці: Хто не любить рідну мову, Матері не любить. Той, хто матері не любить, Свій народ не любить. А хто свій народ не любить, Вітчизну не любить. Петера Ейзін ( чуваський поет) - В даній строфі підкреслити іменники. 2. Бесіда. ( Інтерактивна вправа «Мозковий штурм») 1) Який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови? 2) Що означає іменник ? 3) На які питання відповідає ? 4) Які має морфологічні ознаки ? 5) Яку синтаксичну роль виконує ? ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку V. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу 1. Робота з підручником - Самостійне опрацювання учнями § 19 і складання плану § підручника О.Глазової. 2. Вправа «Мовна дуель» Дібрати запитання до вивченої сьогодні теми. Обмінятися ними. Увага! Запитання і відповіді ілюструвати прикладами. 3. Доповнення вчителя: До істот належать назви осіб, тварин : міфологічні образи ( демон, чорт, мавка, домовик, відьма тощо); померлих ( мрець, небіжчик, покійник тощо). До неістот – назви сукупності осіб ( загін, натовп, гурт, клас, група тощо); назви мікроорганізмів ( бацила, мікроб, вірус, бактерія тощо ). 4. Вибірковий диктант Виписати у дві колонки : 1 – назви істот , 2 – назви неістот. Вийся, хмелю, зелено і зложно по в’юнкій та молодій лозі.(А.Малишко). Неси ж мене ,коню, по чистому полю, (І.Франко). А сторож і собі десь на соломі комарика придавив. ( М. Рудь). Пішов козак світ за очі. (Т.Шевченко). У недоброї людини життя немиле.(Народна творчість). 5. Словниковий диктант Марія, Дніпро, зошит, село, Марс, Коваленко, озеро, журнал, весна, Терн. 6. Дати письмові відповіді на запитання ( один учень біля дошки) : 1) В якій країні ти живеш ? 2) В якому селі ? 3) Яку назву має річка в нашому селі ? 4) Як називається ваша вулиця ? 5) Які газети і журнали ви передплачуєте ? 6. Бесіда за таблицею (с. 97 підручника О.Глазової. Українська мова, 6 клас) з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів Велика буква у власних назвах 3 великої букви пишуться Приклади Імена, по батькові, прізвища, псев-доніми; назви дійових осіб у байках і казках Ігор, Лариса Петрівна Косач(Леся Українка); «Лебідь, Рак та Щука» Клички тварин Собака Барсик, корова Марфа, папуга Кеша Власні географічні назви (назви час-тин світу, країн, міст, сіл, річок, мо-рів, озер, гір) Північ, Італія, Херсон, Дніпро, Чорне море, Біла Церква Назви найвищих державних посад Президент України, Генеральний прокурор України Назви історичних подій, свят, постів Новий рік, Великдень Назви вищих державних установ та організацій Президія Верховної Ради України, Академія наук України Назви книг, журналів, пароплавів Газета «Голос Посулля», журнал «Соняшник» 7. Вправа 203 8. Додати до поданих іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви: місто - полководець - річка – гори - поет - країна - 9. Додати до поданих іменників, що означають власні назви, іменники – загальні назви. Карпатські - Польща - Суми – Київ - Дмитрик - Дніпро – 10. З’ясувати , яке значення має вживання лапок у власних назвах ( газет , журналів ). На небі світить зірка. (Небесне світило ). На лузі пасеться Зірка. (Тварина ). На столі лежить «Зірка». (Газета). 11. Диктант з коментуванням Газета «Голос Посулля», журнал «Пізнайко», твір Олександра Довженка «Зачарована Десна», фабрика імені Івана Франка, печиво «Нива», гора Казбек, Ярослав Мудрий. 12. Запишіть прописом назви цих календарних свят. 1 вересня - (День Знань ) 1 січня - (Новий рік ) 13. Чи правильний запис ? 8 березня , 8 – Березня , Восьме березня. 14. Вправа 206. 15. Запишіть і запам’ятайте написання великої букви. Золоті ворота, Києво – Печерська лавра, Різдво, Великдень, Біблія,Бог, Мати Божа, Верховна Рада України, Західна Україна, Президент України. VІ. Закріплення матеріалу Лінгвістичні ігри 1. «Ланцюжок» - продовжити власні назви. Деркачівка – Актюбінськ….. 2. Утворити нові загальні слова. Мир - ( сир, пир, жир, вир…). 3. «Шарада» У слові, що означає місце де молотять, перестав літери так, щоб одержати хатню тварину. ( Неістота – істота ). Тік - Кіт 4. З «к « його кожен робить, Він у життя нас веде. З «у» розумнішими робить, Він у нас зараз іде. ( Крок – урок ). VІІ. Підсумок уроку Метод «Мікрофон» - Вивчивши тему, я зрозумів(зрозуміла)… VІІІ. Домашнє завдання 1.Знати теоретичний матеріал з теми 2. П. і С.р. - Вправа 207. 3. Д.і В.р. Створити фантастичний твір у формі розповіді на тему: «Мандрівка до космосу», використовуючи власні назви.
Перегляд файлу

6 клас                                      Українська мова

 

Тема: Іменники- назви істот і неістот. Іменники загальні і власні. Велика буква і                  

           лапки у власних назвах

Мета:  розширити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню              

           навичок визначати іменники – назви істот і неістот, розрізняти загальні та  

           власні назви,вживання великої літери та лапок у власних назвах;формувати  

           загальнопізнавальні вміння  знаходити істоти та неістоти, власні та загальні   

           назви, велику букву і лапки  у текстах, визначати їх роль у реченнях;   

           розвивати творчі уміння використовувати різні категорії іменників у      

           власних висловлюваннях; розвивати увагу та спостережливість; культуру

           усного та писемного мовлення; виховувати повагу до української мови, до

           материнства, до родини.

Очікувані результати: учні правильно визначають морфологічні ознаки   

          іменника, належність його до певної категорії іменників; знають правила

          вживання великої букви й лапок у власних назвах.

Правопис : велика буква і лапки у власних назвах

Тип уроку: комбінований

 

                                                             Перебіг уроку

 І.     Організаційний момент

 ІІ.   Мотивація навчальної діяльності

 ІІІ.  Актуалізація опорних знань

   1. Робота біля дошки    

              Напис на дошці:

     Хто не любить рідну мову,

     Матері не любить.

     Той, хто матері не любить,

     Свій народ не любить.

     А хто свій народ не любить,

     Вітчизну не любить.

                                       Петера Ейзін ( чуваський поет)

  • В даній строфі підкреслити іменники.

2. Бесіда. ( Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»)

1) Який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови?

2) Що означає іменник ?

3) На які питання відповідає ?

4) Які має морфологічні ознаки ?

5) Яку синтаксичну роль виконує ?

      ІV.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 V.   Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу

1. Робота з підручником

-  Самостійне опрацювання учнями  § 19 і складання плану § підручника О.Глазової.

2. Вправа «Мовна дуель»

Дібрати запитання до вивченої сьогодні теми. Обмінятися ними. Увага! Запитання і відповіді ілюструвати прикладами.

3. Доповнення вчителя:

До істот належать назви осіб, тварин :

міфологічні образи ( демон, чорт, мавка, домовик, відьма тощо);

померлих ( мрець, небіжчик, покійник тощо).

До неістот – назви сукупності осіб ( загін, натовп, гурт, клас, група тощо);

назви мікроорганізмів ( бацила, мікроб, вірус, бактерія тощо ).

4. Вибірковий диктант

Виписати у дві колонки : 1 – назви істот , 2 – назви неістот.

     Вийся,  хмелю, зелено і зложно по в’юнкій та молодій лозі.(А.Малишко).

Неси ж мене ,коню, по чистому полю, (І.Франко). А сторож і собі  десь на соломі комарика  придавив. ( М. Рудь). Пішов козак світ за очі. (Т.Шевченко).

У недоброї людини життя немиле.(Народна творчість).

5. Словниковий диктант

Марія, Дніпро, зошит, село, Марс, Коваленко, озеро, журнал, весна, Терн.

6. Дати письмові відповіді на запитання ( один учень біля дошки) :

1) В якій країні ти живеш ?

2) В якому селі ?

3) Яку назву має річка в нашому селі ?

4) Як називається ваша вулиця ?

5) Які газети і журнали ви передплачуєте ?

6. Бесіда за таблицею (с. 97 підручника О.Глазової. Українська мова, 6 клас) з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів

 

                              Велика буква у власних назвах

 

 

      3 великої букви пишуться

                  

                     Приклади

 

Імена, по батькові, прізвища, псев­доніми; назви дійових осіб у байках і казках

 

Ігор, Лариса Петрівна Косач(Леся Українка); «Лебідь, Рак та Щука»

 

Клички тварин

 

Собака Барсик, корова Марфа, папуга Кеша

 

Власні географічні назви (назви час­тин світу, країн, міст, сіл, річок, мо­рів, озер, гір)

 

Північ, Італія, Херсон, Дніпро, Чорне море, Біла Церква

 

Назви найвищих державних посад

 

Президент України, Генеральний прокурор України

Назви історичних подій, свят, постів

Новий рік, Великдень

 

Назви вищих державних установ та організацій

 

Президія Верховної Ради України, Академія наук України

 

Назви книг, журналів, пароплавів

 

Газета «Голос Посулля», журнал «Соняшник»

 

7. Вправа 203

     8. Додати до поданих іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви:

     місто -                                   полководець -                             річка –

     гори -                                      поет -                                           країна -

 

9. Додати до поданих іменників, що означають власні назви, іменники – загальні назви.

    Карпатські -                       Польща -                                      Суми –

    Київ -                                 Дмитрик -                                     Дніпро –

10. З’ясувати , яке значення має вживання лапок у власних назвах ( газет , журналів ).

      На небі світить зірка.                (Небесне світило ).

      На лузі пасеться Зірка.              (Тварина ).

      На столі  лежить «Зірка».         (Газета).

     11. Диктант з коментуванням

      Газета «Голос Посулля», журнал «Пізнайко», твір Олександра Довженка «Зачарована Десна», фабрика імені Івана Франка, печиво «Нива», гора Казбек, Ярослав Мудрий.

12. Запишіть прописом назви цих календарних свят.

     1 вересня -        (День Знань )

     1 січня -            (Новий рік )

 13. Чи правильний запис ?

      8 березня ,    8 – Березня , Восьме березня.

14. Вправа 206.

15. Запишіть і запам’ятайте написання великої букви.

      Золоті ворота, Києво – Печерська лавра, Різдво, Великдень, Біблія,Бог, Мати Божа, Верховна Рада України, Західна Україна, Президент України.

VІ. Закріплення матеріалу

            Лінгвістичні ігри

  1. «Ланцюжок» - продовжити власні назви.

 Деркачівка – Актюбінськ…..

  1. Утворити нові загальні слова.

Мир -    ( сир, пир, жир, вир…).

  1. «Шарада»

 У слові, що означає місце де молотять, перестав літери так, щоб  одержати хатню тварину. ( Неістота – істота ).

                             Тік       -        Кіт

  1. З «к « його кожен робить,

Він у життя нас веде.

З «у» розумнішими робить,

Він у нас зараз іде.     ( Крок – урок ).

VІІ.     Підсумок уроку

Метод «Мікрофон»

  • Вивчивши тему, я зрозумів(зрозуміла)…

     VІІІ.  Домашнє завдання

1.Знати теоретичний матеріал з теми

2. П. і С.р.  -  Вправа 207.

3. Д.і В.р. Створити фантастичний твір у формі розповіді на тему: «Мандрівка до космосу», використовуючи власні назви. 

                     

 

doc
Додано
22 березня 2020
Переглядів
1553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку