Вплив дефектів зору (астигматизм, пожовтіння склери) на живописні картини Ель Греко, Поля Гогена Ель Греко. «Моління про чашу», 1541 р. Поль Гоген, 1892 р.“ Деформовані фігури нагадують то підняті до неба язики полум’я, то витягнуті відображення у воді або видовжені розпливчасті тіні…, підкоряючись стихії іншого, уявного світу.” Т. Кептерєв, мистецтвознавець
Фізичні методи дослідження багатошарових картин та картин-підробок Метод наукової фотографії в ультрафіолетових променях дозволяє розглянути, яких ділянок полотна торкався чужий пензель; виявляє приховані написи або зітертий текст, з’ясовує, які фрагменти написані заново. Фотографування в інфрачервоних променях дає можливість побачити полотно без шару лаку і скласти уявлення про стан верхніх шарів фарби, пояснити написи. За допомогою рентгенографії вивчають глибокі й найстаріші шари живопису, при цьому на фотоплівці фіксуються і тріщини в шарі фарби. Для дослідження картини роблять рентгенограму. Завдяки методам спектрофотометрії і колориметрії визначають коефіцієнти поглинання й відбивання світла, яскравість і кольорову гамму картини.
«Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів, використання яких є справою елементарної звички. Фізика – перш за все жива творчість рук та мозку, яка передається більше прикладом, ніж зубрінням. Вона втілює мистецтво вирішувати проблеми матеріального світу. І тому фізики потрібно вчитися, але вчитися як мистецтву!»(А. Б. Піппард, директор Кавендишської лабораторії)