Актуальність використання Су-Джок терапії у закладі дошкільної освітивпливає на формування предметно-практичної діяльності у дітей;сприяє розвитку дрібної моторики рук і тактильних відчуттів;сприяє розвитку мовлення;відбувається корекція вторинних відхилень; підвищується пізнавальна активність дітей. Мета впровадження технології в систему оздоровчої роботипідвищення захисних сил організму;зменшення захворюваності серед вихованців;активізація психічних процесів, зокрема для концентрації уваги, розвитку мовлення, мислення; відновлення фізичних сил організму та зняття напруги.
На кистях і стопах розташовуються системи високоактивних точок, які відповідають всім органам і ділянкам тіла. Великий палець — це голова, шия. На великому пальці відображені такі важливі органи як головний мозок, органи зору та слуху. Зовнішній стороні великого пальця відповідає обличчя, тильній — потилиця;Середній та безіменний пальці - ноги;Долонна поверхня кисті під великим пальцем - грудна клітка, інша частина — черевна порожнина;Тильна сторона кисті - спина;Лінія, що умовно поділяє кисть на дві частини-відповідає хребту.
Прийоми Су-Джок терапії для дітей дошкільного віку: Масаж спеціальною кулькою. Оскільки на долоні знаходиться безліч біологічно активних точок, ефективним способом їх стимуляції є масаж спеціальною кулькою. Прокочуючи кульку між долонями, діти масажують м'язи рук. У кожній кульці є «чарівне» колечко. Масаж еластичним кільцем, яке допомагає стимулювати роботу внутрішніх органів. Так як все тіло людини проектується на кисть і стопу, а також на кожен палець кисті і стопи, ефективним способом профілактики і лікування хвороб є масаж пальців, кистей і стоп еластичним кільцем. Кільце потрібно надіти на палець і провести масаж зони відповідної ураженої частини тіла, до її почервоніння і появи відчуття тепла. Цю процедуру необхідно повторювати кілька разів на день. За допомогою куль-«їжачків» з кільцями дітям подобається масажувати пальці і долоні, що робить результативний вплив на весь організм, а також на розвиток дрібної моторики пальців рук, тим самим, сприяючи розвитку мовлення.
Ручний масаж кистей і пальців рук. Дуже корисний і ефективний масаж пальців і нігтьових пластин кистей. Ці ділянки відповідають головному мозку. Крім того на них проектується все тіло людини у вигляді міні-систем відповідності. Тому кінчики пальців необхідно масажувати до стійкого відчуття тепла. Це має оздоровчий вплив на весь організм. Особливо важливо впливати на великий палець, який відповідає за голову людини. Під час корекційної діяльності відбувається стимулювання активних точок, розташованих на пальцях рук за допомогою різних пристосувань (кульки, масажні м'ячики, волоські горіхи, колючі валики). Цю роботу проводять перед виконанням завдань, пов'язаних з малюванням і письмом, протягом 1 хвилини. Масаж стоп. Вплив на точки стоп здійснюється під час ходіння по ребристим доріжках, масажним килимкам, килимками з ґудзиками… У логопедичних цілях Су - Джок терапія спільно з пальчиковими іграми, мозаїкою, шнурівкою, штрихуванням, ліпленням, малюванням активізує розвиток мови дітей. Отже, використання Су - Джок терапії сприяє корекції мовних порушень у дітей.
Використання кольору в Су Джок терапіїБагато захворювань, що мають зовнішні прояви, можна лікувати кольором. Чорний колір: почервоніння без припухлості і болю;Зелений колір: припухлість, свербіння, слабкі тупі минущі болі; Червоний колір: значні, але не постійні болі; Жовтий колір: сильні постійні болі, виразки. При використанні цього методу на точки відповідності наносять потрібний колір (наприклад, фломастером) або наклеюють кольоровий папір кольоровою поверхнею до шкіри. Насіннєва Су-Джок терапія. Використання різних видів насіння при виконанні таких завдань: • сортування насіння;• викладання насінням по контуру;• обстеження та порівняння насіння;• самомасаж кистей і пальців рук, стоп з використанням “сухого басейну”.
ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ ВПРАВ З СУ-ДЖОК ТЕРАПІЇ Місяць. Вправи. Матеріал для використання. Вересень Вправа «Теплохід»Вправа « Дощик»Використання сухого басейну. Масаж шишками. Жовтень Вправа «Намалюй картину»Вправа «Горішки від білочки»Використання різних видів насіння. Масаж горіхами. Листопад Вправа « Їжачок»Вправа « Каченята»Масаж колючою кулькою. Використання круп`яного басейна. Грудень Вправа «Колобок»Вправа «Черепаха»Використання масажного килимка. Масаж колючою кулькою. Січень Вправа «М`ячик»Вправа « Хлопчик – мізинчик»Масаж гумовим м`ячем. Масаж пальчиків Лютий Вправа « Човник»Вправа «Білка»Використання сухого круп`яного басейну. Масаж каштанами. Березень Вправа « Їжачок по лісу йшов»Вправа « Зайчики»Масаж колючою кулькою. Масаж гумовим м`ячиком. Квітень Вправа « Перебери насіння»Вправа «Гриби»Використання різних видів насіння. Використання дерев`яних паличок. Травень Вправа « Килимок з травички»Вправа « Мій м’ячик»Використання масажного килимка. Використання гумового м`ячика
Особливості організації та форми роботи використанням Су-Джок-терапії№з/п. Особливості організації та форми роботи. Мета впровадження. Очікувані результати1. Перед та упродовж заняття з образотворчого мистецтва, організованої мовленнєвої, пізнавальної, фізичної діяльності. Зняття напруги, запобігання перевтомленню дитячого організму, підвищення імунітету. Уникнення перевтоми дрібних м’язів кисті рук, активізація процесів мовлення, мислення, підвищення пізнавальної активності, отримання загально зміцнюючого ефекту.2. Перед вправами на профілактику плоскостопості. Адаптація після денного сну, посилення захисних сил організму. Покращення самопочуття дітей, прискорення пробудження всіх систем організму, прилив сил.3. У поєднанні з релаксаційними вправами психогімнастикою, кольоротерапією. Зняття психологічної та фізичної напруги, отримання оздоровчого ефекту. Запобігання нервовим перезбудженням дітей, зміцнення їх психіки, загальне оздоровлення організму.
Масаж еластичним кільцем Су-Джок. Вправа «Хлопчик-мізинчик» Вправа «Гриби»Хлопчик-мізинчик,Де ти був? (надягаємо кільце на великий палець)З цим братиком в ліс ходив (надягаємо кільце на вказівний палець). З цим братиком борщ варив (надягаємо кільце на середній палець). З цим братиком кашу їв (надягаємо кільце на безіменний палець). З цим братиком пісні співав (надягаємо кільце на вказівний палець). З цим пальчиком відпочивав (надягаємо кільце на мізинець). Раз, два, три, чотири, п’ять. Ми йдемо гриби шукать,(граблеподібне розтирання рук)Ось цей пальчик в ліс пішов,(надягаємо кільце на великий палець)Ось цей пальчик гриб знайшов,(надягаємо кільце на вказівний палець)А цей пальчик раду дав,(надягаємо кільце на вказівний палець )Цей ось пальчик зготував,(надягаємо кільце на безіменний палець)Цей ось пальчик гарно їв,І від цього потовстів. (надягаємо кільце на мізинець).
Вправи для використанням Масаж «колючою кулькою» Су-Джок. Вправа «Їжачок»Їжачок ти, їжачок,Не боюсь я голочок. Він поколить нам долоньки -З ним пограємо залюбки, (підкидаємо м'ячик вгору)М'яч-їжак ми візьмемо,Покотимо, потремо, (котимо між долоньок)Вгору кинемо, спіймаємо, (знову підкидаємо м'ячик)Голочки перерахуємо.(легеньке поколювання подушечок всіх пальчиків)Пустим їжачка на стіл, (кладемо м'ячик на стіл)І пограємо із ним (ручкою притискаємо м'ячик)Трішечки покотимо ... (котимо м'ячик)Й руку поміняємо. (міняємо руки)
Вправа «Їжачок по лісу йшов»Йшов по лісу їжачок,(котимо по зовнішній стороні кисті правої руки)В нього шубка з голочок.(котимо по зовнішній стороні кисті лівої руки)Ніс багато грушечок,Аж болів йому бочок.(колові рухи між долонями)Раз, два, три, чотири, п’ять!Зупинився спочивать.(кульку Су-Джок тримаємо між великим пальцем і іншими, «щіпкою». Натискаємо ритмічно на кульку Су-Джок, перекладаючи з руки в руку). Піклувався їжачок. Про маленьких діточок,(стискаємо кульку то однією, то іншою рукою)Дуже милих і колючих,Чарівних, непосидючих.(поклали кульку, зімкнули долоні, відпочиваємо). Вправа виконується спочатку на правій руці, потім на лівій. Йшла велика черепаха.І кусала всіх від страху (діти катають Су-Джок між долонь). Кусь, кусь, кусь, кусь(Су Джок між великим пальцем і іншими, які дитина тримає «щіпкою». Натискають ритмічно, перекладаючи м'ячик з руки в руку). Я нікого не боюсь (діти котять м'ячик Су-Джок між долонь). Вправа «Черепаха»
Самомасаж і масаж кистей і пальців рук з використанням килимка. Вправа «Колобок» Вправа «Дощик» Спекла баба колобок. (котимо м’ячик Су-Джок між долонями)Де подівся колобок? (пальчики рук “крокують” по килимку)По дорозі зайченятко він зустрів!І погратись запросив.(прижимаємо подушечки пальчиків до килимка,”стрибають пальчики”)На травичці друзі гралисьІ угледів їх вовчисько,Підійшов до друзів близько.(граблеподібне прогладжування пальцями по килимку) Виліз із барлоги – хати Ведмідь волохатий. (постукування кулачками по килимку) Від забав не втрималась лисичка Й напросилась в гості. (легеньке поколювання подушечок пальчиків килимком) Ось і всі вони здружились І в таночку закрутились. (Плескаємо долоньками по килимку)Дощик теплий, дощик синій. Цілий день співав в долині (легеньке поколювання подушечок пальчиків килимком).І під цей весняний спів. У долині луг зацвів (легке прямолінійне погладжування по килимку). В лузі повно квіточокІ маленьких діточок (постукування кулачками по килимку).
Самомасаж і масаж кистей і пальців рук з використанням ”сухого басейну”Вправа «Теплохід» Вправа «Човник» З’єднати долоні обох рук “човником” виконувати плавні рухи по поверхні “сухого басейну”Від зеленого причалу Відштовхнувся теплохід.(з’єднати долоні в “замок”)Задній хід, передній хід,Ось завівсь мотор як слід.(опустити руки в “сухий басейн”, розвести пальці рук, поворушити пальцями) Раптом хвилька підхопила, Вправо – вліво нахилила. (стиснути руки в кулаки, покласти на дно сухого басейну, розвести пальці) І поплив вперед по морю Наш маленький теплохід. виконувати зигзагоподібні рухи по поверхні пальцями) До наступного причалу Набирає повний хід. З’єднати долоні обох рук “човником”, опускати в “сухий круп’яний басейн” – миска з крупами. Човник пропливає,Після себе слід лишає. То пірнає, то виринає,На дні скарб шукає (стискаємо, розтискаємо кулаки, знаходимо на дні горіх, знов стискаємо, розтискаємо кулаки). Наші пальчики пірнали,Міцно кулачки стискали,Потім розтискали,На дні скарб шукали, знайшли і пограли (котимо горіх між долонями).
Масаж шишками, горіхами, каштанами. Вправа «Білка»Руда білка, з гілки на гілку(тримаємо шишки, горіхи між долонями, стискаємо, розтискаємо)Скаче – стрибає,(котимо по зовнішній стороні кисті прямолінійними рухами)Жолуді, шишки, всілякі горішки. Нишком збирає, надійно ховає:(перекладаємо з руки в руку, стискаємо)В дупло – комірчину Запаси на зиму. Вправа «Горішки від білочки»Сидить білка, вчить потішки,Продає вона горішки:(прямолінійні кочення по долоні від зап’ястка до кінчиків пальців)Лисичці – сестричці,Горобчику, синичці, Ведмедику товстоп’ятому,Зайченяті вухатому.(прижимаємо по черзі подушечки пальчиків до горішка)
Масаж гумовим м’ячиком. Вправа «Зайчики» Вправа «М’ячик»У лісочку, на галявціВесело стрибали зайці. (підкидаємо м’ячик вгору)І котились по травіВід хвоста до голови(прямолінійні кочення по долоні від зап’ястка до кінчиків пальців)Довго зайці так стрибали,Потомились, посідали. (стиснути м’ячик почергово в руках)Тут ведмідь іде нівроку,Раптом чує шурхіт збоку..(постукування м’ячиком по долоні)То малята – лисенята. Вирішили наздогнати. (зигзагоподібні покочування по долонях)Під кущами присідали,Зайців в лісі виглядали… (стиснути м’ячик між долонями) Я м'ячем круги катаю,Взад - вперед його ганяю.(прямолінійні кочення по долоні від зап’ястка до кінчиків пальців)Ним погладжу я долоньку, (погладити м’ячиком долоні)Ніби струшую краплинку, (підкинути м’ячик вгору)І затисну його трішки,Як стискає лапу кішка, (почергово стиснути м’ячик у кожній руці)Кожним пальцем м'яч притисну,Маю вправу я корисну. (стиснути м’ячик між долонями)
Вправа «Мій м’ячик»З рук у руки м’яч стрибаєІ до неба підлітає. (підкидаємо м’ячик вгору) Ой який же він прудкий,Гарний м’ячик мій новий! (колові рухи по долоні м’ячем)Вгору, вниз і навпаки, Ледь торкаючись руки (прямолінійне кочення по зовнішній стороні кисті) Скаче швидко м’ячик мій, І не скажеш йому ,,стій”. (підкидаємо м’ячик вгору) М’ячик скаче, м’ячик скаче В нього вдача не ледача. (котимо м’ячик між долонями від зап’ястка до кінчиків пальців) М’яч не стане сумувати, Коли можна пострибати.
Вправа “Каченята”Каченята залюбки. Поспішають до ріки,Щоб свої маленькі ніжки. Умочити в воду трішки. (опустити руки в “сухий басейн”)Всі купалися завзято,Вчились глибоко пірнати. (стискаємо, розтискаємо кулаки)Дуже мила їм вода. Хвиля ніжно їх гойда.(прямолінійні, зигзагоподібні рухи по поверхні басейну)Раді сонцю каченята,Як вуглинки оченята,(опустити руки на дно, розтулити пальці рук, підняти руки назовні)Купці – любці до схочу. Не бояться і дощу. А на річці - жабок хати, Люблять весело жабки стрибати, (знаходять у басейні іграшки жабки)З ними, качечки, дружіть, Як ви пірнаєте покажіть. (опустити руки в “сухий басейн)Каченята то пірнали, то виринали,Лапками в воді перебирали.(перебирати пальчиками насіння в “сухому басейні”)Скільки не купались,А сухенькими зостались. Вийдем з річки на лужок,На зелений моріжок.(пальчики крокують по килимку “Травичка”, прижати долоні до килимка)Мокрі лапки обсушити,На травиці відпочити.