Вплив процесів модернізації на суспільне життя українців 1 Основні ознаки модернізації 1.Індустріалізація 2.Нова техніка 3.Нова енергетич-на база 4.Ринкова еконо-міка 5.Монополізація економічні політичні соціальні духовніі 1.Централізація влади 2.Уніфікація суспільного життя 3.Активізація політичних партій 4.Формування демократичних інститутів 1.Урбанізація 2.Нові засоби комунікації 3.Перехід до малої сімї 4.Формування нового типу особистості 1.Піднесення національної свідомості 2.Нова система цінностей 3.Демократизація 4.Масовість
Важливим проявом модернізаційних процесів у соціальній сфері стала урбанізація Міграційні процеси /з Росії до України/ Демографічний бум приплив сільського населення в міста сезонний рух населення із сіл на роботу до міст Причини урбанізації Порівняння чисельності населення ст.247 Працюємо з підручником
Земські, приватні, церковні школи. Наддніпрянська Україна Західна Україна Початкова освіта - Освітня реформа 1863 – Валуєвський циркуляр 1876 - Емський указ недільні, вечірні школи Для дітей Для дорослих 1869 – шкільна реформа / Обов'язкова початкова освіта від 6 до 14 років/ 1895 – ступенева освіта Державні школи Нижчі сільські школи /1-3 роки/ Вищі міські /4-6 класів/ Навчання мовою меншин Навчання російською мовою 1868 -“Просвіта” 1881- “Руське педагогічне товариство” Потреба українізації системи освіти 2 Давайте згадаємо !!!
Наддніпрянська Україна Західна Україна Середня освіта Класичні гімназіі / 8 р./ Реальні училища /6 років/ 1870-перша жіноча гімназія Катеринославське гірниче училище тільки діти дворян Інститути благородних дІвиць Кадетські корпуси 1887- «циркуляр про кухарчиних дітей» Гімназіі у Львові, Перемишлі, Кременці, Чернівцях Навчання мовою меншин Навчання російською, польською 1868 -“Просвіта” 1881- “Руське педагогічне товариство” система освіти
Наддніпрянська Україна Західна Україна Вища освіта 1865 р - Новоросійський університет в Одесі 1875 - Ніжинський історико- філологічний 1885 - Харківський технологічний 1898 - Київський політехнічний Навчання платне Львівський університет: 1894 - Кафедра історії при 1900- кафедра укр.мови і літ. 1875 – Чернівецький університет 1877-Львівська технічна академія 1897 - Львівска ветеринарна академія Навчання польською мовою Навчання російською, польською Навчання платне Рівень освіти наддніпрянщини на початку ХХ століття кількість початкових шкіл збільшилась на 40 %. рівень розвитку системи освіти залишався незадовільним
Потреба українізації системи освіти 2 Прокоментуйте дані таблиці «Кількість шкіл у Київському навчальному окрузі на початку ХХ ст.». Які висновки можна зробити? Проаналізуйте У чому, на думку авторів, полягала проблема шкіл в Україні? Зі статті українського письменника й педагога Бориса Грінченка Працюємо з підручником Ст.249 1 2 Зі статті українського вчителя і письменника Степана Васильченка
Нагальною потребою населення України стала власна національна школа з професійними вчителями Із педагогічної скарбниці Софії Русової - Рідна мова — це перша умова, щоб учні проходили науку свідомо. - .Народові, який не має своєї школи і не дбає про неї, призначені економічні злидні й культурна смерть. Ось через що сучасним гаслом усякого свідомого українця мусить бути завдання: рідна школа на Вкраїні. Христина Алчевська Домагалася відкриття на Харківщині жіночих безплатних шкіл. На її харківській садибі вперше в Україні встановлено пам’ятник Т. Шевченку (1899 р.).
Рівень освіти на західноукраїнських землях на початку ХХ століття Східна Галичина Буковина Закарпаття 1900 р 4250 класів з польською 2250 класів з українською мова навчання із 6240 сіл регіону в 981 не було початкових шкіл Середні школи - 49 4 україномовні 1913 р 3500 українських початкових шкіл 86 гімназій у 21 викладали українською 6 середніх шкіл і жодної української 13 гімназій тільки 2 були українські 2 — з німецькою та українською мовами навчання 1900 р 1913 р 4 середні навчальні заклади проводили заняття виключно угорською мовою У західноукраїнських землях діяло 4 вищі навчальні заклади 3 — з польською мовою навчання , 1 — з німецькою). Прокоментуйте !
Емансипація жінок 3 Емансипація (лат. emancipatio) — звільнення від якої-небудь залежності, скасування якихось обмежень, зрівняння у правах Фемінізм — прагнення до рівності жінок із чоловіками; у вузькому сенсі — жіночий рух. причини зростанням кількості жінок, які працювали поза домашнім господарством — у крамницях, на фабриках на підсобних роботах заробітна платня становила 1/2, або в кращому разі 2/3 від заробітку чоловіків наслідки вибороли рівне із чоловіками право на освіту. 60 % учнівського складу в київських та приміських школах становили дівчата В Галичині вибороли право на вищу освіту. вибороли право на виборчі права 1890 Перемишль- почав діяти Клуб русинок 1893 Ольга Франко
Видатні вчені 4 Які досягнення українських учених свідчили про розвиток науки й техніки? Які галузі науки розвивалися найпродуктивніше? Складіть узагальнювальну таблицю за матеріалами рубрики. Працюємо з підручником Ст.253 1 2 Іван Пулюй Микола Бекетов Ілля Мечников Олександра Єфименко Дмитро Яворницький Олександр Потебня