Презентаціядо уроку "М.Булгаков "Собаче серце". Образ Шарікова"

Про матеріал
Презентація містить матеріали щодо аналізу образу Шарікова у творі М.Булгакова "Собаче серце"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

М. Булгаков «Собаче серце». Образ Шарікова

Номер слайду 2

Займи позицію!Чи має людина право на проведення наукових експериментів?НІлюдина не повинна проводити експерименти, все в природі відбудеться само собою, інакше були б зараз чисті ріки, повітря і навколишнє природа не гинула від діяння людини. ТАКЯ не знаю, як би ми жили без електрики, опалення та навіть комп'ютера. Головна відмінність людини від всього живого на землі - його розум, а значить, він повинен розвиватися і вдосконалюватися і розумно використовувати відкриття

Номер слайду 3

Бесідаподії відбуваються в Москві в 1924-1925 роках в квартирі професора Преображенського. Де і коли відбуваються події, описані в повісті?Що характерно для цього історичного періоду?У 1917 році в Росії відбулася революція, тобто різкий перехід, від якого чекали зміни суспільства на краще. До влади приходять більшовики. Вони формують свій орган влади, насильно стверджують нову ідеологію: все стає загальним, колективним. Більшовики заперечують Бога і все старе, нав'язують свою ідеологію, знищують тих, хто не згоден. Змінюються економічні відносини, усуспільнюється буквально все.

Номер слайду 4

Робота з текстом1) Про це говорить професор: «З 1903..до березня 1917 року було жодного випадку - підкреслюю ... жодного, щоб з нашого парадного внизу при загальній незамкненими двері пропала б хоч одна пара калош. Тут, зауважте, дванадцять квартир, у мене прийом. У березні 17-го в один прекрасний день пропали всі калоші, три палиці, пальто і самовар у швейцара ... »2) «Ну якого біса прибрали квіти з майданчиків? Чому електрику, яке ... потухають протягом 20 років два рази, в теперішній час акуратно гасне два рази в день »3) «Що таке розруха? .. Та її зовсім не існує? Це ось що: якщо я, замість того щоб оперувати, щовечора почну у себе в квартирі співати хором, у мене настане розруха. Якщо я, відвідуючи вбиральні, почну вибачте мене на слові, мочитися повз унітаз, ... вийде розруха. Отже, розруха не в клозетах, а в головах. »Які наслідки соціальної революції зображені в повісті?Яка подія лежить в основі сюжету?В квартирі професора Преображенського шляхом пересадки гіпофіза загиблого Клима Чугункина на мозок собаки отримано людиноподібна істота. Чому слова професора звучать так переконливо?Він вихлюпує свої негативне ставлення на адресу нової влади. У його словах звучить позиція автора - революція не зробила краще ні людей, ні суспільство.

Номер слайду 5

 Лайка ( "все лайливі слова, які тільки існують в російській лексиконі"); куріння;. насіння (неохайність); балалайка в будь-який час дня і ночі (зневага до оточуючих); вульгарність в одязі і поведінці; аморальність; пияцтво; злодійство; донос; замах. Етапи перетворення Шаріка в Шарікова і етапи становлення Шарікова. ВИСНОВОК: становлення «нової людини» - це втрата людського, наростання аморальності, тобто не еволюція, а деградація.

Номер слайду 6

Виявляється, встати на ноги, навчитися говорити - ще не означає стати людиною в повному розумінні цього слова. Всім своїм єством: промовою, поведінкою, манерою спілкуватися, культурним рівнем - Поліграф Поліграфович Шаріков небагато чим відрізняється від тварини і навіть не завжди в кращу сторону. Поліграф Поліграфович Шаріков нічого не викликає, крім огиди. У нього немає навіть внутрішніх монологів на відміну від собаки Шарика, який страждав від опіку, давав оцінку людям, чим викликав співчуття. Отже, Шарик перетворюється в Шарікова. Який же він, новоявлений чоловік, Поліграф Поліграфович Шаріков?

Номер слайду 7

Як ви вважаєте, хто винен в тому, що Шариков став таким?Чи є вина Швондера? Взаємовідносини Шарикова і Преображенського загострюються завдяки існуванню провокатора-представника низової влади Швондера, який прагне «ущільнити» професора, відвоювати у нього частину кімнат - іншими словами, вказати інтелігенції її місце в сьогоднішньому світі. Швондер «спускає собаку» - для наступу на професора використовує Шарикова: виробляє його в «товариші», вселяє йому думку про його пролетарське походження, знаходить йому службу відповідно до потягом серця, «виправляє» йому «паперу» і вселяє думку про право на житлоплощу професора. Він же надихає Шарикова написати донос на професора.

Номер слайду 8

Шарікова перевиховати або що-небудь зробити з ним неможливо, так як він успадкував разом з гіпофізом Клима Чугункина його соціальний образ: три судимості, злодійство, пияцтво, вульгарність і навіть вміння грати на балалайці. Якщо вже розумному, освіченій і інтелігентній професору не вдалося з Шарікова зробити людину - значить, це нікому не вдасться, ніяка радянська влада не зможе зробити з люмпенів гідних громадян. Кожен повинен бути на своєму місці. За словами професора, кухарка не може керувати державою. Чи можна перевиховати Шарікова?

Номер слайду 9

Чи можна, на вашу думку, вважати експеримент вдалим?Проаналізуйте розмову Преображенського і Борменталя перед повторною операцією по «знищенню» Шарикова.«... навіщо потрібно штучно фабрикувати Спіноза, коли будь-яка баба може його народити коли завгодно. Адже народила ж у Холмогорах мадам Ломоносова цього свого знаменитого! ... Людство саме піклується про це і в еволюційному порядку щороку наполегливо, виділяючи з маси всякої мерзоти, створює десятками видатних геніїв, що прикрашають земну кулю!» Словами самого професора Преображенського Булгаков говорить, що все повинно відбуватися природним шляхом. «народні маси відстали від європейців років на двісті і до сих пір ще не зовсім впевнено застібають свої власні штани», це означає, що рух вперед можливо в результаті поступового розвитку людини, а вийшло, що революція тільки переставила людей в суспільстві, але не змінила їх свідомість в кращу сторону.- «Я дбав зовсім про інше, про поліпшення людської породи. І ось на омолодження нарвався! » - професор зрозумів свою помилку на десятий день після операції, а ось швондери і Шарикови не розуміють, що потрібно не ділити все порівну, а творити самим, наполегливо працювати, і перш за все, над самим собою.

Номер слайду 10

Людина - неповторна індивідуальність. Ніяка форма насильства не може привести до успіху. У контексті твору прихована ще одна важлива думка: революція - свого роду насильницька операція, проведена над суспільством. Експеримент з соціалізмом дуже нагадує спроби професора Преображенського насильно поліпшити людську породу. Створюючи цей образ, Булгаков відбив думка про відповідальність інтелігенції перед своєю країною. До якого висновку приводить Булгаков свого читача? Чи згодні ви з думкою автора?

Номер слайду 11

Добродушний. Нещасний. Відданий. Милий. Довірливий Порівняйте Шарікова з Шаріком. Неписьменний. Невихований. Зухвалий. Грубий. Самовпевнений. Жорстокий. Продажний. Підлий

Номер слайду 12

Голова будинкому Швондер подібний до казкового гнома, і можливості у нього теж казкові. Швондер - це людина, у якої за душею немає нічого: він жалюгідний, хоча амбітний; злісний, він вважає себе улаштовувачем нового життя. Він робить ідеологічний вплив на Шарикова. Професор це помічає:«Ну так от, Швондер і є найголовніший дурень. Він не розуміє, що Шариков для нього грізніша небезпека, ніж для мене. Ну, зараз він всіляко намагається нацькувати його на мене міркуючи, що якщо хто-небудь у свою чергу нацькує Шарикова на самого Швондера, то від нього залишаться тільки ріжки та ніжки. У нього найпаршивіше серце з усіх, які існують в природі!» Його принцип - відібрати і поділити. Він хоче отримувати від життя все, нічого не роблячи, заважаючи працювати таким, як Борменталь і Преображенський. Він вважає в праві нахабно розпоряджатися власністю людей, диктувати, де їм працювати, спати, приймати їжу. Швондер надає Шарикову соціальний статус, дає колишньому псові права, озброює «ідейною фразою». Це він робить не з людинолюбства, а лише для того, щоб показати свою владу, покомандувати « інтелігенцією». Для цього він провокує Шарикова, нацьковує його на професора). Швондер з почтом - це манекени, у яких за душею немає нічого: вони жалюгідні, хоча у них амбіції; значні, злісні, вони вважають себе організаторами нового життя. Яка роль Швондера у вихованні Шарикова? Чому професор Преображенський каже, що "Швондер і є найголовніший дурень"?

Номер слайду 13

Уже з першої розмови членів домкома з професором видно, що ці люди в своєму розвитку пішли не набагато далі Шарикова. І вони прагнуть все поділити, хоча навіть керувати роботою домкома по-справжньому не можуть: близько-то якраз в будинку і немає. Можна співати хором (що б не говорив Пилип Пилипович, але і сам він частенько наспівує фальшивим деренчливим голосом), але не можна співати хором замість основної своєї роботи. Швондер ненавидить професора, так як, відчуваючи ворожість вченого, не в силах довести це і "роз'яснити" його справжню антиреволюційну сутність (і тут Швондеру в інтуїції не відмовиш!) Для Швондера Шариков - інструмент боротьби з професором: адже це Швондер підучив Шарикова вимагати житлоплощу , разом вони пишуть донос. Але для Швондера - це правильний вчинок, а донос - сигнал, тому що ворога треба вивести на чисту воду і знищити в ім'я майбутнього щасливого життя. У бідній голові Швондера ніяк не вкладається, чому людина, за всіма прикметами є ворогом радянської влади, знаходиться під її захистом!Отже, "хрещений батько" Поліграфа Поліграфовича вселяє своєму вихованцю ідеї про загальну рівність, братерство і свободу. Потрапляючи в свідомість, в якому переважають тваринні інстинкти, вони лише множать агресивність "нової людини". Шариков вважає себе повноцінним членом суспільства не тому, що зробив щось для блага цього суспільства, а тому, що він "не непман". У боротьбі за існування Шариков не зупиниться ні перед чим. Якщо йому здасться, що Швондер займає його місце під сонцем, значить, його агресивність буде спрямована на Швондера. "Швондер - дурень", тому що не розуміє, що незабаром він сам зможе стати жертвою монстра, якого так посилено "розвиває". Чому Шаріков і Швондер так швидко знаходять спільну мову?

Номер слайду 14

Професор Преображенський все-таки не залишає думки зробити з Шарикова людину. Він сподівається на еволюцію, поступовий розвиток. Але розвитку немає і не буде, якщо сама людина до нього не прагне. Насправді усе життя професора перетворюється на суцільний кошмар. У будинку немає ні спокою, ні порядку. Цілими днями чутні нецензурна лайка і брязчання балалайки. Шариков приходить додому п'яним, пристає до жінок, ламає і крушить все навкруги. Він став грозою не лише для мешканців квартири, але і для мешканців усього будинку. А що здатні натворити Шарикови, якщо дати їм в житті повну волю? Страшно уявити собі картину того життя, яке вони здатні створити навколо себе. ВИСНОВОК

pptx
Додано
15 травня 2023
Переглядів
690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку