Презентаційний урок з української мови 4 клас Тема. Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Про матеріал
Презентаційний урок з української мови. Тема. Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Мета: вчити дітей утворювати і правильно вимовляти прикметникові форми з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати культуру мовлення; виховувати почуття гордості за героїчне минуле і славне сьогодення української держави.
Перегляд файлу

Тема. Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Мета:  вчити дітей утворювати і правильно вимовляти прикметникові форми з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати культуру мовлення; виховувати почуття гордості за героїчне минуле і славне сьогодення української держави.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, картки для роботи в парі, картки – схеми для групової роботи.

 

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

 

Емоційне налаштування (до  гостей)

Хай легко працюється,

Добре живеться,

Все вміється, множиться і додається.

Здоров'я міцного,щастя без краю,

Усього найкращого щиро бажаєм! (всі разом)

Уч. – Я знаю, що ви, діти,   творчі, працьовиті, завзяті і урок буде продуктивним.

Уч. – Діти, доповніть речення (екран)

  • Від уроку я очікую…
  • Від однокласників  я очікую..
  • Від учителя я очікую…

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою «Вимова і правопис префіксів у прикметниках»
  • Плідний урок  - це співпраця. Давайте складемо план, за яким ми будемо працювати. (Пропозиції дітей)

План

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Повторення вивченого матеріалу
  3. Хвилинка каліграфії
  4. Вивчення нового матеріалу
  5. Робота в групі
  6. Робота в парі
  7. Творча самостійна робота
  1. Перевірка домашнього завдання
  • Яку тему ми зараз вивчаємо? (Прикметник)Чого навчилися на  попередньому уроці?(Відмінювати прикметники)
  • Домашнє завдання було за рівнями. Перевіряємо виконання впр. №186 (Перевірка на екрані). Потрібно було списати текст, поставивши прикметники, що в дужках, у потрібному відмінку. Над прикметниками скорочено  надписати відмінок. Група дітей додатково усно готувала питання за темою «»Що я знаю про прикметник?
  • Прочитайте  словосполучення іменників та прикметників, які ви поставили у потрібний відмінок. (У тихому небі (М.в.), на південному сході (М.в.), у казкові білі шати (З.в.), бліде сонце (Н.в.), дивними самоцвітами (О.в.),  на чистому снігу (М.в.)
  • Група дітей підготувала опитування за темою «Що я знаю про прикметник?» Запитання дітей.  На дошці вивішується схема «Все, що я знаю про прикметник»
  • Що називає прикметник? (Ознаку предмета)
  • На які питання відповідає в початковій формі?(Який? Яка? Яке? Які?)
  • Як визначити відмінок прикметника в реченні? (Визначити від якого іменника залежить прикметник. Визначити відмінок іменника, прикметник завжди стоїть у тому ж відмінку, що і прикметник)
  • Від якої частини мови найчастіше можна утворити прикметник? (від іменника)
  • Якими способами ми утворюємо нові слова? (префіксальним та суфіксальним). (Під час перевірки домашнього завдання, один учень біля дошки з картки утворює прикметники від іменників. Калина – калиновий, вересень – вересневий, народ  - народний)
  • Яким способом утворили прикметники від іменників? (суфіксальним)   

ІІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  • Зараз продовжимо творення прикметників від іменників  утворення прикметників від іменників суфіксальним способом. .

(На екрані іменники, діти утворюють усно  від них прикметники)

  • Народ – народний;
  • Україна – український ;
  • Козак – козацький;  (козакський)
  • Запоріжжя – запорізький (запоріжський)
  • Назвіть суфікси за допомогою яких утворилися прикметники.  Діти можуть утворити слова невірно)У слові народний – н, український – ськ, козак – цьк, запорізький – цьк. Якщо утворили невірно, спитати :»А як же вірно?»
  • Нам потрібно розв’язати цю проблему.

Отже, тема нашого уроку: «Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк- -цьк».

  1. Хвилинка каліграфії
  • Що ви помітили спільного в написанні суфіксів – ськ, -зьк, -цьк? (Пишуться з м’яким знаком). Отже, вимовляємо звуки [сʼ], [зʼ], [цʼ] мʼяко.
  • Це завдання сміливих, відважних людей запорізької землі. А хто на нашій землі славився сміливістю і відважністю?(Козаки). Ви будете мої маленькі козачата.      
  • Відкриваємо зошити. Запишіть каліграфічно ці суфікси. У кого виникли питання щодо зʼєднання букв? (Всі зʼєднання верхні, мʼякий знак відкритий)
  • Запишіть прикметники український, козацький, запорізький (сі слайду на екрані). Позначте суфікси.
  1. Словникова робота.
  • Дайте тлумачне визначення цих прикметників. (На екрані)
  • Козацький  - належний козакові, козакам.
  • Український – приналежність до України, українського народу.
  • Запорізький – належний до Запоріжжя.
  1. При творенні прикметників козацький та запорізький виникли труднощі. Ми утворювали ці прикметники від іменників. А куди поділася буква к з основи слова козак? А зі слова Запоріжжя, при утворенні прикметника взагалі зникли дві літери ж? Саме цю таємницю ми спробуємо розкрити, працюючи протягом уроку.
  2. Робота в групах (4 групи)
  • Діти, як ви гадаєте, чому козацький, а не козакський? Запорізький, а не запоріжжський? (Відповіді дітей)
  • Українська мова милозвучна, тому при творенні нових слів можуть змінюватися приголосні звуки. Тому в прикметниках кінцевий приголосний основи та  суфікс –ськ у деяких випадках змінюється на –зьк та  - цьк.
  • Щоб правильно утворювати прикметники, за допомогою цих суфіксів, потрібно ознайомитися з правилами. Працювати будете в 4 групах . Кожна група опрацює свою частину правила, потім ознайомить з нею весь клас.

Групи отримують картки зі словосполученнями. Діти повинні проаналізувати основи іменників, звернути увагу на кінцевий приголосний основи іменника та на чергування приголосних в суфіксах прикметників. Кінцевий приголосний основи буде підкреслений.

1 група «Сміливі» ( картка) 

Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький . (Учні повинні самостійно вивести правило).

 

  • Якщо основа закінчується на к, ч, ц, то  відбувається чергування приголосних звуків  - пишемо суфікс цьк 

 

 

2 група «Відважні»(картка) 

Прага – празьк.ий, Париж – паризький, Кавказ – кавказький 

 

  • Якщо основа закінчується на г, ж, з відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс  зьк 

 

 

3 група «Рішучі»

 

Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський.  

 

  • Якщо основа закінчується на х, ш, с відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс  ськ 

 

Висновок: (після 3 груп) – у всіх інших випадках пишемо суфікс ськ

 

 

4 група «Кмітливі»

Мʼякість звука [лʼ] перед суфіксом  - ськ позначається знаком м’якшення

image36

Сіл?ський, пол.?ський, уман?ський

  • Учні презентують свої картки біля дошки.
  • У вас на парті лежать конверти. Дістаньте карти з них. Подивіться, що там написано. (Для кожного учня правило написання суфіксів у прикметниках. Без правила 4)
  • Це підказка. Вона допоможе нам при творенні прикметників.
  • Потренуємося, користуючись таблицею (усно) слайд

Житомир - житомирський, Кагарлик- кагарлицький, Хорол - хорольський, Волинь- волинський, Прилуки - прилуцький

  • Якого правила немає? (Мʼякість звука [лʼ].
  • А немає його тому, що воно є в підручнику на сторінці 98.

 

  1. Фізкультхвилинка

 

  1. Робота в парі.
  • Зараз потренуємося утворювати прикметники.
  • Що ви знаєте про козаків? (Відповіді дітей)
  • Візьміть картки. Прочитайте, що нового дізналися про козаків?


На Запоріій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє попереднє прізвище на нове, козае. Основою появи прізвиськ могли бути діяльність (Пушкар), схожість з якоюсь рисою тварин (Горобець) чи рослин(Береза), риси характеру(Задеріхвіст), зовнішній портрет (Носань).  Часто за козаком закріплювалась назва місцевості або міста, села, звідки він прибув. Якщо з міста Чигирин -Чигирин…ий, з міста Прилуки – Прилу…ий,  з села Кодак – Кода…ий, з села Потоки – Пото…ий, з річки Кальміус-Кальміу…ий.

  • Доберіть до тексту заголовок. Впишіть у картці пропущені суфікси в прикметниках. Запишіть у зошит прізвища козаків, які ви утворили від назв населених пунктів. (Перевірка за екрані)

IV. Закріплення та систематизація знань.

  1. Самостійна диференційована робота.
  • Перевіримо наші знання. Завдання на картках за рівнями. Ми сьогодні говоримо про козаків. А це були мужні воїни, які захищали свою землю. Що потрібно мати для захисту? (Зброю). Зброя козаків – рушниця і шабля. Дехто з козаків мав короткий спис і стріли, але рідше. Найважливішою козацькою зброєю була рушниця. (Показ малюнків на екрані)
  • Учні, у яких на картці малюнок списа (с.р.) – виконують вправу 189 на сторінці 98. Спишіть прізвища, позначте суфікси.

 

  • Учні, у яких на картці малюнок шаблі (д.р.). зʼєднайте частини прислівʼїв, вставте пропущениі суфікси. Запишіть прислів’я в зошит
  • Коза цьк ому роду …– нема переводу.
  • Коза  цьк е життя коротке, … а слава вічна.
  • Не пив води дніпров ськ ої…, не їв каші коза цьк ої.

 

  • Учні, у яких на картці зображена рушниця (в.р.) – на картці. Прочитайте текст, спишіть його в зошит, вставляючи пропущені суфікси. (Перевірка на слайді)

(У військовій музиці україн…их козаків була поширена дерев’яна труба. Її називали сурмою, або коза...ою трубою . Це був сигнальний інструмент війська Запорі…ого.)

 

  1. Перевірка самостійної роботи.
  2. Оцінювання учнів

V. Рефлексія

- Над якою темою працювали?

- Чого навчилися на уроці?

- Чи справдилися ваші очікування?

VI. Домашнє  завдання.

  • Вивчити правило на картці та в підручнику на ст.89
  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням списа (с.р.) – виконують вправу 187на ст. 98 завдання (Виписати з тексту прикметники із суфіксами  - ськ, - цьк, - зьк. Позначити суфікси)
  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням шаблі (д.р.) – виконують вправу 191 на ст. 99 завдання 1
  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням  рушниці (в.р.) – виконують вправу 191 на ст. 99 всі завдання.
  •  

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Онофрійчук Олена Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 листопада 2019
Переглядів
6604
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку