Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про прикметник як частину мови, його значення, семантико – граматичні ознаки, синтаксичну роль; розвивати в учнів творчі нахили, спонукати до роздумів; виховувати любов і пошану до рідної України, її традицій. Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.
Мій світ прекрасний. Творче конструювання. Від поданих слів утворити прикметники. Видалити суфікси. Пояснити правопис. Три – чотири прикметники ввести у словосполучення, визначити головне і залежне слова. Сезон, камінь, глина, пружина, вина, малина, картина, дерево, буква, вогонь, ранок, зміна, письмо, страх, лимон, вікно.
Завдання: пояснити значення народних прикмет, виписати прикметники, визначити рід, чиисло, відмінок. Квітневий день рік годує. Теплий квітень, мокрий травень – буде в полі урожай. Весна днем красна. У весняну погоду і смутний веселий буває. Погане літо буває, як сонця немає. Травневий дощ, як з грибами борщ.
Заходить до хати святвечір… в народі час… свят починався з надвечір‘я Різдва – Святвечора. На небі сходила … зірка, що колись привела пастухів до малого Христа. Кожна … родина сідала вечеряти. Вечір цей повнився чудесами. …. в інший час речі і предмети набували тепер… властивостей. У стійлах розмовляли між собою … тварини, і зірниця могла прикликати дівчині судженого. … люди могли побачити своїх померлих родичів, що приходили до них опівночі кутю їсти…Це … свято дарувало надію кожному на краще.
Схема розбору прикметника як частина мови. Частина мови. Загальне значення. Початкова форма (називний відмінок однини). Морфологічні ознаки:а) повна нестягнена повна стягнена, коротка форма;б) якісний, відносний, присвійний;в) ступінь порівняння (для якісних прикметників);г) рід;д) число;е) відмінок;є) група (тверда чи м‘яка)Синтаксична роль.