Тема. Ступені порівняння якісних прикметників. Їх правопис
Мета:
Цілі уроку:
Учні мають знати: ступені порівняння якісних прикметників;
способи творення форм вищого та найвищого ступенів порівняння.
Учні мають вміти:
Тип уроку. Урок формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал, презентація, створена учителем,
підручник О.В. Заболотний, В.В. Заболотна «Українська мова. 6 клас».
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Бесіда
2.2 «Мозковий штурм»
2.3. гра «Так чи ні»
1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2. Прикметник означає дію? (Ні)
3. Відповідає на питання чий? який? (Так)
4. У реченні виступає додатком? (Ні)
5. Прикметник має три розряди? (Так)
6. Прикметник не змінюється за відмінками? (Ні)
7. Прикметник змінюється за числами й родами? (Так)
2.4. гра «Знайди відмінності»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Основна частина уроку
4.1. Мотивація навчальної діяльності
Поясніть ваш вибір
Соняшник – неодмінна прикмета сільських городів. І в той час же час – це (рідкісне/рідкісніше), осяйне диво природи, незвичайний феномен рослинного світу.
«Стоїть гарний, як соняшник у цвіту», - кажуть у народі. А й справді, чи є щось (виразніше/виразне), (красивіше/красиве), коли соняшник цвіте!
Золоточубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачудування навколишнім світом, це неповторний і (прекрасний/найпрекрасніший) символ України.
4.2. «Пошукова діяльність»
Визначне як змінюється значення прикметника при утворенні нової форми?
Легший, найлегший, найбільш короткий, найдобріший, більш короткий , найясніші,
найбільш легкий, найстрункіший, найменш спритний, менш легкий, коротший, найлагідніший, найкоротший, найкрасивіших, найспритніші, найбільш переконливий, найменш цікавий, найвитриваліший, найдрібніший.
(Дитина на дошці записує результат своєї праці та порівнює із правилом, поданим на слайді)
4.3. Пояснення вчителя
4.4. Робота з картками
Завдання: Випишіть прикметники разом з означуваними іменниками:
І рядок - якісні
ІІ рядок - відносні
ІІІ рядок – присвійні
Вкажіть морфологічні особливості цих прикметників (рід, число, відмінок)
4.5. Фізкультхвилинка
Якщо у словосполученні прикметник якісний – підніміть руки вгору,
відносний – розведіть у сторони,
присвійний – присядьте.
Заяча душа, заяча нора, заяча шапка, ведмежий барліг, ведмежа послуга, ведмежа шкура, материнська турбота, батькова порада, пшеничне волосся.
4.6.1 Опрацювання теоретичного матеріалу
4.6.2. Виконання граматичних вправ
Впр 352 (1в -1,5,7слова; 2в-2,3,5 слова)
4.7 . Зміни звуків при утворенні простої форми вищого ступеня порівняння
4.7.1. Робота біля дошки
Дорожчий (дорогий), нижчий (низький), дужчий (дужий)
4.7.2. Творчий розподільний диктант
у третю -ЖЧ
Тонкий, товстий, довгий, короткий, слабкий, м’який, солодкий, важкий, низький.
4.8. Культура мови. Вживайте правильно!
Один мудрец сказал: «Мы любим свою Родину не за то, что она самая большая или самая красивая на свете, а за то, что она - наша»
Перевір себе (стор. 137 )
4.9. «Коректор»
Виправте помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.
Самий дивовижніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш червоний, найвеличезніший.
Мак – сама яскравіша квітка у вінку.
Найбілш відоміша річка нашої країни – Дніпро.
Калина - сама соковита ягода.
4.10. Творча робота
Розгляньте ще раз всі карти із зображенням рослин нашої країни і складіть твір-мініатюру на тему «Дивосвіт моєї країни», використовуючи прикметники різних ступенів порівняння.
V. Систематизація й узагальнення знань учнів з теми
1.Які прикметники мають ступені порівняння?
2.Які ступені порівняння мають якісні прикметники?
3.Що означають форми вищого та найвищого ступенів порівняння?
4.Які ви знаєте форми ступенів порівняння прикметників?
5.Розповісти , як утворюються форми вищого ступеня порівняння. Навести приклади.
6.Які чергування звуків відбуваються при творенні форм вищого ступеня?
7.Пояснити правила написання слів вищий, нижчий, дорожчий.
8.Як утворюється найвищий ступінь порівняння?
9.Чи можна утворити хоча б одну ступінь порівняння від прикметників вишневий, жовтогарячий, рябенький?
VІ. Рефлексія.
Виконання тестових завдань закритої форми.
А. пахучий, ясний, гіркий;
Б. вологий, милий, розумний;
В. охайний, веселий, працьовитий;
Г. білявий, готовий, тонесенький.
А. указує, що певний предмет переважає всі інші за якою-небудь ознакою;
Б. має дві форми – просту і складену;
В. проста форма утворюється від звичайного прикметника за допомогою суфікса –ш(-іш-), а складена – поєднанням слів більш або менш і прикметника.
А. вищий ступінь, проста форма;
Б. вищий ступінь, складена форма;
В. найвищий ступінь, проста форма;
Г. найвищий ступінь, складена форма.
А. добрий, веселий, чистий;
Б. сильний, довгий, високий;
В. гарний, великий, поганий;
Г. далекий, лагідний, дрібний.
А. талановитіший, більш вразливий, найскладніший, яскравіший;
Б. більш глибокий, миліший від усіх, вищий, рідніший;
В. гірший, біліший, менш щедрий, якнайглибший;
Г. бадьоріший, самий відомий, салатовіший, пречудовіший.
Перевірка результатів роботи над тестом.
VІІ. Оцінювання умінь і навичок
Слово вчителя. – Усі завдання ви виконали. На нашому уроці калина наче ще більше набралася сили, її кетяги засяяли всіма відтінками червоного.
Я задоволена вашими знаннями, адже ви змогли вдало застосувати їх на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.
Учитель підраховує фішки та ставить оцінки за урок
VІІІ. Домашнє завдання
Визначне як змінюється значення прикметника при утворенні нової форми?
Легший, коротший, більш короткий, менш легкий;
найлегший, найдобріший, найясніші,найбільш короткий, найстрункіший, найлагідніший, найкоротший, найкрасивіших, найспритніші, найвитриваліший, найдрібніший, найбільш легкий, найменш спритний, найбільш переконливий, найменш цікавий, .
Творчий розподільний диктант
Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку слова з кінцевим основи Ш, у другу –Щ, у третю -ЖЧ
Тонкий, товстий, довгий, короткий, слабкий, м’який, солодкий, важкий, низький
Виконання тестових завдань закритої форми.
А. пахучий, ясний, гіркий;
Б. вологий, милий, розумний;
В. охайний, веселий, працьовитий;
Г. білявий, готовий, тонесенький.
А. указує, що певний предмет переважає всі інші за якою-небудь ознакою;
Б. має дві форми – просту і складену;
В. проста форма утворюється від звичайного прикметника за допомогою суфікса –ш(-іш-), а складена – поєднанням слів більш або менш і прикметника.
А. вищий ступінь, проста форма;
Б. вищий ступінь, складена форма;
В. найвищий ступінь, проста форма;
Г. найвищий ступінь, складена форма.
А. добрий, веселий, чистий;
Б. сильний, довгий, високий;
В. гарний, великий, поганий;
Г. далекий, лагідний, дрібний.
А. талановитіший, більш вразливий, найскладніший, яскравіший;
Б. більш глибокий, миліший від усіх, вищий, рідніший;
В. гірший, біліший, менш щедрий, якнайглибший;
Г. бадьоріший, самий відомий, салатовіший, пречудовіший.