Мета авторської роботи:розглянути методику використання стратегій «Джигсоу–1», «Джигсоу-2» на уроках у початковій школі; показати різноманітні прийоми та форми роботи під час використання цієї стратегії; довести, що робота в групах може бути не лише корисною, а й цікавою та захоплюючою, дає можливість кожній дитині відчути радість досягнення, усвідомити свої можливості та здібності.
Методична стратегія «Джигсоу» - це групова форма роботи, яка проводиться за таким планом:утворення первинних – «домашніх» (основних) груп, розподіл матеріалу;поєднання в «експертні»і групи;вивчення матеріалу «експертними» групами та його презентація;повернення учнів із «експертних» груп до «домашніх» і презентація матеріалу;індивідуальна і групова звітність. Методична стратегія «Джигсоу»Успіх
Стратегія «Джигсоу – 1»(«Мозаїка»)Алгоритм роботи. Текст поділяється на логічно завершені частини. Учні об’єднуються в постійні «домашні» групи. Учитель роздає дітям частини тексту. Учні об’єднуються в «експертні» групи Учні вивчають свою частину в «експертних» групах;Учні повертаються у домашні групи;Перевірка вчителем засвоєння знань усіма учнями роботи.
Ранкові та вечірні процедури. Як правильно доглядати за порожниною рота. На дітей, які обрали №1, чекає у своїй резиденції « Хлопчик Здоров’ятко»Діти, які обрали №2 сьогодні співпрацюватимуть з «Маленьким Кухарятком» За роботою дітей, які обрали №3, пильнуватиме «Пані Солодулька»«Маленьке Докторятко» сьогодні допомагатиме дітям, які обрали №4(За роботою в групах спостерігатиме Лікар Айболить)
Пам’ятка роботи над текстом (чек – лист)Уважно прочитайте частину тексту. Складіть декілька запитань до прочитаного. Дайте на них відповіді. Намалюйте на пісочку пальчиками картину, яку ви собі уявили. Розкажіть по черзі, що ви зобразили. Якщо готові, покажіть.(Діти беруться за руки та піднімають їх вгору) Перевірка вчителем виконання завдань- Перекажіть опрацьований текст.(«Фотокореспондент» знімає дитячі малюнки. До наступного уроку створюється міні – презентація . В слайди вставляється музика. Вийшов маленький мультик.)(«Лікар Айболить» задоволений роботою дітей, вчитель та діти – також.)
Стратегія «Джигсоу – 2»Алгоритм роботи. Діти поділяються на групи за вище вказаним принципом. У цьому випадку текст не поділяється на частини вчителем. Кожна «експертна» група одержує низку питань і готує відповіді на них. Учні повертаються до «домашніх» груп з відповідями на свої запитання. Текст сприймається як ціле, а робота здійснюється за запитаннями.
Сьогодні на уроці ми будемо читати статтю «Прощальний листопад» за Василем Скуратівським. На дітей, які обрали листок берізки, чекає у своїй резиденції «Пані берізка». Діти, які обрали листок дуба, сьогодні співпрацюватимуть з « Паном дубом». За роботою дітей, які обрали листок осики, пильнуватиме «Пані осика».«Пан клен» сьогодні допомагатиме дітям, які обрали саме його.(За роботою в групах спостерігатиме «Пані Дерев’янко»)
Пам’ятка роботи над текстом (експертна картка, чек – лист)Робота в домашніх групах. Перевірка вчителем виконання завдань.- Перекажіть опрацьований текст.(В цей час класний «фотокореспондент» фотографує дитячі малюнки. До наступного уроку створюється міні – презентація до тексту. В слайди вставляється музика. Вийшов маленький мультик.)(«Пані Дерев’янко» задоволена роботою дітей, вчитель та діти – також.)Уважно прочитайте запитання. Уважно прочитайте текст. Знайдіть відповіді на них. Намалюйте різнокольоровим пісочком картину, яка містить відповіді на поставлені питання.. Розкажіть по черзі, що ви зобразили.
Запитання до групи «Пані берізки»- Про які місяці кажуть,що вони – брати?- Чому їх називають братами?- Чому останній місяць осені так називають?Запитання до групи «Пана дуба»- Які інші назви має листопад?- Що означає назва листопада «Братчини»?- Яке свято називали на Поліссі цим словом?Запитання до групи «Пані осики»- Про який місяць український народ склав багато прислів’їв?- Які це прислів’я?- Поясніть зміст за допомогою малюнка. Запитання до групи «Пана клена»- Що допомагають передбачити народні прикмети?- Поясніть, що вони означають.- Зобразіть їх зміст за допомогою малюнків.
Висновки. Використання цієї стратегії в роботі допомагає: вивчити складний для сприйняття матеріал за максимально короткий час, розвиває комунікативні навички учнів, їх критичне мислення; вчить співпрацювати та знаходити спільну мову з того чи іншого питання; дає можливість кожній дитині відчути радість досягнення, усвідомити свої можливості та здібності. Методична стратегія «джигсоу» - це групова форма роботи. Робота будується на розумінні послідовності викладення матеріалу. При цьому всі етапи підпорядковані меті: розуміння, засвоєння, послідовний виклад тексту, що вивчається.
Опрацьована література1. Активні методи навчання в школі. Програма громадянської освіти в Україні. Міжнародна мережа освіти для демократії. Л:. Товариство Лева, 2005 – 180ст.2. «Арт - терапія як засіб навчання і виховання» В. Хименець «Інновації у початковій школі» Р –л 4.4. К:. Освіта, 2010 – 345с.3. Ейдетика як один з напрямків арт – терапії. К. В. Скворцова,Прийоми арт – терапії в початковій школі, К:. Освіта, 2010 – 345с.4. Основи здоров’я:підручник для 2 кл./І. Д. Бех, К:. Освіта, 2015. – 156 ст.5. Основи критичного мислення. Методичний посібник для вчителів. І. Сущенко, О. Пометун К:. ЛІРА, 2016.- 156ст.6. Технологія розвитку критичного мислення.(Електронний ресурс).7. Типові програми для закладів загальної середньої освіти 1-2 клас – К: ТД «ОСВІТА - ЦЕНТР», 2018. – 240с.8. Читанка:підручник для 2 кл./О. Я. Савченко К:. Освіта, 2010. – Ч.І. – 144с.