Методи критичного мислення Кластер та Дерево передбачень (дерево рішень) для педагогічних працівників.
Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи. Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб’єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції?Наша відповідь – використовувати методи розвитку критичного мислення під час уроків. Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень.
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;бачити проблеми, ставити запитання;висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його. Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.
На якому етапі уроку доречно застосовувати – метод застосовується в основній частині уроку. Організація діяльностіКрок 1. Учитель пропонує учням перед читанням тексту чи аналізом реальної ситуації скласти блок-схему «дерево передбачень, тобто, орієнтуючись на назву тексту, передбачити елементи його змісту. Якщо йдеться про проблему, яку потрібно розв’язати, можна передбачити варіанти розвитку ситуації.