Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи. Та з чого починати? Як навчати дітей розрізняти факт і суб’єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції?Наша відповідь – використовувати методи розвитку критичного мислення під час уроків. Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень.
Номер слайду 3
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;бачити проблеми, ставити запитання;висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його. Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м’язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.
Номер слайду 4
То який він – урок з розвитку критичного мислення?Технологія проведення уроку з розвитку критичного мислення залежить від його предметного наповнення і дидактичних завдань, від типу уроку (це набуття нових знань чи формування умінь), від власне навчального предмету.
Номер слайду 5
Технологія “КЛАСТЕР”
Номер слайду 6
Послідовність роботи над “КЛАСТЕРОМ”
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Переваги роботи над “КЛАСТЕРОМ”
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Зразки “КЛАСТЕРІВ”
Номер слайду 11
Зразки “КЛАСТЕРІВ”
Номер слайду 12
Прийом «Дерево передбачень(рішень)»Мета методу – навчити учнів будувати припущення щодо розвитку сюжетної лінії в оповіданні, повісті або систематизувати зроблені учнями припущення.
Номер слайду 13
На якому етапі уроку доречно застосовувати – метод застосовується в основній частині уроку. Організація діяльностіКрок 1. Учитель пропонує учням перед читанням тексту чи аналізом реальної ситуації скласти блок-схему «дерево передбачень, тобто, орієнтуючись на назву тексту, передбачити елементи його змісту. Якщо йдеться про проблему, яку потрібно розв’язати, можна передбачити варіанти розвитку ситуації.
Номер слайду 14
Організація діяльностіКрок 2. Учитель пояснює, що кожне передбачення має бути обґрунтованим.
Номер слайду 15
Організація діяльностіКрок 3. Результати роботи зображують у вигляді дерева, де сама тема – це «стовбур» дерева, «листочки» - передбачення, «гілочки» - аргументи, обґрунтування передбачень.