Матеріал презентації можна використати для уроку етики або як матеріал виховної роботи. В презентації викоритсані роботи учнів які готували повідомлення у вигляді віршів, казок, оповідань.
Права людини , дітей – цінність громадянського суспільства Права людини – це її соціальна спроможність вільно діяти , самостійно обирати вид та міру своєї поведінки з метою задоволення різнобічних матеріальних та духовних потреб. Права людини нерозривно пов'язані з уявленням про свободу. Права людини не можна купити , заробити або одержати у спадщину. Людина їх набуває у момент народження - це природні права кожної людини. Права людини не можна відібрати - ніхто не має права позбавити людину цих прав .
Тема “ Права дитини ” Вивчення теми на уроці в 6-А класі Ознайомлення з “Конвенцією про права дитини ” Ознайомлення з “Загальною декларацією прав людини” Збір демонстраційного матеріалу Підготовка учнями творів з обраної теми Виготовлення агітаційного пано “Права дитини – очима дитини” Презентація проекту на уроці.
Схвалена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року. Ратифікована Верховною Радою України 27 лютого 1991року. Ч. І. ст. 1. Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку. Женевська декларація прав дитини 1924 року Декларація прав дитини Генеральної Асамблеї ООН 20 листопада 1959року Загальна декларація прав людини 10 грудня 1948 року
Кожна дитина має право на життя Держава повинна максимально забезпечити виживання і здоровий розвиток дитини Дитина реєструється одразу після народження і з моменту народження має право на ім'я та набуття громадянства , право знати своїх батьків і право на їх піклування Держава зобов'язується поважати право дитини на збереження індивідуальності Дитина не повинна розлучатися з батьками всупереч їх бажанню , за винятком випадків , коли компетентні органи згідно із судовим рішенням відповідно до закону , що таке розлучення необхідне в інтересах дитини . Держава забезпечує дитині , здатній сформулювати власні погляди , право вільно висловлювати ці погляди з усіх питань , що торкаються дитини . “Конвенція про права дитини” Ч.І. ст. 8.1; 7.1
“ Мій братик ” Вночі лелека прилетів , Лелека – довгий ніс. Ви здогадалися чи ні ? Він малюка приніс ! І кажуть всі: “ Ось хлопчик цей – Тепер твій братик, любий ! ” А він кричить , сльози з очей : Ні , з мене досі , буде ! Забрати хоче хтось його? Дивиться , гарна врода! Та ні, не дійде до того … Мені його вже шкода!
Кожна дитина має право на захист від фізичного та психологічного насильства Жодна дитина не має бути піддана катуванню, жорстоким , нелюдським приниженням гідності, смертній карі та довічному ув'язненню Захист дитини від усіх форм сексуальної експлуатації та розбещення Повага гідності особи з урахуванням її потреб “Конвенція про права дитини ”Ч.І. ст. 32,.37, 28
“ Ввічливий дядечко” Неподалік від нашої школи зводять будинок. Коли я проходила повз нього , із під'їзду вийшов увічливий дядечко. У руках у нього був пакунок із молоком. “ Дівчинко , - сказав він, - тут кішечка привела кошенят. Ходимо подивишся”. Мені було дуже цікаво , і я пішла до дверей. Та раптом із-за рогу будинку виглянув хлопчик . “Немає там ніяких кошенят ! Він тебе хоче заманити ! Тікай звідси!” Дядечко хотів мене схопити , та я зуміла вирватися і швидко побігла геть. Прийшовши до школи я про все розповіла вчителю . Він сказав , що я молодець і зателефонував у міліцію.
Кожна дитина має право на відпочинок Визнається право дитини на відпочинок Встановлюється мінімальний вік для прийняття на роботу Визначаються необхідні вимоги про тривалість робочого дня й умови праці Передбачаються відповідні види покарання за порушення прав дитини на відпочинок . “Конвенція про права дитини” Ч.І. ст 31, 32. 2
“ Зла чаклунка” У злої чаклунки жили двоє діток - брат Сергійко , та сестричка Оленка. Чаклунка ніколи не відпускала їх ні куди з хатини . Вони не бачили ні сонечка , ні пташок , ні квітів , у них не було друзів . Злюка завжди вимагала від них працювати з ранку до пізньої ночі. Діти майже не відпочивали , від цього вони завжди були сумні та бліді – одним словом вони були дуже нещасливі. А коли їх нарешті знайшли батьки і вони почали спілкуватися з друзями та відпочивати на свіжому повітрі , граючись на спортивному майданчику , їх самопочуття покращилося .
“Наступає вечір” Вечір гляне у віконечко Спи, малесенький , спи, сонечко Я колиску гойдатиму, Мій маленький засинатиме. Ніжно дує вітер влітку, Бджілочка хитає квітку. Закривають пелюстки – Спатимуть всю ніч квітки. І синочок засинає , Сплять очиці і долоньки , Сплять маленькі сини й доньки.
Кожна дитина має право на турботу з боку дорослих За кожною дитиною визнається право користуватися благами соціального забезпечення , включаючи соціальне страхування , вживати необхідних заходів для необхідного здійснення цього права Визнається право кожної дитини на рівень життя , необхідний для розумового , фізичного , морального та соціального розвитку дитини. “Конвенція про права дитини ” Ч.І. ст. 26.1; 27.1
“ Батьківська турбота ” Кожна дитина має право на турботу з боку дорослих , бо вона потребує того, щоб про неї піклувалися . Особливо , коли вона дуже маленька і їй потрібна їжа , ліжко зручне і тепле, увага і любов , а це можуть дати лише батьки. Завдяки турботі наших батьків ми ростемо здорові та щасливі. Коли дитина нездужає , батьківське піклування і любов допомагають подолати тяжкі недуги та проблеми. Навіть у дорослому житі батьки часто допомагають своїм дітям. На мою думку кожна дитина повинна отримувати необхідну увагу і турботу з боку дорослих.
“ Як урятувалася ластівка” Високо в небі летіла Ластівка . Помітила Ластівку хижа Шуліка і погналася за нею , щоб з'їсти. От – от наздожене Ластівку. Жалібно заплакала Ластівка від горя , але потім згадала , що у гніздечку чекають її маленькі пташенята . Безпорадні загинуть без матінки. “Хто ж буде годувати вас , малесенькі , якщо я загину! Ні , не наздожене мене Шуліка”. Стрімко полетіла Ластівка і заховалася у гнізді . Зраділи пташенята , радісно запищали.
Кожна дитина має право на медичну допомогу Визнається право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я і засобами лікування хвороб та відновлення здоров’я. Забезпечення надання необхідної медичної допомоги та охорони здоров’я всіх дітей. Боротьба з хворобами та недоїданням , шляхом застосування та надання необхідної медичної допомоги “Конвенція про права дитини” Ч.І. ст. 24.1., 2
“ Якби я мав килим - літак” Далеко – далеко за морем , серед високих гір , росте дивовижна квітка. Розцвітає вона ранньої весни і цвіте усе літо до пізньої осені. Має ця квітка предивну властивість : вона очищує повітря і хто вдихає це повітря ніколи не хворіє. Якби я мав килим – літак , полетів би за море , опустився б у горах , знайшов би ту квітку . Я б зібрав її насіння і привіз би додому. Роздав би усім людям , а особливо дітям , щоб кожен з них виростив би цю квітку вдома. Тоді б не було б жодної людини і дитини хворої . Мій друг дуже часто хворіє і не має зараз ліків проти його хвороби . Я повів би його до чудової квітки . Він би подихав цілющим повітрям і вилікувався б назавжди.
Кожна дитина має право на освіту Визнається право дитини на освіту Запроваджується безплатна і обов'язкова освіта , різні форми середньої освіти , доступність вищої освіти для всіх на основі здібностей кожного Освіта дитини повинна бути спрямована на розвиток особи, талантів, розумових та фізичних здібностей; виховання поваги до прав дитини і основних свобод , поваги до батьків, мови , національних цінностей; підготовка дитини до самостійного життя у вільному суспільстві. “Конвенція про права дитини ” Ч.І. ст. 28.1, 2,3 ст. 29
“Петрик пішов вчитися “ Петрик став проситися до школи . Пішли вони з мамою до школи , там їх зустрів вчитель і спитав: Як тебе звати хлопчик? Не знаю. – відповів Петрик А де ти живеш? Не знаю . – знов прошепотів хлопчик. А скільки ж тобі років? – дивується вчитель. Не знаю. А що ти сьогодні їв на сніданок? Не знаю. Він знає . Він просто розгубився . Малюкові можна пробачити. Синку , що ти їв сьогодні ? Скажи “ ка…” Петрик відповів : - “ …шу” Синку , а пив ти сьогодні “ ком…” Хлопчик відповів : - “ … пот” Ось , бачите , який він здібний! І Петрика прийняли до школи .
Усі діти незалежно від кольору шкіри, мови , релігії , статі мають рівні права Забезпечуються усі права , передбачені Конвенцією, за кожною дитиною , яка перебуває в межах держави, без будь – якої дискримінації , незалежно від раси , кольору шкіри, статі, мови, релігії , політичних чи інших переконань, національного , етнічного чи соціального походження, майнового стану, стану здоров’я і народження дитини , її батьків або її опікунів. “ Конвенція про права дитини” Ч.І. ст. 2
“ Мандрівка світом” Ставлю стільчик біля стінки , Атлантичні сині води Стану зверху сам мерщій. Споглядаю наяву. Карту світу у клітинку Близько – статуя Свободи; Роздивлюся від душі. До Америки пливу. Антарктидою пройдуся, Над Парижем і над Віднем Аж на полюс я ступлю. Пролітаю навпростець. А чому? – пита матуся А тепер я в місті ріднім - Бо пінгвінів я люблю! Тут мандрівці і кінець! Дивовижі пролітаю , Подорож моя легка. До побачення, Китаю! Африка мене чека.
Кожна дитина має право на корисну і якісну їжу Дитина повинна користуватися благами соціального забезпечення . Дитині має належати право на відповідне харчування. “Декларація прав дитини” принцип 4. Вживати необхідних заходів для надання достатньо поживного продовольства та чистої води, беручи до уваги небезпеку й ризик забруднення навколишнього середовища. “Конвенція про права дитини” Ч.І. ст. 24.2в
“ Іменинний суп” - Мамо, та де ж ти ? – закричав маленький Андрійко. – Ну куди ж ти пішла ? Адже сьогодні мій день народження, а іменного пирога ще немає. Андрійко задумався. Наближався вечір , а мама все не поверталася. Раптом він помітив велику каструлю, яка стояла на плиті. Ой, адже я можу приготувати суп, - закричав малюк . Я вмію готувати суп з картоплі, моркви та грибів , а мені головне нагодувати гостей. У комірчині він легко знайшов все, що було потрібно для супу. Вода вже закипала . Андрійко швидко нарізав овочі та покидав їх у каструлю. Не минуло й п'яти хвилин , як суп був готовий . Першою у двері постукала Маринка. Вона тихенько привітала і підійшла до плит. Як гарно пахне, що це? Це іменний суп. – гордо відповів Андрійко . - Ти можеш покуштувати його . Дякую , з задоволенням. – відповіла Маринка. Незабаром у двері знову постукали. На цей раз на порозі стояв Дмитро. В руці він тримав подарунок. Вслід за ним прийшли Владик та Мишко . Андрійко пригостив іменним супом і їх. Досхочу наївшись всі почали веселитися , а незабаром прийшла і Андрійкова мама . Вона принесла коробку зі справжнім іменинним пирогом. Ось тут вже і розпочалося справжнє свято.
Кожна дитина має право на захист від експлуатації фізичною працею Право дитини на захист від економічної експлуатації та від виконання будь – якої роботи , що може становити небезпеку для здоров’я або бути перешкодою у здобутті нею освіти, завдавати шкоди її фізичному , розумовому, соціальному розвитку. “ Конвенція про права дитини” Ч.І. ст.32. “ Кодекс законів про працю України” “ Про охорону праці” ст. 15 ( Охорона праці неповнолітніх)
“ Важка доля” Діти бідного хлібороба часто голодували. Батько намагався покращити їх життя , але зробити йому цього не вдавалося. А поряд з ними жив багатий та одинокий чоловік . Він запропонував хліборобові відати своїх дітей до нього на заробітки . Батькові хоч і важко було прогодувати сім’ю , але він пожалів своїх маленьких дітей . А згодом він отримав гарний врожай і сім’я більше ніколи не мала нужди.
Кожна дитина має право на дозвілля Дитині повинна бути надана повна можливість ігор та розваг, що були б спрямовані на цілі , які має на меті освіта; “ Декларація прав дитини ”ст. 7.1 Визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розважальних заходах, які відповідають її вікові , і вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. “ Конвенція про права дитини” Ч.І. ст. 31.1,2
“ Шкільне свято” Діти зібралися на шкільне свято веселі та ошатні. В усіх був піднесений настрій в очікуванні виступів і наступного “вечора ласунів” , до якого кожний приніс різні солодощі. Лише Оля прийшла на свято у своєму звичайному одязі і без солодощів. Вона намагалася триматися осібно. Її обличчя було чимось засмучено , погляд погаслий, плечі опущені. Серед своїх однокласників вона відчувала себе “ білою вороною”. Усі раділи та відпочивали і жоден не підійшов до Олі, лише тому що вона виглядала не вишукано.
Януш Корчак ( 1878-1942) Започаткував рух на захист прав дітей . Автор праці “ Як любити дитину!”. Його називали “дитячим адвокатом”. Коли фашисти окупували Польщу, Януш Корчак боровся у варшавському гетто за життя єврейських дітей. Разом з ними він загинув у газовій камері концтабору Треблінка .
Вислови відомого правозахисника Януша Корчака про дітей. “ Любіть дитину , і не тільки свою” “ Оскільки дитина маленька , її цінність не відразу буває помічена” “ Поважайте таємниці дітей” “Дитина не має права брехати, обманювати , красти” “ Дитина – це не лотерейний квиток, який повинен виграти головний приз” “Діти – це не люди завтра, це – люди сьогодні”